Yleisö löysi sankoin joukoin Stadin Silakkamarkkinoille

Stadin Silakkamarkkinoita vietettiin perinteiseen tapaan Helsingin Kauppatorilla 3.–9. lokakuuta. Markkinoilla oli etenkin sään suosiessa vilkasta, ja yhteensä tapahtumassa vieraili arviolta lähes 100 000 merellisten herkkujen ystävää.

Seija Vesterinen Stadin Silakkamarkkinoilla kuva: Kim Öhman

Lauantaina 9. lokakuuta päättyneillä Stadin Silakkamarkkinoita käytiin kauppaa vilkkaasti, ja osa tuotteista myytiin loppuun jo hyvissä ajoin ennen markkinoiden päättymistä. Myyntivaltteja olivat muun muassa Silakkaraadin palkitsemat maustekalat ja silakkatuotteet. Ruoka-alan ammattilaisista ja silakkaruokien ystävistä koostuva Silakkaraati valitsee vuosittain kolme suosikkiaan kategorioissa “perinteinen maustekala” ja “silakkayllätys”.

“Väkeä on käynyt oikein mukavasti. Sinappisilakkaa kyseltiin tänä vuonna eniten, ja se myytiinkin pian loppuun. Ensi vuoden suosikkituotteeksi saattaa nousta taas jokin muu”, sanoo kalastaja Toni Rantanen.

Stadin Silakkamarkkinoilla yhdistyvät merellinen saaristolaisperinne ja moderni ruokakulttuuri, mikä näkyi myös läheisten Torikortteleiden ravintoloissa. Silakkamarkkinat lautasella -teemaviikko toi maisteltavaksi silakka- ja kala-annoksia klassikoista uusiin herkkuihin. Esimerkiksi silakkapihvit maistuivat runsain mitoin markkinaviikon ajan.

Stadin Silakkamarkkinat on Suomen vanhimpia yleisötapahtumia, jota on juhlittu Helsingissä jo vuodesta 1743. Stadin Silakkamarkkinoita vietetään Kauppatorilla perinteisesti aina lokakuun ensimmäisestä sunnuntaista alkaen.

Seija Vesterinen Stadin Silakkamarkkinoilla kuva: Kim Öhman
Kauppaa Stadin Silakkamarkkinoilla kuva: Kim Öhman

Helsinki-päivänä jaetaan yli 5000 annosta raparperipiirakkaa ja palkitaan ansioituneita helsinkiläisiä9.6.2021 12:15:06 EEST | Tiedote

Helsingin syntymäpäivänä 12. kesäkuuta kaupungin hoivakoteihin ja lukuisiin muihin kohteisiin jaetaan yli 5000 annosta Kaupungintalon ravintolan perinteisellä reseptillä leivottua raparperipiirakkaa. Helsinki-päivää juhlitaan myös Helsinki-päivän teoilla, jotka ilahduttavat ympäri kaupunkia kokoamatta väkijoukkoja yhteen. Päivän päätteeksi pormestari ja apulaispormestarit jakavat kultaiset Helsinki-mitalit ansioituneille helsinkiläisille sekä muita palkintoja ja tunnustuksia.

Tuomaan Markkinat järjestetään joulukuussa Kauppatorilla4.6.2021 12:00:10 EEST | Tiedote

Perinteiset Tuomaan Markkinat järjestetään tänä vuonna poikkeuksellisesti Kauppatorilla 27.11.–22.12. Markkinoita ei voida järjestää tutuksi tulleella tapahtumapaikallaan Senaatintorilla joulukuun yli kestävän valaisinremontin vuoksi. “Kauppatori oli sijaintinsa ja kantokykynsä kannalta paras vaihtoehto väliaikaiseksi tapahtumapaikaksi. Tuomaan Markkinoiden sydän on sen kävijät ja myyjät, ja haluamme jälleen tarjota kaikille toimivat, vastuulliset ja ainutlaatuiset joulumarkkinat. Tänä vuonna tapaamme merellisessä miljöössä”, kertoo tapahtuman projektipäällikkö Emma Abendstein. Laadukkaita kotimaisia lahjatuotteita, talvisia ruokaelämyksiä ja kiireetöntä joulutunnelmaa tarjoavilla Tuomaan Markkinoilla vierailee vuosittain yli 300 000 ihmistä. Markkinoiden myyjähaku on parhaillaan avoinna tapahtuman verkkosivuilla, ja mukaan voi hakea aina syyskuun alkuun saakka. Ravintolatoimijat voivat hakea mukaan Tuomaan Markkinoille 2.8. alkaen. “Joulu on perinteiden aikaa ja Tuomaan Markkinat on s