Yhteishyvä ohjaa kohti terveellisempää ruokavaliota – uudet arkireseptit noudattavat ravitsemussitoumusta
”Haluamme sysätä suomalaisia kohti terveellisempää syömistä ja toisaalta auttaa heitä siirtymään arjessaan kohti ilmastoystävällisempiä valintoja”, Yhteishyvän ruoan sisältöpäällikkö Sanna Autio kertoo.
S-kokeilukeittiössä syntyvät reseptit pyrkivät hyödyntämään kotimaisia satokauden kasviksia ja sesonkikaloja sekä nipistämään hävikin mahdollisimman pieneksi. Näistä asioista on laadittu ravitsemussitoumus, joka on jätetty kestävää kehitystä tukevaan sitoumus2050.fi-verkkopalveluun.
”Osa muutoksista voi tuntua liki huomaamattomilta. Esimerkiksi suolan käyttö ruoassa on pitkälti tottumiskysymys. Suolaa käytettiin aikanaan paljon, koska muut mausteet olivat suomalaisissa keittiöissä harvinaisempia. Nyt makua saadaan ruokaan useilla eri tavoilla.”
Valtion ravitsemusneuvottelukunnan pääsihteerin Arja Lyytikäisen mukaan reseptit ovat mahdollisuus vaikuttaa ruokasuositusten toteutumiseen.
”Raaka-ainevalinnat ratkaisevat. Pääraaka-aineeksi vaikkapa kalaa, vaaleaa lihaa ja kasviproteiinivalmisteita. Lisäksi ravintosisältöä parantaa kasvisten runsaus, täysjyväviljan ja kasvirasvan käyttö sekä suolan määrän vähentämistä edistävä hyvä maustaminen. Reseptit ovat keino muokata rasvan määrää ja laatua, sekä kuidun, suolan ja sokerin saantia aterioista”, Lyytikäinen listaa.
Yhteishyvä.fi-verkkopalvelussa reseptejä luetaan kuukaudessa miljoonia kertoja. Erityisesti koronapandemian aikana ihmiset ovat laittaneet ruokaa kotikeittiöissään, mikä on näkynyt sivustolla kasvaneena kävijämääränä. Lisäksi Yhteishyvän välissä ilmestyvällä Sesonki-lehdellä on yli kaksi miljoonaa lukijaa.
”Lukijat ovat tiedustelleet meiltä ravintosisällöstä. Lisäksi erityisruokavaliot huomioon ottaville resepteille on selkeä tarve”, Yhteishyvän ruoan sisältöpäällikkö Autio kertoo.
Uutena ominaisuutena yhteishyvä.fi:ssä reseptien yhteydessä ilmoitetaankin nyt myös ruoan ravintosisältö 100 grammaa kohden kuten elintarvikkeissa. Havaittavissa on, että Yhteishyvän sisältö on vuosien varrella muuttunut terveellisempään suuntaan.
”Ennen jauhelihapihveihin saatettiin lisätä vielä kermaa, juustoa tai jopa kinkkua. Nyt niitä pyritään keventämään kasviksilla, käytetään kasvirasvaa ja saatetaan lisätä kuitua vaikkapa ruokakaurasta”, Autio havainnollistaa.
Hyvä esimerkki siirtymästä on kaalikäärylepihvien resepti tältä syksyltä.
”Vaikka lihasta ei ole luovuttu, resepti on monilta osin huomattavasti terveellisempi kuin vaikkapa täytettyjen jauhelihapihvien reseptimme vuodelta 2005.”
Mikä ravitsemussitoumus?
Ravitsemussitoumus on osa kansallista kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumusta. Se liittyy usean YK:n Agenda 2030 -toimintaohjelman tavoitteen toteuttamiseen. Tavoitteena on parantaa ruoan ravitsemuslaatua ja edistää väestön terveyttä ja hyvinvointia.
Sitoumuksia tekevät yritykset ja yhteisöt, jotka haluavat tunnistaa asiakaskuntansa tarpeet ja olla ravitsemusvastuullisia. Yritykset määrittelevät itse ravitsemustoimenpiteensä ja tavoitteensa. Sitoumusten tehtävä on helpottaa terveellisten valintojen tekemistä kuluttajan arjessa, kaupassa ja ravintoloissa.
Ravitsemusneuvottelukunnan pääsihteeri Lyytikäinen toivoo myös muun ruokamedian ottavan haasteen vastaan.
”Yhteishyvä on edelläkävijä. Sen tekemät ravitsemussitoumukset ovat erinomainen esimerkki, miten reseptien kehittämisellä voidaan edistää konkreettisesti ravitsemussuositusten toteutumista. Ruokamedioilla on tässä suuri mahdollisuus”, hän toteaa.
Yhteishyvän reseptien TOP-10 elokuussa 2021
- Kesäkurpitsalasagne
- Mehevä omenapiirakka ja vaniljakastike
- Maukkaat lihapullat
- Italian mamman broilerivuoka
- Kesäkurpitsa-halloumipihvit ja limetti-jogurttikastike
- Lihapullapelti
- Kaalilaatikko
- Kukkakaaligratiini
- Raejuustopaistos
- Palermon kanapasta uunissa
SOK:n julkaisema Yhteishyvä tarjoaa laadukasta, hyödyllistä ja elämyksellistä sisältöä verkossa ja painettuna lehtenä. Yhteishyvä-lehti on perustettu vuonna 1905 ja sitä lukee yli 2 miljoonaa S-ryhmän asiakasomistajaa.
Yhteyshenkilöt
Sanna Autio, Yhteishyvän ruoan sisältöpäällikkö , SOK, puh. 010 768 0359, sanna.autio@sok.fi
Sanna Suokko, Yhteishyvän toimituspäällikkö, SOK, puh. 010 768 0368, sanna.suokko@sok.fi
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme