Yksityistielaki uudistuu oikeaan suuntaan, rahoitustaso riittämätön

Pitkään valmisteltu yksityistielain uudistus eteni tänään eduskuntakäsittelyyn. MTK muistuttaa, että yksityisteiden käyttö ja kunto koskettavat suurinta osaa suomalaisista ja vaikeaselkoisen lain ajanmukaistaminen on välttämättömyys.

MTK:n näkemyksen mukaan lakikokonaisuus on hyvä, kunhan muutamia yksityiskohtia vielä selvitetään. Kuntien tielautakuntien lakkauttamisen seurauksia ei ole selvitetty loppuun asti. Muutoksenhakumenettelyn kustannukset voivat kasvaa, jos muutoksenhaku siirrettäisiin esitetyllä tavoin pois tielautakunnilta käräjäoikeudelle, MTK huomauttaa.

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo MTK:n kannattavan yksityistieavustusten siirtämistä tuleville maakunnille. Samalla yksityistieavustuksia tulee korottaa tarvetta vastaavalle tasolle.

– Määrärahataso tulisi pitää vähintään korjausvelkaohjelman ansiosta väliaikaisesti saavutetussa 13 miljoonassa eurossa per vuosi, vaatii Mäki-Hakola. Nykyisen 3 miljoonan euron perusmäärärahan siirtäminen 18 maakuntaan ei paljoa auta. Alhainen rahoitustaso vaarantaa koko maan biotalouden kuljetusten toimivuuden.

Yksityistieverkon, johon kuuluu n. 360 000 kilometriä teitä, merkitys tulee lähivuosina korostumaan biotalouden nopean kasvun myötä. Metsäteollisuuden vienti, elintarvikkeiden saatavuus ja kotimaisen energian käyttö lähtevät poikkeuksetta liikkeelle maaseudun yksityisteiltä. Ilman tämän alimman asteen tieverkon kunnosta huolehtimista Suomen taloudella ei ole menestymisen edellytyksiä.

Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, MTK, puh. 040 502 6810

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.