Yksityisillä startup-sijoittajilla ennätysaktiivinen vuosi: 52,3 miljoonaa 626 yritykseen – valtaosa potista uusiin sijoituskohteisiin

Yksityisten startup-sijoittajien aktiivisuus nousi ennätystasolle koronavuoden 2020 laskun jälkeen. Valtaosa kasvurahasta virtasi yrityksiin, jotka saivat ensimmäisen sijoituskierroksensa.

FiBANin jäsenten ilmoittamat sijoitukset

Aikaisen vaiheen riskisijoittajat sijoittivat vuonna 2021 yhteensä 52,3 miljoonaa euroa arviolta 626 startupiin. Yli puolet sijoituksista kohdistui yrityksiin, jotka saivat ensimmäisen rahoituskierroksen. Tiedot käyvät ilmi Suomen enkelisijoittajaverkosto FiBANin vuosittaisesta jäsenkyselystä, johon vastasi yhteensä 480 yksityistä riskisijoittajaa.

“Aikaisen vaiheen sijoittajien rooli tulevaisuuden Aivenien ja Woltien kasvattajina on merkittävä, sillä he tarjoavat yrityksille paitsi kasvupääomaa myös kokemuksensa, osaamisensa ja verkostonsa. Tilastomme kertovat, että tyypillinen riskisijoittaja on korkeakoulutettu, yrittäjätaustainen henkilö, jolla on 6-8 startupia salkussaan, aktiivisimmilla yli kolmekymmentä”, kertoo FiBAN ry:n puheenjohtaja Annukka Mickelsson.

Yksityinen startup-sijoittaminen on ammattimaista onnistumiset kompensoivat tappioita

Vuonna 2021 aiempaa suurempi osa sijoittajien irtautumisista oli erityisen kannattavia; jopa liki viidesosa toi sijoitetun rahan takaisin yli kymmenkertaisena. Raportoiduista 83 irtautumisesta reilu kolmannes oli yritysostoja, mikä kertoo startupien houkuttelevuudesta suuryritysten ostokohteina. Irtautumisista poikkeuksellisesti jopa kuusi prosenttia oli listautumisia.

“On ilo nähdä, että exit-mahdollisuuksia tulee lisää, mutta tarvitsemme yhä Suomen markkinoille toimivan markkinapaikan listaamattomille yrityksille. Aikaisen vaiheen riskisijoittaminen on yhä ammattimaisempaa ja hyvin tehtynä kannattavaa, mistä irtautumisten korkea määrä ja tuotot kielivät”, sanoo Mickelsson.

Suomen aikaisen vaiheen yksityissijoittajaverkosto FiBAN on toiminut vuodesta 2010 alkaen ja sen jäsenistö koostuu tänä päivänä yli 650 yksityissijoittajasta. Sen tehtävä on edistää yksityishenkilöiden sijoittamista listaamattomiin kasvuyrityksiin. Yhdistyksen laskelmien mukaan aikaisen vaiheen riskisijoittajan sijoittama 1M€ tuottaa keskimäärin 19 uutta työpaikkaa.

“Olen äärimmäisen ylpeä siitä, miten FiBAN on onnistunut houkuttelemaan monipuolisesti uusia sijoittajia mukaan kasvattamaan tulevaisuuden menestystarinoita. Tehtävämme on siirtää verkostomme vankkaa osaamista eteenpäin uusille sijoittajille. Pelkästään viime vuonna koulutimme 130 yksityissijoittajaa”, Mickelsson jatkaa.

FiBANin jäsenten ilmoittamat sijoitukset
Varhaisen vaiheen riskisijoitukset

Lapinlahdenkatu 16 / Maria 01

info(at)fiban.orghttps://fiban.org

Finnish Business Angels Network (FiBAN) on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka edistää yksityishenkilöiden sijoittamista listaamattomiin kasvuyrityksiin sekä kasvattaa ja kehittää yksityisten sijoittajien ammattikuntaa Suomessa. FiBANin sijoittajaverkostoon kuuluu yli 650 hyväksyttyä sijoittajajäsentä.
Twitter | LinkedIn | Facebook |InstagramMediapankki | Tilaa uutiskirje