Ylen tv-kanavat teräväpiirtona Digitan antenni-tv-verkkoon

Yle ja Digita ovat sopineet televisio-ja radiokanavien jakelusta vuosille 2020 - 2029. Ylen HD-muotoiset kanavat Yle TV1 HD, Yle TV2 HD, Yle Fem HD ja Yle Teema HD käynnistyvät Digitan maanlaajuisessa antenni-tv-verkossa keväällä 2020.

Ylen HD-muotoiset kanavat aloittavat Digitan antenni-tv-verkossa 1.4.2020.

"Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että hyvä yhteistyömme Ylen kanssa jatkuu ja voimme jatkossa tarjota Ylen laadukkaiden radio-ja tv-sisältöjen lisäksi Ylen HD-muotoiset kanavat valtakunnallisessa antenni-tv-verkossamme kaikille suomalaisille”, iloitsee Digitan toimitusjohtaja Vesa Tykkyläinen.

”Rakennamme verkon nopeassa aikataulussa kattamaan koko maan. Teräväpiirtolähetysten käynnistyessä keväällä 2020 verkko kattaa 85 prosenttia väestöstä, ja jo alkukesästä verkkomme on valtakunnallinen”, kertoo Tykkyläinen verkon rakennusaikatauluista. ”Uskomme, että suomalaisia kiinnostavat vuoden 2020 urheilutapahtumat teräväpiirtotasoisina ja näin antenni-tv-verkon HD-siirtymä vauhdittuu. Viemme antennitelevision tulevaisuuteen ja mahdollistamme jatkossa myös entistä yhteisöllisemmän ja vuorovaikutteisemman tv-katselukokemuksen hybridipalveluiden avulla”, kertoo Tykkyläinen.

“Teräväpiirtolähetyksiin siirtymistä on odoteltu Suomen antennikotitalouksissa jo pitkään, kaapeli-ja satelliittitalouksissa HD:tä on katseltu vuosia. Tämä on luonnollinen osa jatkuvaa sisällöntuotannon, teknologian ja palveluiden kehitystä. Kaikki Ylen tuotanto on jo HD:tä ja nyt voimme tarjota sisältömme parhaalla laadulla kaikille Suomessa. Nyt solmittu sopimus on tärkeä myös koko Suomen tv-toimialalle, koska se luo mahdollisuuden teräväpiirtojakeluun myös muille Suomen tv-yhtiöille”, sanoo Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila.

Digitan radio-ja tv-verkot ovat toimintavarmoja, luotettavia ja laadukkaita jakeluteitä, jotka mahdollistavat kaikille yhtäläiset mahdollisuudet asuinpaikasta riippumatta vastaanottaa sisältöä. Tällä hetkellä Digitan antenni-tv-ja radiolähetykset tavoittavat 99,96 prosenttia Manner-Suomen väestöstä. Antenni-tv:tä ohjelmien vastaanottoon käyttää noin 50 prosenttia suomalaisista. Lisäksi se kattaa suurimman osan suomalaisten kesäasunnoista. Digitan antenni-tv-verkko tarjoaa parhaat sisällöt, vuorovaikutteisen television sekä laadukkaat maksu-tv-palvelut.

Teräväpiirtolähetysten käynnistyessä 1.4.2020 verkko kattaa 85 prosenttia väestöstä ja 1.6.2020 verkko on valtakunnallinen. Teräväpiirtolähetysten katsominen edellyttää AntennaReadyHD -vastaanotinta. Uuden vastaanottimen hankkimalla tv-katsoja saa käyttöönsä HD-palveluiden lisäksi myös kaikki tv-kanavilla olevat hybridi-tv-palvelut. Antenni-tv:tä ainoana television vastaanottotapanaan käyttävistä kotitalouksista noin 63 prosentilla on tällä hetkellä valmius seurata HD-lähetyksiä. Digitan antenni-tv-verkossa olevien kanavien vastaanotto tapahtuu edelleen nykyisillä toimivilla UHF-vastaanottoantenneilla ja -järjestelmillä. Lisätietoa verkon laajentamisen etenemisestä osoitteesta www.digita.fi/tv.

Median yhteydenotot

Pekka Mattila, VP Broadcasting, Digita, p. 040 545 1309, pekka.mattila(at)digita.fi

Janne Yli-Äyhö, teknologiajohtaja, Yle, p. 0400 410 698, janne.yli-ayho(at)yle

Ylen HD-muotoiset kanavat aloittavat Digitan antenni-tv-verkossa 1.4.2020.

MTV ja Digita lanseerasivat uuden tuotteen suomalaisille antennitalouksille: osoitteesta cmore.fi/antenni kuluttajat voivat jatkossa hankkia vaivattomasti yhdellä tilauksella antenniverkon maksu-tv-kanavat ja C More suoratoistopalvelun. Uudella C More suoratoistopalvelusta saatavalla tuotteella voi katsoa viihdettä ja urheilua niin kotona kuin matkoillakin joko netin yli tai antenniverkon välityksellä. Antenniverkon maksu-tv-kanavat välitetään kuluttajien televisioihin Digitan toimintavarman, viiveettömän ja valtakunnallisen antenniverkon avulla. Digita aloitti maksu-tv-liiketoimintansa vuoden 2020 alussa ostaessaan DNA:n antennitelevisioverkon maksu-tv-asiakkuudet. Nyt Digita kehitti kotimaisen suoratoistopalvelun C Moren kanssa uuden tuotteen. Tuttujen C Moren maksu-tv-kanavien kuten C More Max sekä C More Sport 1 ja 2 lisäksi asiakkaat saavat samaan pakettiin enemmän sisältöä liittämällä siihen C Moren suoratoistopalvelun. ”Asiakaslähtöisyys on meillä kaiken tekemisen ytimessä. Nyt

Mitä korkeapaine tekee TV-signaalille? Näin pääset parhaiten eroon korkeapaineen aiheuttamista television vastaanotto-ongelmista24.6.2020 09:30:00 EESTTiedote

Digita on saanut viime viikkojen aikana yhteydenottoja Kemin ja Tornion alueelta television vastaanotto-ongelmiin liittyen. Ainakin osan vastaanotto-ongelmien taustalla on ollut niin sanottu radiokeli. Radiokelejä esiintyy yleensä korkeapaineen vallitessa. Radiokelit voivat kestää tunneista vuorokausiin. Häiriöt häviävät säätilan muuttuessa.