Yksityisen sosiaalipalvelualan lakko on alkanut – sosiaalialan korkeakoulutettujen venymiset on venytty

Lakot yksityisissä päiväkodeissa ja ympärivuorokautisen palveluasumisen kohteissa ovat alkaneet tänään 23.5. Lakko yksityisissä päiväkodeissa alkoi klo 00.01 ja päättyy 24.5. klo 23.59. Ympärivuorokautisen palveluasumisen kohteita koskeva lakko alkoi myös klo 00.01 ja päättyy 27.5. klo 23.59.

- Sosiaalialan korkeakoulutettujen venymiset on venytty. Työnantaja sitoutui jo 2018 solmitussa sopimusratkaisussa siihen, että alan palkkaeroa kurotaan kiinni julkiseen sektoriin. Mitä tekee työnantaja? Antaa palkankorotusesityksen, joka vain kasvattaisi palkkaeroa. Tämä on huonoin mahdollinen taktiikka pitää kiinni työntekijöistä, joista on jo valmiiksi kova pula, sanoo Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian puheenjohtaja Jenni Karsio.

Työtaistelun tavoitteena on vauhdittaa jumissa olevia sopimusneuvotteluja. Talentia tavoittelee yksityiselle sosiaalipalvelualalle vähintään samansuuruisia korotuksia kuin hyvinvointialueiden sote-sopimuksessa. Alalle tarvitaan myös useampivuotinen palkkaohjelma.

Tulossa lisää lakkoja

Yksityiselle sosiaalipalvelualalle on tulossa myös uusia lakkoja, jos sopua ei synny. Toukokuun lopussa alkavat lakot yksityisissä päiväkodeissa, lastensuojelulaitoksissa ja palveluasumisen kohteissa. Alalla on lisäksi voimassa ylityö- ja vuoronvaihtokielto 30.5. asti.

- Palkat on nyt saatava kuntoon. Muuten työnantaja voi alkaa katsoa, kun sosiaalialan korkeakoulutetut siirtyvät joukolla julkisen sektorin palvelukseen, Karsio sanoo.

Yksityisen sosiaalipalvelualan sopimuksen piiriin kuuluvat työntekijät työskentelevät muun muassa yksityisissä lastensuojelulaitoksissa ja päiväkodeissa.

– Ammattihenkilöt, kuten sosionomit, sosiaalityöntekijät, kuntoutuksen ohjaajat ja geronomit, tekevät vaativaa asiantuntijatyötä, johon edellytetään korkeakoulutusta. Työstä olisi syytä maksaa sen vaativuutta vastaava palkka, Karsio sanoo.

Lue tarkemmin lakoista: talentia.fi/lakko

Hallitus romutti lastensuojelun: Jatkossa huostaanottoja saisi tehdä avoimen yliopiston opintojen pohjalta17.4.2024 12:16:33 EEST | Tiedote

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian saamien tietojen mukaan hallitus aikoo joustavoittaa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kelpoisuusvaatimuksia. Sosiaalityöntekijöinä voisivat toimia myös sellaiset henkilöt, jotka ovat opiskelleet sosiaalityötä sivuaineena yliopistossa tai opinnot on suoritettu avoimessa yliopistossa. Tähän asti sosiaalityöntekijältä on edellytetty yliopistossa suoritettua ylempää, sosiaalityön pääaineopinnot sisältävää yhteiskunta- tai valtiotieteiden maisterin tutkintoa.