Yksityistielaki uudistuu oikeaan suuntaan, rahoitustaso riittämätön

Pitkään valmisteltu yksityistielain uudistus eteni tänään eduskuntakäsittelyyn. MTK muistuttaa, että yksityisteiden käyttö ja kunto koskettavat suurinta osaa suomalaisista ja vaikeaselkoisen lain ajanmukaistaminen on välttämättömyys.

MTK:n näkemyksen mukaan lakikokonaisuus on hyvä, kunhan muutamia yksityiskohtia vielä selvitetään. Kuntien tielautakuntien lakkauttamisen seurauksia ei ole selvitetty loppuun asti. Muutoksenhakumenettelyn kustannukset voivat kasvaa, jos muutoksenhaku siirrettäisiin esitetyllä tavoin pois tielautakunnilta käräjäoikeudelle, MTK huomauttaa.

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo MTK:n kannattavan yksityistieavustusten siirtämistä tuleville maakunnille. Samalla yksityistieavustuksia tulee korottaa tarvetta vastaavalle tasolle.

– Määrärahataso tulisi pitää vähintään korjausvelkaohjelman ansiosta väliaikaisesti saavutetussa 13 miljoonassa eurossa per vuosi, vaatii Mäki-Hakola. Nykyisen 3 miljoonan euron perusmäärärahan siirtäminen 18 maakuntaan ei paljoa auta. Alhainen rahoitustaso vaarantaa koko maan biotalouden kuljetusten toimivuuden.

Yksityistieverkon, johon kuuluu n. 360 000 kilometriä teitä, merkitys tulee lähivuosina korostumaan biotalouden nopean kasvun myötä. Metsäteollisuuden vienti, elintarvikkeiden saatavuus ja kotimaisen energian käyttö lähtevät poikkeuksetta liikkeelle maaseudun yksityisteiltä. Ilman tämän alimman asteen tieverkon kunnosta huolehtimista Suomen taloudella ei ole menestymisen edellytyksiä.

Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, MTK, puh. 040 502 6810

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.

Maanviljelijät vyöryvät traktoreineen kohti Vaasan satamaa kello 9.30 – mielenilmaus kello 119.11.2017 09:17Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan Vaskiluodon satamaan suuntautuvan mielenilmaisun tänään kello 11, jolloin rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu satamaan Ruotsin Västeråsista. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista. Traktorit lähtevät liikkeelle kohti satamaa Koivulahden ja Fladan ST1 -huoltoasemilta kello 9.30.