Yhteinen symboli suomalaisten yritysten ja yhteisöjen avulle Ukrainaan

Marketing Finlandin koordinoima työryhmä julkisti tänään yrityksille ja yhteisöille tarkoitetun Ukraina-merkin, jonka ne saavat käyttöönsä Ukrainaa tai ukrainalaisia auttavasta teosta. Merkin ja siihen liittyvää materiaalia voi ladata www.apuaukrainaan.fi -verkkosivulta, joka kokoaa yhteen tarinoita ja tietoa annetusta avusta.

”Ukraina-merkki syntyi yritysten tarpeesta saada yhtenäinen, valtakunnallisesti tunnettu symboli, jonka avulla ne voivat viestiä annetusta tuesta Ukrainaa ja ukrainalaisia kohtaan. Verkkosivulle kerättävät tarinat tarjoavat esimerkkejä erilaisista avun muodoista niille organisaatioille, jotka vielä pohtivat miten ne voisivat auttaa Ukrainaa tässä tilanteessa tai tulevaisuudessa. Tarinoiden avulla ylläpidetään myös tietoisuutta avun tarpeesta pitkällä aikavälillä, sillä sitä tarvitaan runsaasti myös sodan jälkeisessä jälleenrakennusvaiheessa”, kertoo Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.

Merkin käyttö on yrityksille ja yhteisöille ilmaista, mutta vastineeksi niiden on täytettävä verkkosivulla lomake, jossa kerrotaan annetun avun muodosta sekä jätetään halutessa siihen liittyvää kuvamateriaalia.

Esimerkiksi Keskuskauppakamari ja sen jäsenyritykset ovat organisoineet ja lähettäneet tähän mennessä jo parikymmentä rekkalastillista avustustarvikkeita Ukrainaan. ”Yrityksillä on ollut valtava halu auttaa Ukrainaa ja ukrainalaisia. Olemme suurlähettiläs Olga Dibrovan pyynnöstä toimineet koordinaattorina ja toimittaneet tarpeellista tavaraa perille”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

”Suomessa yli 20 järjestöä kerää rahaa Ukrainan ja ukrainalaisten auttamiseen. Lahjoituksia avustustyöhön on kertynyt tähän mennessä reilu 60 miljoonaa euroa. Osa järjestöistä on ilmoittanut, että heidän saamistaan lahjoituksista jopa 30-40 prosenttia on tullut yrityksiltä ja yhteisöiltä”, summaa Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry:n pääsihteeri Pia Tornikoski.

Ukrainan Suomen suurlähettiläs Olga Dibrova kiittää suomalaisia toimijoita aktiivisuudesta ja annetusta avusta: ”Arvostamme suuresti suomalaisten lähettämää apua ja jokaista tuen ilmaisua. Ukraina-merkki on meille symbolisesti merkityksellinen ja toivottu tuen osoitus.”

LM Somecon suunnittelema Ukraina-merkki on helposti tunnistettavissa maan lipun väreistä ja auringonkukasta. Se sopii moneen käyttöön niin digiympäristössä kuin perinteisessä printtimaailmassa. ”Stand for Ukraine – Act for Ukraine” kertoo myötäelämisen lisäksi konkreettisesta tuesta sodasta kärsivälle maalle ja sen kansalaisille.

Ukraina-merkin ja apuaukrainaan.fi-verkkosivun toteuttaneessa työryhmässä ovat olleet mukana Marketing Finland, LM Someco, Kuuki, Fama Consulting, Suomalaisen Työn Liitto ja Vala ry.

Marketing Finland on yhteisö kaikille, jotka haluavat menestyä ja kasvaa markkinoinnin ja viestinnän keinoin. Edistämme markkinointi- ja viestintäpositiivista organisaatiokulttuuria Suomessa. Vaikutamme aktiivisesti kansainvälisissä verkostoissa kuten World Federation of Advertisers (WFA), European Association of Communications Agencies (EACA) ja International Communications Consultancy Organisations (ICCO). Tuomme kansainvälistä alan osaamista Suomeen muun muassa kouluttamalla, järjestämällä tapahtumia ja alan kilpailuja sekä MRKTNG-median kautta.

Meillä on lähes 500 yritys- ja yhteisöjäsentä, jotka ostavat ja tuottavat yli 90 % Suomessa tehdyistä markkinoinnin ja viestinnän ostoista. Jäseneksi voivat liittyä kaikki mainontaa ja viestintää tekevät organisaatiot, joiden päätoimiala ei ole media-ala. Myös johtavat alan toimistot, tuotantoyhtiöt ja vaikuttajayhteisöt ovat jäseniämme. Yhteisöömme kuuluu niin ikään liittoja, virastoja ja oppilaitoksia.

Tarjoamme jäsenillemme alan johtavaa koulutusta, verkostoitumispaikkoja sekä rahanarvoisia jäsenetuuksia. Yhteiskunnallinen roolimme on tunnustettu, olemmehan olleet mukana perustamassa muun muassa MainosTV:tä, vaikuttaneet lainsäädäntöön ja lisänneet alan itsesääntelyä. Olemme myös luoneet alan toimintaedellytyksiä tukevia eettisiä sääntöjä sekä rakentaneet aktiivisen yhteisön markkinoinnin ja viestinnän ympärille.