Yksiöt vaihtavat nyt vilkkaasti omistajaa - kauppamäärät kasvaneet lähes viidenneksen viime syksystä

Kiinteistömaailman Pulssi 2.11.2021

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki lokakuussa 2021 yhteensä 1077 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Erityisesti kaksi ilmiötä nousee tilastoista esiin: yksiökaupan lähes viidenneksen kasvu vuodentakaiseen nähden sekä edelleen vilkkaana jatkuva mökkikauppa.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä lokakuussa 1007 käytettyjen sekä 70 uudiskohteiden kauppaa, yhteensä siis 1077 kauppaa. Yli tuhanteen kauppaan noussut käytettyjen asuntojen kauppamäärä kertoo asuntokauppasyksyn jatkuvan vilkkaana. Uudiskohteissa jäätiin kuitenkin viime vuosien tavanomaisista lokakuun luvuista, ja kokonaiskauppamäärä jäi hienoisesti alle lokakuun 2020 luvun (1129 kauppaa).

”Kaksi ilmiötä nousee lokakuun ja yleisemmin tämän alkusyksyn tilastoista”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n analyytikko Tony Korkala.

”Ensinnäkin ihan pienimmät asunnot ovat vaihtaneet alkusyksyn aikana vilkkaasti omistajaa. Korona-aikana paljon puhutun omakotitalokaupan varjoista on selvästi nousemassa myös pienimpien asuntojen kauppa. Alkusyksyn eli elo-lokakuun aikana niiden kauppamäärät ovat nousseet liki viidenneksen vuodentakaiseen verrattuna, mikä kertoo varsin merkittävästi kasvaneesta aktiivisuudesta pienimpien asuntojen vaihdossa”, Korkala sanoo.

”Toinen ilmiö on edelleen aktiivisesti jatkuva mökkikauppa. Viime syksyn kasvulukuihin ei sentään ihan ylletä, mutta edelleen mökkikauppoja tehtiin lokakuussa lähes 50 prosenttia enemmän kuin viimeisenä korona-aikaa edeltäneenä syksynä eli lokakuussa 2019”, Korkala kertoo.

Tony Korkala, analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 3070361
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankki: https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Kiinteistömaailman 55. Barometri perusasioiden äärellä4.10.2021 11:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa kuulemaan Kiinteistömaailman tuore tekoälypohjainen hinnankehitysennuste ja 333 välittäjämme näkemykset asuntokaupasta lehdistöaamukahveillemme to 7.10. Hintanäkymien lisäksi Kiinteistömaailman 55. barometri palaa asuntokaupan perusasioiden ääreen. Kodinvaihtoon liittyy tyypillisesti vanhan myynti ja uuden osto - miten korona-aikana uusille urille lähteneet eri asuntotyyppien hinnankehitykset muuttavat välirahan tarvetta erilaisissa tilanteissa? Millainen asunnonvaihtaja on uusi voittaja? Millaisia asuntolainoja otetaan nyt?