ELY-keskukset

Yhteysalusten matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain

Jaa

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain kesäkuun puolivälistä alkaen. Tässä vaiheessa tullaan kuitenkin lisäämään ainoastaan ulkopaikkoja muutamille reiteille. Heinäkuun alusta alkaen matkustajarajoituksia tullaan arvioimaan uudelleen tautitilanteen ja voimassa olevan ohjeistuksen mukaan viikoittain. Koska vielä ei pystytä luopumaan matkustajarajoituksista, on edelleen suositeltavaa välttää ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.

Matkustajarajoituksia voidaan höllentää 14.6.2021 alkaen niillä yhteysalusreiteillä, joilla on edellytykset ulkotiloissa matkustamiseen. Ulkomatkustuksen osalta on huomioitu, että reitillä matkan kesto on alle 2 tuntia. Matkustajien on syytä varautua sääolosuhteiden mukaiseen ulkomatkustukseen pukeutumisessa. Ulkopaikkoja lisätään 14.6. alkaen reiteillä Kotka-Pyhtää, Parainen ja Velkua.

Reitti- ja aluskohtaiset enimmäismatkustajamäärät:

Reitti- ja aluskohtaiset enimmäismatkustajamäärät on kerrottu ELY-keskuksen verkkosivuilla.

Koska vielä ei pystytä luopumaan matkustajarajoituksista, on edelleen suositeltavaa välttää ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla saariston kesäsesongista huolimatta.

Heinäkuun alusta alkaen matkustajarajoituksia arvioidaan viikoittain

Heinäkuun alusta alkaen matkustajarajoituksia tullaan arvioimaan uudelleen tautitilanteen ja voimassa olevan ohjeistuksen mukaan viikoittain. Arvioinnissa tarkastellaan tautitilannetta valtakunnallisesti, sillä saaristossa on paljon vapaa-ajan matkustajia ympäri maata. Kokonaisarvioinnissa otetaan huomioon myös rokotekattavuus ja erilliset tartuntatautiryppäät.

Ensisijaisesti pyritään turvaamaan saaristoliikenteen jatkuvuus. Mahdolliset työntekijöiden karanteenitilanteet ja sairastumiset voivat toteutuessaan aiheuttaa merkittäviäkin muutoksia ja rajoituksia saaristoliikenteeseen. Aluksia ei voida ajaa alimiehitettyinä eivätkä työntekijät voi tulla töihin sairastuneina. Ammattitaitoisten ja terveiden sijaisten saaminen kehittyvässä koronatilanteessa voi olla haastavaa.

Lisää paikkoja otetaan käyttöön reittikohtaisesti, kun kokonaisarvioinnin pohjalta kyseisen reittialueen liikenteen jatkuvuus ei ole uhattuna. Matkustajarajoituksissa huomioidaan turvavälien aluskohtaiset edellytykset, kuten matkustamon muoto, tilat ja asettelu sekä sisätilojen kulkureitit.

Kesäsesongista huolimatta ELY-keskus suosittelee välttämään ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla

Kesäsesonki on käynnistymässä ja kesäaikaan matkustajamäärät yhteysaluksilla kasvavat. Normaalioloissakin yhteysalusten kapasiteetti on rajallista, eikä ruuhkahuipputilanteissa kaikki matkustajat ole aina mahtuneet kyytiin. Nyt matkustajakapasiteetti on vain noin puolet normaalista. Joillain reiteillä se on jopa alle puolet normaaliajan kapasiteetista. ELY-keskus vetoaakin yhteysalusliikenteen käyttäjiin välttämään edelleen ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla, jotta kaikki matkustajat mahtuisivat alusten kyytiin.

