Ylen HD-muotoiset tv-kanavat saatavissa kaikilta Digitan antenni-tv-verkon päälähetinasemilta

Ylen HD-muotoiset tv-kanavat Yle TV1 HD, Yle TV2 HD ja Yle Teema & Fem HD ovat nyt vastaanotettavissa Digitan kaikilta 40 päälähetinasemalta, kun lähetykset käynnistettiin Pellonkin päälähetinasemalta tiistaina 5.5.2020. Täytelähettimistä 52 kappaletta on jo HD-valmiudessa ja loput täytelähetinasemat valmistuvat toukokuun aikana.

Nopean rakentamisvaiheen jälkeen 1.6.2020 alkaen Ylen HD-muotoiset tv-kanavat ovat vastaanotettavissa kaikkialla Suomessa Digitan antenni-tv-verkossa. Samassa yhteydessä Yle TV1 HD:lla alkavat näkyä myös oman paikkakunnan alueelliset uutiset.

Traficomin tiedon mukaan helmikuussa 2020 Suomen antenni-tv-talouksista 67 prosentilla on valmius vastaanottaa HD-lähetyksiä. Vastaanottoon riittää UHF-antenni ja teräväpiirtolähetysten katseluun tarvitaan Antenna Ready HD -vastaanotin, joko televisio tai digisovitin.

Ylen HD-muotoiset kanavat näkyvät UHF-verkon B-kanavanipussa kanavapaikoilla 21, 22 ja 25. Lisätietoja antenniverkon näkyvyysalueista saat Digitan sivuilta www.digita.fi/HD2020. Sivulta löytyy myös täytelähetinasemien valmistumisaikataulu. Digitan tv:n karttapalvelusta voi tarkistaa, ovatko HD-lähetykset jo saatavilla omalla alueellasi.

Yhteisantennikiinteistöissä mahdollisesti tarve antennijärjestelmämuutoksiin

Omakotitaloissa ja pientaloissa ei yleensä tarvita antennijärjestelmän muutostöitä Ylen HD-kanavien vastaanottamiseksi. Jos pientalon antennijärjestelmä on kunnossa ja televisiossa on Antenna Ready HD -valmius, riittää tv-vastaanottimien kanavahaku sen jälkeen, kun lähettimet on käynnistetty alueella.

Yhteisantennikiinteistöissä voi olla tarvetta antennijärjestelmämuutoksiin Ylen HD-kanavien vastaanottamiseksi. Suosittelemme, että yhteisantennikiinteistöjä hoitavat isännöitsijät ottavat yhteyttä paikalliseen antenniurakoitsijaan, jotta mahdollisesti tarvittavat antennijärjestelmämuutokset tai -uusinnat voidaan tehdä.

Yle, Olli Sipilä, päällikkö, mediateknologia, puh. +358 40 543 1480, olli.sipila(a)yle.fi

Digita, Teppo Ahonen, johtaja, videojakelupalvelut, puh. +358 40 563 0299, teppo.ahonen(a)digita.fi

Digita tuo Keikalla.fi joulukonsertteja nähtäville televisioon HybridiTV:n avulla1.12.2020 12:00:00 EETTiedote

Digita ja Keikalla.fi tuovat joulumieltä suomalaisille pilotoimalla uudentyyppistä HybridiTV-palvelua antenni-tv-verkossa kolmen jouluviikolla esitettävän live-joulukonsertin muodossa. Pilotissa Keikalla.fi-palvelu tuodaan televisioon käytettäväksi 1.- 23.12.2020 väliseksi ajaksi. Varsinainen pilotoitava palvelu toiminnallisuuksineen aukeaa 14.12. Palvelu lähetetään kanavapaikalla 101 Digitan antenni-tv-verkon E-kanavanipussa, jonka väestöpeitto on 98 %.

Esri ja Digita yhdistävät osaamisensa IoT-ratkaisuissa30.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Paikkatietoratkaisujen asiantuntija Esri Finland Oy ja digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja Digita Oy yhdistävät osaamisensa vesihuollon ja sähkönjakelun IoT-ratkaisuissa. Digitalla on tarjota koko maan kattava LoRaWAN-teknologiaan pohjautuva IoT-verkko, joka mahdollistaa kattavan ja kustannustehokkaan tiedonkeruun infrastruktuurista. Esrin paikkatietoratkaisujen avulla Digitan IoT-verkon keräämä data voidaan tuoda osaksi asiakkaan operatiivista toimintaa.