Yhteispohjoismaalainen työelämätutkimus nostaa esiin Suomen vahvuudet työmarkkinoilla – palkankorotusten osalta Suomi muita heikompi

Työvoimanhallinnan markkinajohtaja Quinyx on julkaissut vuosittaisen Vuorotyöläisten arki -tutkimuksensa, jossa tarkasteltiin myös suomalaisen vuorotyöarjen motivaatiotekijöitä. Tutkimuksessa Suomi sijoittui kärkeen työelämän joustavuudessa, mutta silti joka toinen vuorotyöläisistä aikoo irtisanoutua seuraavan kahden vuoden aikana.
Vain noin 45 % suomalaisista on saanut palkankorotuksen viimeisen vuoden aikana. Kuvassa Quinyxin toimitusjohtaja Erik Fjellborg esittelemässä tuoreita tutkimustuloksia. Kuva: Quinyx

Quinyxin teettämä kansainvälinen Vuorotyöläisten arki 2022 -kyselytutkimus laajentui tänä vuonna tutkimaan työelämän trendejä ensimmäistä kertaa myös yhteispohjoismaalaisesti.

Suomessa peräti 68 % vastanneista koki, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa työvuoroihinsa. Tämän osalta Suomi sijoittui Ruotsin kanssa melko tasaisesti sekä Norjaa paremmin. Lisäksi yli 70 % suomalaisista oli sitä mieltä, että työnantaja kuuntelee heitä.

Palkankorotusten osalta Suomi sen sijaan sijoittui häntäpäähän: vain noin 45 % suomalaisista oli saanut palkankorotuksen viimeisen vuoden aikana. Ruotsalaisista lähes 60 % oli saanut sellaisen ja myös norjalaisista yli puolet.

Palkka ja työssäviihtyvyys tärkeimpiä motivaatiotekijöitä

”Tärkeimmät motivaatiotekijät suomalaisessa työelämässä ovat tuoreen tutkimuksen mukaan korkeampi palkka, tunnustus tehdystä työstä sekä stressitön työympäristö”, Quinyxin maajohtaja Paulus Maasalo kertoo.

Palkka osoittautui Suomessa myös tärkeimmäksi rekryhoukuttimeksi, sillä korkeampi palkkatarjous on suomalaisten suurin syy irtisanoutua nykyisestä työstään. ”Voisi kiteyttää, että palkka on tärkeä tekijä, mutta ei suinkaan ainoa. Olennaista onkin pitää huolta, että keskitytään kokonaisvaltaisesti työssäviihtyvyyteen, jotta vältytään tarpeettomalta vaihtuvuudelta,” Maasalo toteaa.

Myös yhtiön perustaja-toimitusjohtaja Erik Fjellborg sanoo palkkojen olevan merkittävä motivaatiotekijä: ”Monella alalla henkilöstövaihtuvuus on äärettömän korkea, kuukausitasolla jopa 5–6 %. Tämä on ihan kestämätön tilanne. Kun tähän yhtälöön vielä lisätään inflaatio, paine palkkojen korottamiselle sekä vaihtuvuudelle kasvaa. Onkin suorastaan hämmentävää, ettei henkilöstön hyvinvointiin panosteta vielä enemmän."

Suomen sijoituksia muihin Pohjoismaihin verrattuna

Tuoreen Vuorotyöläisten arki 2022 -työelämätutkimuksen mukaan Suomen vuorotyöläisistä:

• 68 % koki, että heillä on mahdollisuus vaikuttaa työvuoroihinsa. Ruotsissa vastaava luku oli noin 70 % ja Norjassa vain alle 60 %.
  • yli 72 % koki, että työnantaja kuuntelee heitä. Ruotsissa vastaava luku oli 73 %, Norjassa sen sijaan vain 56 %.
  • noin 45 % oli saanut palkankorotuksen viimeisen vuoden aikana, kun puolestaan ruotsalaisista lähes 60 % oli saanut sellaisen ja myös norjalaisista yli puolet.
  • lähes puolet (47 %) aikoo irtisanoutua työstään seuraavan kahden vuoden aikana – tämä luku on hieman alhaisempi kuin Ruotsin 56 % ja Norjan 51 %.

80 % koko maailman työvoimasta on vuorotyöläisiä

Maailmassa on 2,7 miljardia vuorotyöläistä, mikä tarkoittaa lähes 80 % maailman koko työvoimasta. Vuorotyöläiseksi määritellään työntekijä, joka tekee työtä tuntipohjaisesti tai vuorotyönä, pääasiallinen työpiste ei ole toimistopöytä, eikä henkilö ole itsensätyöllistäjä. Vuorotyöläisiä ovat esimerkiksi monet terveydenhuollon työntekijät, lähetit, ravintolatyöntekijät tai kaupan alan henkilöstö.

Tietoa Quinyxistä

Ruotsista lähtöisin oleva Quinyx-yhtiö myy SaaS-pohjaista työvoimanhallintajärjestelmää. Yhtiöllä on yli 900 asiakasyritystä ja sen ohjelmistoa käytetään globaalisti. Quinyxillä on toimipisteitä Suomen lisäksi Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Australiassa, Ruotsissa, Saksassa, Norjassa, Tanskassa ja Hollannissa. Quinyxin asiakkaita Suomessa ovat muun muassa Gigantti, Barona Logistiikka, Lindex, Fimlab ja Suomalainen kirjakauppa.

Tutkimuksessa haastateltiin vuorotyöläisiä myös muissa Euroopan maissa sekä Pohjois-Amerikassa.

Jutta Vetter / Vetter Communications Oy

”Tärkeimmät motivaatiotekijät suomalaisessa työelämässä ovat tuoreen tutkimuksen mukaan korkeampi palkka, tunnustus tehdystä työstä sekä stressitön työympäristö”, yhtiön maajohtaja Paulus Maasalo toteaa. Kuva: Quinyx