Matkustajat otetaan yhteysaluksille saapumisjärjestyksessä. Näin ollen kaikkien saman seurueen jäsenille ei voida taata mahtumista samaan alusvuoroon, mikäli tällä hetkellä käytössä oleva maksimi matkustajamäärä täyttyy. Tilattavien vuorojen osalta noudatetaan samaa käytäntöä, eli tilaukset otetaan vastaan saapumisjärjestyksessä. Yhteysalusliikenne on maksuton ja kaikille yhtäläisesti tarjolla oleva julkinen palvelu. Yhteysaluksille ei ole olemassa paikkojen varausjärjestelmää, eikä sellaista pystytä kehittämään poikkeustilanteen vuoksi.

Matkustajarajoitusten ohella palveluntuottajat on velvoitettu huolehtimaan aluksilla riittävistä turvaväleistä. Aluksilla tarjotaan mahdollisuus käsien desinfiointiin ja matkustajien käyttöön tarkoitetut tilat ja pinnat puhdistetaan tehostetusti ja säännöllisesti. Lisäksi ELY-keskus edellyttää, että kaikki yli 12-vuotiaat yhteysalusliikenteen matkustajat käyttävät kasvomaskia. Pakko ei koske niitä, joilla on terveydellinen este maskin käyttämiselle. Jokainen asiakas on vastuussa omien kasvomaskiensa hankkimisesta. Alusten miehistö voi ohjeistaa matkustajia, mutta heidän tehtäviinsä ei kuulu maskien käytön valvonta. Aluksiin tullaan lisäämään maskien käyttöön liittyvää ohjeistusta. Maskittomuus ei ole peruste estää matkustajan matkaa tai poistaa matkustajaa alukselta.

Lisätietoja: Liikenteen asiakaspalvelu, p. 0295 020 600

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-dokumentet för projektet för Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse (Nyland, Egentliga Finland)3.12.2021 15:05:30 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har gett en motiverad slutsats om Trafikledsverkets beskrivning av miljökonsekvensbedömningen gällande Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Med MKB-förfarandet har man sammanfört Natura 2000 -bedömningarna för Kisko ås källflöden och Noux samt bedömningen av behov av en Naturabedömning för Kustövikens Naturaområde. Den motiverade slutsatsen har utarbetats i samarbete mellan experter vid NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland. NTM-centralernas naturvårdsmyndigheters Naturautlåtanden är bifogade till slutsatsen.

Yhteysviranomaisten perusteltu päätelmä Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen YVA-selostuksesta (Uusimaa, Varsinais-Suomi)3.12.2021 14:27:30 EET | Tiedote

Uudenmaan ELY-keskus on antanut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen perustellun päätelmän Väyläviraston Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettelyyn on yhdistetty Kiskonjoen latvavesien ja Nuuksion Natura 2000 -alueita koskevat Natura-arvioinnit sekä arvio Kuusistonlahden Natura-aluetta koskevan Natura-arvioinnin tarpeesta. Perusteltu päätelmä on valmisteltu Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten asiantuntijoiden yhteistyönä. ELY-keskusten luonnonsuojeluviranomaisten antamat Natura-lausunnot ovat päätelmän liitteinä.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.

Vattentjänststrategi för Östra och Södra Finland – lyckad förändring genom samarbete och prognosticering (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)25.11.2021 14:39:33 EET | Tiedote

I arbetet på en strategi för vattentjänsterna i södra och östra Finland har det blivit dags att utvärdera det som varit och kasta en blick på det som kommer. Strategin är nu klar, efter många turer. Vi har skapat en gemensam vision och gjort strategiska val samt identifierat åtgärder för vidareutvecklingen av vattentjänsterna i östra och södra Finland. Eftersom världen omkring oss är stadd i ständig förändring kan vi inte definitivt spika vår strategi. Därför vill vi redan i detta skede granska våra val och vårt arbete. Vad har vi lyckats med? Var behöver insatserna ökas? Vad behövs för att strategin ska förverkligas? Vilka metoder för framtidsarbete behöver vi för att lyckas? Svar på dessa frågor hoppas vi få under framtidsdagen 16.12 som hålls på distans och där vi välkomnar aktörer från intressentgrupper i alla de medverkande landskapen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme