Yksi viikko, kuusi toimialaa ja tuhansia nuoria – Maailman suurin etäTET-jakso tarjoaa kattavan näkymän tulevaan työelämään

Ensi viikolla järjestettävään Maailman suurimpaan etäTET-jaksoon osallistuu tuhansia nuoria ympäri Suomen. Viikon mittaisen digiyhteyksillä toteutettavan työelämään tutustumisjakson aikana nuoret tutustuvat kuuden eri alan työllistymismahdollisuuksiin, yrityksiin ja urapolkuihin.

Talous ja nuoret TATin Tulevaisuusraportti-tutkimuksen mukaan 60 % nuorista haluaisi, että kouluissa kerrottaisiin enemmän työelämästä. Maailman suurin etäTET vastaa nuorten toiveeseen työelämäkasvatuksesta ja pyrkii samalla vahvistamaan nuorten tulevaisuuden uskoa mahdollistamalla ensimmäiset, myönteiset työelämäkokemukset kaikille.

Maailman suurimman etäTETin järjestävät yhteistyössä Talous ja nuoret TAT, Energiateollisuus, Finanssiala, Kaupan liitto, Kemianteollisuus, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa sekä Palvelualojen työnantajat Palta. Yhteistyön tavoitteena on huolehtia siitä, että nuoret uskaltavat suunnitella omaa tulevaisuuttaan, lisätä yhteistyötä koulujen ja työelämän välillä sekä auttaa nuoria löytämään oma paikkansa työelämästä ja yhteiskunnasta.

”Tulevaisuuden rakentamiseen tarvitaan tiivistä yhteistyötä vanhempien, koulujen ja työelämän välillä. Tarjoamalla nuorille myönteisiä työelämäkokemuksia ja puhumalla yhdessä hyvää työstä, voimme vahvistaa nuorten tulevaisuuden uskoa ja helpottaa työelämään siirtymistä.” Toteaa Talous ja nuoret TATin nuorten työelämäasiantuntija Riikka Ahonvala

Maailman suurin etäTET tarjoaa nuorille kattavan näkymän työelämään. Kukin toimiala järjestää oman etäTET-päivän, jonka aikana tutustutaan alan yrityksiin ja urapolkuihin. Viikon aikana nuoret oppivat tärkeitä työelämätaitoja ja oppivat tunnistamaan omia vahvuuksiaan. EtäTETin aikana nuoret saavat tutustua 22 eri työnantajaan.

Mukana olevat työnantajat ovat Ahlsell, Danske Bank, DNA, Bayer, Caruna, DB Schenker, Frankly by Finnish Design Shop, Gigantti, HOK-Elanto, Ilmarinen, K-ryhmä, Lapland Hotels & Lapland Safaris, LähiTapiola, Nordea, Osuuskauppa KPO, P2X Solutions, POP Pankki, Ravintolamestarit, SEB, Särkänniemi, Varma ja Yle.

Lisätietoja antavat

Talous ja nuoret TAT: Riikka Ahonvala, riikka.ahonvala(at)tat.fi, 050 524 2568

Energiateollisuus: Hanna Ekman, hanna.ekman(at)energia.fi, 050 4090 935
Finanssiala: Pirita Ruokonen, pirita,ruokonen(at)finanssiala.fi, 040 705 5900
Kaupan liitto: Linda Smids, linda.smids(at)kauppa.fi, 050 522 5517
Kemianteollisuus: Hanna Hyyryläinen, hanna.hyyrylainen(at)kemianteollisuus.fi, 044 296 3394
Matkailu- ja Ravintolapavelut MaRa: Katri Jakosuo, katri.jakosuo(at)mara.fi, 041 501 4224
Palvelualojen työnantajat Palta: Milka Kortet, milka.kortet(at)palta.fi, 050 569 7856

Talous ja nuoret TATin tavoitteena on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Teemme töitä nuorten työelämä- ja taloustaitojen eteen yhdessä koulujen, yliopistojen, yritysten, kuntien ja säätiöiden kanssa.

Över 20 000 barn och unga firar Företagardagen runt om i Finland2.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Företagardagen firas på måndagen 5.9 redan för 25:e gången. Det här året är barn och unga i fokus för festligheterna, då Ekonomi och ungdom TAT har äran att fungera som huvudarrangör för dagen. TATs evenemangshelhet under Företagardagen gör barn och unga bekanta med företagandets många former och inspirerar till en företagsam livsattityd. Veckans evenemang når över 20 000 elever och studerande runt om i Finland.

Yli 20 000 lasta ja nuorta juhlii Yrittäjän päivää ympäri Suomen2.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Yrittäjän päivää vietetään maanantaina 5.9. jo 25. kerran. Tänä vuonna Yrittäjän päivän juhlinnan keskiössä ovat lapset ja nuoret, kun Talous ja nuoret TATilla on kunnia toimia päivän pääjärjestäjänä. TATin Yrittäjän päivän tapahtumakokonaisuus tutustuttaa lapset ja nuoret yrittäjyyden moniin muotoihin ja innostaa yritteliääseen elämänasenteeseen. Viikon tapahtumat tavoittavat yli 20 000 koululaista ja opiskelijaa läpi Suomen.