Yhteiskuntatetti tarjoaa nuorille kiinnostavia TET-harjoittelumahdollisuuksia myös etänä

Konkreettisia työelämäkokemuksia nuorille tarjoavat TET-jaksot ovat jääneet monilta väliin pandemian vuoksi. Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n lanseeraama Yhteiskuntatetti haastaa yhteiskunta-alan työnantajia tarjoamaan nuorille kiinnostavia TET-harjoittelumahdollisuuksia pandemia-aikana turvallisesti etänä.

Koronapandemia on muuttanut niin aikuisten kuin nuortenkin elämää tavoilla, joita ei vielä vuosi sitten osattu edes ennustaa. Poikkeusjärjestelyiden vuoksi TET-harjoittelut, jotka tarjoavat nuorille konkreettisia kokemuksia erilaisista työtehtävistä, ovat jääneet lähes kokonaan väliin.

”TET-mahdollisuuksien puuttuminen on sekä nuorten että yhteiskunnan näkökulmasta erittäin harmillinen asia”, toteaa Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen.

”Haluamme, että mahdollisimman moni nuori pääsee tutustumaan työelämään myös pandemian aikana etänä suoritettavan TET-jakson avulla. On tärkeää, että nuoret saavat työelämästä konkreettisia kokemuksia, jotta he voivat tehdä urapäätöksiään tietoon eikä mielikuviin tai arvauksiin perustuen.”

Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen lanseeraama Yhteiskuntatetti on TET-harjoittelujakso, joka suoritetaan nimensä mukaisesti yhteiskunta-alan työpaikassa. Yhteiskunta-alan osaajat työskentelevät päivittäin esimerkiksi ilmastonmuutoksen, työelämän, ihmisoikeuksien, johtamisen ja tasa-arvon teemojen parissa. YKA rohkaisee nuoria ottamaan itse yhteyttä kiinnostaviin organisaatioihin ja kysymään TET-harjoittelun mahdollisuutta.

Yhteiskunta-alalla tehdään paljon etätöitä – miksei siis myös etätettejä?

YKA kannustaa yhteiskunta-alan työnantajia suhtautumaan TET-paikan tarjoamiseen ennakkoluulottomasti. Tettiläinen tuo työpaikalle uusia ajatuksia, intoa ja nuorta näkökulmaa. TET-paikan tarjoaminen on erinomainen mahdollisuus luoda tulevaisuuden ammattilaisten eli nuorten keskuudessa tietoisuutta ja kiinnostusta työnantajan organisaatiota kohtaan. Hyvin toteutettu TET-jakso voi osoittautua käänteentekeväksi, kun nuori myöhemmin pohtii uravalintojaan tai hakee ensimmäisiä työpaikkojaan.

Etätyö on ollut jo pitkään tavallinen osa yhteiskunta-alan osaajien työtä. Koronan myötä monissa organisaatioissa kaikki työntekijät ovat työskennelleet etänä. Myös nuoret ovat oppineet etätyöskentelytaitoja, kun opintoja on tehty myös etänä pandemian vuoksi. Onkin luontevaa, että myös TET-harjoittelun voi suorittaa etänä. Etätetin etuna on maantieteellinen riippumattomuus, joka antaa sekä nuorelle että työnantajalle uusia mahdollisuuksia TET-jakson toteuttamiseen.

Yhteiskuntatetti järjestetään yhteistyössä Tiitus Groupin kanssa. Tiitus Group on kahden opiskelijan vuonna 2015 perustama yritys, jonka kantavana ajatuksena on yhdistää oppilaat ja työnantajat digitaalisesti. Tiitus Group on rakentanut TET-jaksojen kehittämiseksi valtakunnallisesti toimivan Tetjakso.fi-palvelun, jossa voi hoitaa kaikkia TET-jaksoihin liittyviä asioita.

”On hienoa, että YKA on rohkeasti lähtenyt tarjoamaan uudenlaista tietoutta yhteiskunta-alan mahdollisuuksista sekä kannustaa jäsenistöään tarjoamaan Yhteiskuntatetti-paikkoja nuorille”, iloitsee Tiitus Groupin oppilaitosyhteistyöpäällikkö Jukka Sierla.

