Yhdysvaltalaisdelegaatio hakee Suomesta ratkaisuja metsä- ja puusektorinsa uudistamiseen

Team Finland ja Business Finland järjestävät historiallisen laajan metsä- ja puutuoteteollisuuden ja puurakentamissektorin matkan Yhdysvalloista Suomeen 22.–26. toukokuuta. Amerikkalaiset hakevat nyt esimerkiksi tehokkaita ratkaisuja puutalorakentamisella. Liiketoimintamahdollisuus suomalaisille on merkittävä. Matkaan osallistuu lähes 70 amerikkalaista viidestä osavaltiosta.

Vierailun tarkoituksena on tutustua Suomen metsäosaamiseen, metsäpolitiikkaan, keinoihin hiilidioksidin vähentämisessä ja metsäteollisuuteen sekä alan yrityksiin. Amerikkalaisia kiinnostavat erityisesti metsäkonevalmistajat, puurakentamiseen liittyvät kone- ja laitevalmistajat, uudet innovatiiviset biotuotteet, kuten puutekstiilikuidut, puupohjaiset rakennusmateriaalit, CLT ja LVL, kuitupohjaiset kemikaalit, biomassan hyödyntäminen ja biopolttoaineet. Delegaatio vierailee viiden päivän ajan suomalaisissa teollisuuslaitoksissa, tutkimuslaitoksissa, yliopistoissa ja tutustuu metsäteollisuuteen, metsänhoitoon ja puunkorjuuseen. Ryhmät kiertävät Etelä-, Keski-, Länsi- ja Itä-Suomen teollisuus- ja metsäkohteissa.

• Yhdysvalloissa rakennetaan paljon puutaloja, ja maassa on kova kysyntä puurakentamisen laitetoimittajille, valmistaloratkaisuille, rakennuselementeille ja CLT- ja LVL- tuotantolinjoille. Eri osavaltioissa on vireillä useita CLT-tehdasinvestointeja puutalorakentamiseen liittyen. Puutalorakentamisella pyritään helpottamaan asuntopulaa. Amerikkalaiset hakevat tehokkaita rakentamisen ratkaisuja, jotka on nopea pystyttää. Hiilen sidonta kiinnostaa, toteaa delegaation johtaja Ulla Lainio Business Finlandin Washingtonin toimistosta.
  • Yhdysvalloissa metsiä on hyödynnetty vähän, koska fossiilista energiaa ja vesivoimaa on saatavilla paljon edullisesti. Bidenin presidenttikaudella ilmastonmuutoksen torjuntaan on tartuttu uudelleen ja hallinto satsaa biopolttoaineisiin, biomassan käyttöön, metsäpalojen torjuntaan sekä metsänhoitoon liittyvään teknologiaan ja osaamiseen ja valtio tukee näihin liittyviä hankkeita, Lainio taustoittaa.

Muun muassa uusi Inflation Reduction Act - laki (IRA) sisältää tukia ja verohelpotuksia metsäsektorille ja biopolttoaineisiin.

Suomella maine johtavana metsäsektorin maana – liiketoimintamahdollisuus on juuri nyt merkittävä

Suomea ja Ruotsia pidetään Yhdysvalloissa maailman johtavina metsäbiotalousmaina. Delegaation osallistujat hakevat matkallaan Suomesta sekä teollisuus- että tutkimuspuolen yhteiskumppaneita, jotka voivat auttaa metsäsektorin uudistumisessa ja monipuolistamisessa.

• Yhdysvaltojen metsäpolitiikka on nyt suotuisa uudistuksille, ja Suomeen kohdistuu ennennäkemätön kiinnostus. Liiketoimintamahdollisuus Suomen metsäteollisuudelle on merkittävä – aikaikkuna on nyt, Lainio tiivistää.

Amerikkalaiset vierailevat matkan aikana seuraavissa yrityksissä ja tutkimuslaitoksissa tai tapaavat näiden edustajia: Raute, Versowood, Veisto, VTT, Jyväskylän yliopisto, Honkarakenne, Pinomatic, JVR-Rakenne, CLT-Plant, Crosslam, Puutuoteteollisuus ry, Stora-Enso, Ponsse, Kesla, Itä-Suomen Yliopisto, Business Joensuu, Luonnonvarakeskus, Aalto Yliopisto ja Metsä. Näiden lisäksi amerikkalaiset tapaavat yli 25 metsäsektorin yritystä, joilla on uusia innovatiivisia puupohjaisia tuotteita, puurakentamisen uusinta uutta tai ratkaisuja metsäpalojen torjuntaan.

Osallistujat edustavat Mainen, Michiganin, Minnesotan, Washingtonin ja Arkansasin osavaltioita. Mukana on osavaltioiden korkeinta johtoa, kuten metsäkomissaareja, senaattori ja metsien käytöstä vastaavat viranomaiset; osavaltioiden johtavat tutkimusyliopistot ja suuri joukko teollisuuden edustajia. Teollisuuspuolen delegaatio edustaa sahalaitoksia, suuria metsäyhtiöitä, metsänomistajia, hakkuuyrityksiä, puuarkkitehtuuri ja -rakennustoimistoja ja investoreita, jotka hakevat Suomesta laitetoimittajia. Suomella on neljän ensin mainitun osavaltion kanssa metsäbiotalousalan yhteistyösopimus.

BIOTALOUS LUKUINA

Biotalous on Suomessa merkittävä sektori. Vuonna 2019 sen luoma arvonlisä oli 26 miljardia euroa, mikä vastaa 13 prosenttia kansantaloudessa syntyvästä arvonlisästä. Suomen tuoreessa biotalousstrategiassa on tunnistettu mahdollisuudet kaksinkertaistaa biotalouden arvonlisä vuoteen 2035 mennessä 26 %:iin arvonlisästä. Metsäteollisuus on Suomen suurin vientiala ja se vastaa yli 20 %:tä Suomen kokonaisviennistä. Yhdysvaltain osuus Suomen metsäteollisuuden viennistä on alle 10 %.

Metsäteollisuus on tärkeä osa Yhdysvaltain metsäisten osavaltioiden taloutta. Yhdysvallat pyrkii metsäteollisuuden monipuolistamiseen ja hakee tällä delegaatiomatkalla Suomesta kumppanuuksia. Yhdysvallat nousi vuonna 2022 Suomen suurimmaksi kauppakumppaniksi. Liiketoimintamahdollisuus Suomen teollisuudelle uudet biotalous-tehdasinvestoinnit mukaan lukien on satoja miljoonia euroja vuositasolla. Mahdollisuuksiin lukeutuvat mm. laitetoimitukset, tehdassuunnittelu, infrastuktuurin suunnittelu, metsäkoneet, biomassan keruu ja vanhojen paperi- ja sellutehtaiden muutostyöt.  Biotalouden ratkaisuilla on keskeinen rooli globaalien vähähiilisyys- ja päästötavoitteiden saavuttamisessa.