Yksiöt vaihtavat nyt vilkkaasti omistajaa - kauppamäärät kasvaneet lähes viidenneksen viime syksystä

Kiinteistömaailman Pulssi 2.11.2021

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki lokakuussa 2021 yhteensä 1077 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Erityisesti kaksi ilmiötä nousee tilastoista esiin: yksiökaupan lähes viidenneksen kasvu vuodentakaiseen nähden sekä edelleen vilkkaana jatkuva mökkikauppa.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä lokakuussa 1007 käytettyjen sekä 70 uudiskohteiden kauppaa, yhteensä siis 1077 kauppaa. Yli tuhanteen kauppaan noussut käytettyjen asuntojen kauppamäärä kertoo asuntokauppasyksyn jatkuvan vilkkaana. Uudiskohteissa jäätiin kuitenkin viime vuosien tavanomaisista lokakuun luvuista, ja kokonaiskauppamäärä jäi hienoisesti alle lokakuun 2020 luvun (1129 kauppaa).

”Kaksi ilmiötä nousee lokakuun ja yleisemmin tämän alkusyksyn tilastoista”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n analyytikko Tony Korkala.

”Ensinnäkin ihan pienimmät asunnot ovat vaihtaneet alkusyksyn aikana vilkkaasti omistajaa. Korona-aikana paljon puhutun omakotitalokaupan varjoista on selvästi nousemassa myös pienimpien asuntojen kauppa. Alkusyksyn eli elo-lokakuun aikana niiden kauppamäärät ovat nousseet liki viidenneksen vuodentakaiseen verrattuna, mikä kertoo varsin merkittävästi kasvaneesta aktiivisuudesta pienimpien asuntojen vaihdossa”, Korkala sanoo.

”Toinen ilmiö on edelleen aktiivisesti jatkuva mökkikauppa. Viime syksyn kasvulukuihin ei sentään ihan ylletä, mutta edelleen mökkikauppoja tehtiin lokakuussa lähes 50 prosenttia enemmän kuin viimeisenä korona-aikaa edeltäneenä syksynä eli lokakuussa 2019”, Korkala kertoo.

Tony Korkala, analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 3070361
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankki: https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityspalveluita Suomessa ja Baltian maissa tarjoava yritys.

Suomessa Kiinteistömaailma on kauppamäärillä mitattuna maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee 600 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.

Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.

Kiinteistömaailman 56. barometri: Asuntojen hintojen nousu pysähtyy kriisin aikana – vanhat vuokra-asunnot haasteellisia7.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistömaailma ennustaa tekoälymalliin ja laajaan välittäjäkyselyyn pohjautuen keskimääräistä 1,5% hinnannousua seuraavan 12 kuukauden ajalle (viimeisen 12kk toteuma +4,1%). Arvio pitää sisällään muutaman kuukauden hintojen nousun pysähtymisen. ”Hinnankehitysennustettamme on korjattu selkeästi alaspäin; Ukrainan sodan aiheuttamat epävarmuudet ja sen myötä elinkustannusten hintapaineet ovat sulattaneet merkittävästi hinnankorotusodotuksia”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Perheasuntojen kysynnän odotetaan jatkuvan vilkkaana, mutta pienistä kerrostaloasunnoista on paikoin ylitarjontaa. Tämä tuo haasteita varsinkin vanhojen asuntojen vuokraamiseen ja vuokratasojen säilyttämiseen.