"Yhteistyötä kierrätysravinnealan toimijoiden välillä on lisättävä", todettiin seminaarissa Tampereella

Ravinteiden kierrätyksessä on paljon liiketoimintamahdollisuuksia, ja siihen vaaditaan eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Alalla toimivat yritykset toivovat lainsäädäntöön yhdenmukaisuutta ja ennustettavuutta. Muun muassa nämä kärkiteemat nousivat esiin ympäristöministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön järjestämässä seminaarissa, jossa paneuduttiin ravinteiden kierrätykseen ja siihen liittyvien teollisen mittakaavan investointien vauhdittamiseen.
Asiantuntijapaneelissa syvennyttiin ravinteiden kierrätyksen investointeihin. Kuvassa vasemmalta fasilitaattori Ville Availa, Double Round Oy, Airi Kulmala, MTK, Eetu Virtanen, Soilfood Oy, Jussi Kankainen, Kekkilä BVB-Oy, Viljami Kinnunen, Gasum, Ilpo Pölönen, IP-innovaatiot ja Mika Juvonen, BioKymppi.

Kierrätysravinteet ovat välttämättömiä tulevaisuudessa, todettiin seminaarin asiantuntijapaneelissa. Paneeliin otti osaa kierrätysravinnealan toimijoita niin investoijan (BioKymppi, IP-Innovaatiot, Gasum) kuin ostajan (Soilfood, Kekkilä-BVB, MTK) näkökulmasta. Keskustelussa nousi esiin tarve lainsäädännön yhdenmukaistamiselle ja järkevälle luvitukselle investointien vauhdittamiseksi. Myös kierrätysravinteiden logistiikan parantaminen puhutti panelisteja.

"Tukien saaminen on alkusysäys, mutta pitkällä aikavälillä ravinteiden kierrätyksestä tulisi saada kannattavaa liiketoimintaa. Ravinnetuotteista on tehtävä niin hyviä, että ne puhuvat itsestään ja niitä on jatkuvasti saatavilla", totesi paneelissa MTK:n Airi Kulmala.

"Kannattavuutta pitää saada nostamalla jalostusarvoa. Investoinnit eivät ole iso haaste, vaan massojen liikuttelu ja märkyys", sanoi Soilfood Oy:n projektipäällikkö Eetu Virtanen.

Panelistit olivat myös yhtä mieltä siitä, että alan toimijoiden välistä yhteistyötä tulisi tiivistää.

"Yhteistyötä tekemällä parhaat teknologiset ratkaisut tulisivat esille. Myös kuluttajat ja eritoten kauppaketju pitää saada mukaan, että ollaan valmiita maksamaan kierrätystuotteista nykyistä enemmän", totesi BioKymppi Oy:n toimitusjohtaja Mika Juvonen.

Vauhtia ja vaikuttavuutta ravinteiden kierrätyksen investointeihin -seminaari järjestettiin Tampereen Sokos Hotel Tornissa 23.5. Seminaarin ohjelmassa oli asiantuntijapaneelin lisäksi esimerkkejä ravinteiden kierrätyksen yrityskentältä sekä puheenvuoroja muun muassa eri rahoitusmahdollisuuksista.Tilaisuus kokosi paikan päälle noin 60 osallistujaa, ja etäyhteyksin seminaaria seurasi 56 katsojaa.

Alalla on menty eteenpäin

Seminaarin järjestivät yhteistyönä ympäristöministeriön Ravinteiden kierrätyksen ohjelma (Raki) ja maa- ja metsätalousministeriön Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelma (RKKO). Ministeriöiden edustajat lupaavat viedä seminaarissa nousseita asioita eteenpäin hallinnossa.

"Olen kovin iloinen onnistuneesta päivästä. Vielä muutama vuosi sitten pohdittiin, että ravinnekierrätyksen eteen pitäisi tehdä jotain ja tänään olemme huomanneet, että me teemme niitä asioita jo nyt. Vaikka uutta teknologiaa ja tuotantomittakaavan investointeja tarvitaan edelleen, teemme nyt paljon. Tilanne on oikeasti muuttunut", totesi erityisasiantuntija Sanna Tikander maa- ja metsätalousministeriöstä seminaarin päätteeksi.

"Ravinteiden kierrätyksestä puhutaan vielä paljon ruoantuotannon kautta. Nyt on kuitenkin näköpiirissä, että on useita muitakin hyötykäyttökohteita. Esimerkiksi puhdistamoliete- ja jätevesipohjaisia ravinteita voisi ohjata enemmän esimerkiksi teollisuuteen, jossa ei ole niin suurta riskiä haitta-aineiden osalta", sanoi ohjelmapäällikkö Riikka Malila ympäristöministeriöstä.

Lue lisää: Ravinnekierrätyksen tuotantomittakaavan investointien eteneminen edellyttää alalle teknologiakehitystä. Mm. Business Finlandin teettämän analyysin mukaan Suomen teknologiansiirtoekosysteemissä on keskeisiä puutteita, jotka haittaavat tutkimustulosten kaupallistamista erityisesti startupeissa. Volyymin nosto edellyttää muun muassa yhä varhaisempaa mahdollisuuksien tunnistamista ja jalostamista sekä TKI-toimintaympäristön kokonaisvaltaista ja jatkuvaa kehittämistä.

Erityisasiantuntija Sanna Tikander, maa- ja metsätalousministeriö, sanna.tikander@gov.fi, p. 0295 162 178

Kehittämisasiantuntija Anja Norja, Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, anja.norja@ely-keskus.fi, p. 0295 027 587

Ohjelmapäällikkö Riikka Malila, ympäristöministeriö, riikka.malila@gov.fi, p. 0295 250 160

Erityisasiantuntija Petri Nissinen, ympäristöministeriö, petri.nissinen@gov.fi, p. 0295 250 419

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.

Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.