YKA haastaakin yhteiskunta-alan työnantajat miettimään, millaisia mahdollisuuksia TET-paikoista kiinnostuneille nuorille voitaisiin tarjota. Lisätietoa ja vinkkejä TET-jakson järjestämiseen saa Yhteiskuntatetin nettisivuilta.

Laura Piiroinen
viestintäpäällikkö, Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry
laura.piiroinen@yhteiskunta-ala.fi

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on akavalainen etu- ja palvelujärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvojana työmarkkinoilla. Liiton nimi oli aiemmin Suomen Valtiotieteilijöiden Liitto SVAL ry. Liittoon kuuluu yli 12 000 korkeakoulutettua jäsentä, jotka työskentelevät hallinnon, talouden, tutkimuksen, koulutuksen sekä viestinnän esimies- ja asiantuntijatehtävissä. Yleisimmät tutkintonimikkeet ovat VTM, YTM ja HTM. Lisätietoja www.yhteiskunta-ala.fi.

Maria Teikarille sataa kiitoksia hienosta puheenjohtajakampanjasta - työn Akavan uudistamiseksi on jatkuttava25.8.2020 12:52:28 EESTTiedote

Maria Teikaria tukeneet akavalaiset liitot kiittävät ehdokasta onnistuneesta puheenjohtajakampanjasta. Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen ehdokas, palvelujohtaja Teikari sai puheenjohtajakilvassa istuvaa puheenjohtajaa Sture Fjäderiä vastaan 292 ääntä. Fjäder valittiin Akavan liittokokouksessa tänään jatkokaudelle 578 äänellä. - Olen iloinen, että meillä oli tarjota Marian kaltainen loistava ehdokas Akava-yhteisön luotsaamiseksi uuteen aikakauteen. Kampanja nosti Akava-yhteisölle tärkeitä teemoja keskusteluun, mikä oli tavoitteemmekin, YKAn toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen sanoo. Huhtikuun lopussa alkanut Teikarin puheenjohtajakampanja sai laajaa näkyvyyttä mediassa ja Akava-yhteisössä. Teikari tapasi edustajia lähes 30 akavalaisesta liitosta ja kävi monipuolista keskustelua Akavan ja koko ay-liikkeen tulevaisuudesta. Hänen ehdokkuuttaan tukivat kampanjan aikana mm. Tieteentekijät, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Suomen Psykologiliitto, Akavan Erityisalat ja

KORJATTU TIEDOTE // Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ja Tieteentekijät: Akava tarvitsee aidon puheenjohtajavaalin – Maria Teikari ehdokkaaksi 29.4.2020 12:04:51 EESTTiedote

Korjattu tiedotteen ensimmäistä kappaletta: Aiemmassa tiedotteessa 28.4. oli virheellisesti, että edellisen kerran keskusjärjestön puheenjohtajasta käytiin vaali lähes kymmenen vuotta sitten. Vuonna 2015 oli kaksi ehdokasta, Sture Fjäder ja Heikki Kauppi, mutta puheenjohtaja valittiin silloin poikkeuksellisesti vain vuodeksi. Vuonna 2016 vaalia ei käyty. *** Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen (YKA) ehdokas Akavan uudeksi puheenjohtajaksi on hallintotieteiden maisteri, palvelujohtaja Maria Teikari. Puheenjohtaja valitaan liittokokouksessa elokuussa. Edellisen kerran keskusjärjestön puheenjohtajan nelivuotiskaudesta käytiin vaali lähes kymmenen vuotta sitten. - Puheenjohtajan valinta on jokaisen järjestön demokratian merkittävimpiä hetkiä ja suuri paikka keskustella järjestön tulevaisuudesta. Sellaista valintaa ei koskaan pidä tehdä kukkalähetystöin vaan esittämällä aitoja vaihtoehtoja, joiden kesken käydään rehti kamppailu. Meillä on tarjota loistava ehdokas Akava-yhteisön luotsaamise