Yksityistielaki uudistuu oikeaan suuntaan, rahoitustaso riittämätön

Pitkään valmisteltu yksityistielain uudistus eteni tänään eduskuntakäsittelyyn. MTK muistuttaa, että yksityisteiden käyttö ja kunto koskettavat suurinta osaa suomalaisista ja vaikeaselkoisen lain ajanmukaistaminen on välttämättömyys.

MTK:n näkemyksen mukaan lakikokonaisuus on hyvä, kunhan muutamia yksityiskohtia vielä selvitetään. Kuntien tielautakuntien lakkauttamisen seurauksia ei ole selvitetty loppuun asti. Muutoksenhakumenettelyn kustannukset voivat kasvaa, jos muutoksenhaku siirrettäisiin esitetyllä tavoin pois tielautakunnilta käräjäoikeudelle, MTK huomauttaa.

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo MTK:n kannattavan yksityistieavustusten siirtämistä tuleville maakunnille. Samalla yksityistieavustuksia tulee korottaa tarvetta vastaavalle tasolle.

– Määrärahataso tulisi pitää vähintään korjausvelkaohjelman ansiosta väliaikaisesti saavutetussa 13 miljoonassa eurossa per vuosi, vaatii Mäki-Hakola. Nykyisen 3 miljoonan euron perusmäärärahan siirtäminen 18 maakuntaan ei paljoa auta. Alhainen rahoitustaso vaarantaa koko maan biotalouden kuljetusten toimivuuden.

Yksityistieverkon, johon kuuluu n. 360 000 kilometriä teitä, merkitys tulee lähivuosina korostumaan biotalouden nopean kasvun myötä. Metsäteollisuuden vienti, elintarvikkeiden saatavuus ja kotimaisen energian käyttö lähtevät poikkeuksetta liikkeelle maaseudun yksityisteiltä. Ilman tämän alimman asteen tieverkon kunnosta huolehtimista Suomen taloudella ei ole menestymisen edellytyksiä.

Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, MTK, puh. 040 502 6810

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.