Yksin lasta odottavien ja yksinhuoltajien uusi vertaistukiryhmä aloittaa Varkaudessa - tähtäimessä uusi yhdistys!

Varkauden Perheentalolla alkaa uusi yksinhuoltajien vertaistukiryhmä. Ryhmä alkaa kaikille yksin lastaan odottaville ja yksinhuoltajille suunnatulla avoimella tapaamisella lauantaina 17.10. klo 11-14. Tällöin tarkoituksena on keskustella vertaisryhmätoiminnan aloituksesta, kohderyhmän toiveista ja yhden vanhemman perheiden yhdistystoiminnan perustamisesta Varkauteen.

"Varkaudessa on todellinen tekemisen, auttamisen ja vaikuttamisen meininki. Perheiden monimuotoisuus on rikkaus ja juuri tällaisista lähtökohdista Varkauden yhden vanhemman perheiden toimintaa lähdetään toteuttamaan", valottaa toiminannan arvopohjaa Yhden Vanhemman Perheiden Liiton Itä-Suomen alukoordinaattori Marjo Meriranta.

Ryhmä jatkaa voimavarapainotteisena vertaisryhmänä kokoontuen loppuvuonna marraskuussa 28.11., ja joulukuussa 19.12. klo 11-14. Ryhmää vetää koulutettu vertaisohjaaja Heidi Viljanen. Ryhmä kokoontuu Varkauden Perheentalolla. Ryhmä on avoin ja maksuton, ja tervetulleita ovat sekä yksinhuoltajaisät että -äidit. "Olisi hienoa, jos Varkauteen saataisiin monen vuoden tauon jälkeen vireä ja innokas yhdistysporukka, jotta saisimme aikaan leirejä, retkiä ja vertaistuki-iltoja kaikille yhden vanhemman perheille!" toteaa Viljanen innostuneena.

Lisätietoja: Heidi Viljanen: 0468872790, varkaudenseudunyharit@gmail.com ja Marjo Meriranta, 0400 441 708.

Marjo Meriranta

aluekoordinaattori, Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry
Itä-Suomen aluetoimisto
Asemakatu 16, 70100 Kuopio

marjo.meriranta@yvpl.fi

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto on 45-vuotias lastensuojelujärjestö, jonka kohderyhmänä ovat lapsiperheet, joissa vanhempi asuu yksin lasten kanssa.  Yhden vanhemman perheitä on Suomessa 127 000. Liitolla on koulutettujen vapaaehtoisten vetämiä vertaistukiryhmiä vajaalla 100 paikkakunnalla. Vertaisryhmässä vanhempi peilaa vanhemmuuttaan ryhmäläisten kertomuksiin.Olohuonetapaamiset parantavat tutkitusti elämän laatua:

• Ryhmä antaa henkistä tukea. Ymmärretyksi tulemisen kokemus: vain toinen, joka on kokenut samaa kuin itse, voi oikeasti ymmärtää millaista on kasvattaa lapsi yksin. Silloin voi keskustella avoimesti tilanteestaan, mikä lisää jaksamista ja parantaa itsetuntoa.
  • Ryhmässä ei tarvitse pelätä arvostelua, sillä muut puhuvat kuin "omalla suulla"
  • Muiden kanssa käytyjen keskustelujen kautta on saanut perspektiiviä omaan elämään sekä tukea omaan vanhemmuuteen.
  • Keskustelujen kautta on avautunut uusia näkökulmia vanhemmuuteen ja toisia kuuntelemalla on huomannut oppivan itsekin.
  • Vanhemmuuden paineet ovat helpottaneet. Huomaa, että yksinhuoltajanakin pystyy tarjoamaan lapselle hyvän elämän.
    Yhteiset äitienpäivät, joulut, pääsiäiset sekä retket ovat voimaannuttavia ja katkaisevat arjen.

Eveliina Alho: ”Tuntuu, että meidän perhe on hyvä tällaisenakin.” Yhden vanhemman perheiden olohuonetoiminta arjessa jaksamisen tukena. Kandidaattitutkielma, Tampereen yliopisto, 2019

Alho on haastellut YVPL:n olohuoneeissa käyneitä vanhempia.

Liitto tekee myös vaikuttamistyötä, se on ajanut toiminta-aikanaan mm. elatusturvalain, yhteishuoltomahdollisuuden,lapsen vuoroasumisen sekä elatusapulaskurin.

Yksinodottavien ja lapsen yksin saaneiden LEIJA-ryhmä Tukinetissa marras-joulukuussa 20207.10.2020 19:30:28 EESTTiedote

Odotatko yksin? Kasvatatko lasta yksin, ilman toisen vanhemman tukea? Pohditko omaa jaksamistasi? Huolettaako sinua lapsesi kysymykset toisesta vanhemmasta, joka ei ole lapsen elämässä? Ammatillisesti ohjattu yksin lasta odottavien ja yksin lasta kasvattavien vanhempien LEIJA-ryhmä alkaa Tukinetissa 16.11.-20.12.2020. Lämpimästi tervetuloa mukaan! Käy rekisteröitymässä Tukinetin käyttäjäksi ja ilmoittaudu mukaan ryhmään 10.11. mennessä lomakkeella, joka tulee näkyville teeman alle, kun olet kirjautunut sisään Tukinettiin. Osallistujat hyväksytään ryhmään hakuajan umpeuduttua. Löydät teeman täältä: https://tukinet.net/teemat/yksin-lasta-odottavien-ja-yksin-lapsen-saaneiden-leija-ryhma/forum/

Yhden vanhemman perheet haluavat työmarkkinoille14.9.2020 10:04:51 EESTTiedote

Yhden vanhemman perheet olivat vielä 1990-luvulla eniten työssä käyvä kotitaloustyyppi, mutta viimeisin työttömyysasteluku on 13,1 %. Se on kaksinkertainen verrattuna muuhun väestöön. Perheiden hoivapalvelut eivät ole pysyneet työmarkkinoiden muutoksessa mukana. Lapsiperheet ja etenkin yhden vanhemman perheet tarvitsevat nopeasti riittävästi ja oikeanlaisia palveluja. Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry vaatii lapsiperheiden palvelujen päivittämisiä työministeri Haataiselle lähetetyssä vetoomuksessaan.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry valitsi Susanna Kavoniuksen uudestaan kaksivuotiskaudelle5.9.2020 17:44:39 EESTTiedote

Liiton puheenjohtajana vuodesta 2014 alkaen toiminut Susanna Kavonius valittiin tänään Helsingissä uudelle kaksivuotiskaudelle. Erovuoroisten tilalle liittohallitukseen valiittiin Susanna Reijonen Kuopion Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Riikka Kähkönen Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry, Marjo Koivuaho Tampereen Yksin- ja Yhteishuoltajat ry:sta ja Satu Lahtinen Turun Seudun Yksinhuoltajat ry:sta. Varajäseniksi valittiin Johanna Siltakorpi Meri-Lapin Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Sirja Benamar Kuopion Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Seija Lamminpää Meri-Lapin Yhden Vanhemman Perheet ry:sta ja Ari-Martti Hopiavuori Hyvä Erovanhemmuus ry:sta.