Yksityistielaki uudistuu oikeaan suuntaan, rahoitustaso riittämätön

Pitkään valmisteltu yksityistielain uudistus eteni tänään eduskuntakäsittelyyn. MTK muistuttaa, että yksityisteiden käyttö ja kunto koskettavat suurinta osaa suomalaisista ja vaikeaselkoisen lain ajanmukaistaminen on välttämättömyys.

MTK:n näkemyksen mukaan lakikokonaisuus on hyvä, kunhan muutamia yksityiskohtia vielä selvitetään. Kuntien tielautakuntien lakkauttamisen seurauksia ei ole selvitetty loppuun asti. Muutoksenhakumenettelyn kustannukset voivat kasvaa, jos muutoksenhaku siirrettäisiin esitetyllä tavoin pois tielautakunnilta käräjäoikeudelle, MTK huomauttaa.

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo MTK:n kannattavan yksityistieavustusten siirtämistä tuleville maakunnille. Samalla yksityistieavustuksia tulee korottaa tarvetta vastaavalle tasolle.

– Määrärahataso tulisi pitää vähintään korjausvelkaohjelman ansiosta väliaikaisesti saavutetussa 13 miljoonassa eurossa per vuosi, vaatii Mäki-Hakola. Nykyisen 3 miljoonan euron perusmäärärahan siirtäminen 18 maakuntaan ei paljoa auta. Alhainen rahoitustaso vaarantaa koko maan biotalouden kuljetusten toimivuuden.

Yksityistieverkon, johon kuuluu n. 360 000 kilometriä teitä, merkitys tulee lähivuosina korostumaan biotalouden nopean kasvun myötä. Metsäteollisuuden vienti, elintarvikkeiden saatavuus ja kotimaisen energian käyttö lähtevät poikkeuksetta liikkeelle maaseudun yksityisteiltä. Ilman tämän alimman asteen tieverkon kunnosta huolehtimista Suomen taloudella ei ole menestymisen edellytyksiä.

Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, MTK, puh. 040 502 6810

Vetoomus ministeri Annika Saarikolle maatalousyrittäjien oikeusturvan puolesta15.10.2018 16:04Tiedote

Maatalousyrittäjien oikeusturvassa etenkin sosiaali-, terveys- ja työttömyysturva-asioissa sekä lomituksessa on epäkohtia, jotka vaikuttavat suoraan yrittäjien jaksamiseen ja toimeentuloon. Osin jopa dramaattisesti. MTK-liittojen hyvinvointihankkeissa työskentelevät Maija Pispa Pirkanmaalta, Riitta Seppälä Satakunnasta ja Niina Suorsa Pohjois-Savosta luovuttivat yhteisen vetoomuksen ongelmien ratkaisemiseksi ministeri Saarikolle.

Metsänhoitoyhdistykset työllistävät kymmeniä uusia metsureita4.10.2018 10:34Tiedote

Metsänhoitoyhdistyksissä on tällä hetkellä noin 40 avointa metsurin paikkaa auki TöitäSuomesta.fi-sivustolla. Halu palkata ammattitaitoisia metsureita on metsänhoitoyhdistyksissä kova. – Metsuripula on pahenemassa lähivuosina ja tilannetta parantaviin koulutuspolittiisiin ja työllistämistä helpottaviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.