Yles HD-kanaler i Digitas antennnät från och med slutet av mars

Yles HD-kanaler börjar sändas i Digitas landsomfattande tv-antennnät i slutet av mars.

På förmiddagen den 31.3.2020 kommer 90 procent av befolkningen att omfattas av sändningsnätet, i juni utvidgas täckningsområdet till hela Finland. Efter det kan man se alla Yles kanaler som högupplösta via alla distributionskanaler i Finland.

“Nu då läget i Finland och världen är exceptionellt, är gemensamma stunder viktigare än någonsin. Tv samlar finländarna till gemensamma upplevelser och Yle kan nu göra de stunderna ännu bättre med HD-kvalitet i hela landet” säger Yles teknologidirektör Janne Yli-Äyhö.

“I de finländska antennhushållen har man väntat länge på övergången till högupplösta tv-sändningar, i kabel-och satellithushåll har man redan i flera år sett på HD.”

Digitas landsomfattande sändningsnät säkerställer att alla finländare - oavsett ålder, hemort eller kapacitet på bredband - kan få aktuell information också i undantagstillstånd.

“Vi är mycket glada över att kunna erbjuda Yles HD-sändningar till de personer som ser på tv via antennätet och vi hoppas snart ha med alla huvudkanaler i högupplösning i vårt landsomfattande nät”, säger Digitas VD Vesa Tykkyläinen.

Så här tar du del av Yles HD-kanaler i Digitas antennät senast 1.6.2020

Från och med förmiddagen den 31.3.2020 ses Yles kanaler i Digitas UHF-nät (kanalknippe B) på kanalplatserna 21, 22 och 25. På Digitas webbplats finns mer information om täckningsområdet www.digita.fi/HD2020.

Som mottagare räcker en UHF-antenn och för att ta del av HD-sändningarna behövs även en HD-mottagare. Mottagaren kan vara integrerad i en tv med T2-mottagare eller i en Full HD/HD Ready-tv med tillhörande DVB-T2-adapter.

Om kanalerna inte syns automatiskt efter övergången, kan mottagaren förutsätta att kanalerna söks upp på nytt eller att man återgår till fabriksinställningarna.

I fastigheter med centralantennät kan det bli aktuellt att göra förändringar i antennsystemet, för att möjliggöra mottagningen av Yles HD-kanaler framöver.

För mera information:

Janne Yli-Äyhö, teknologidirektör, Yle, tel  0400 410 698, janne.yli-ayho(a)yle.fi

Pekka Mattila, SVP, Broadcasting, Digita Oy, p. 040 545 1309, pekka.mattila(a)digita.fi

Antennitelevisio ja radio varmistavat suomalaisten tiedonsaannin myös poikkeustilanteissa22.3.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronaviruksen leviäminen on vaikuttanut laajasti viime viikolla suomalaisten arkeen, ja poikkeuksellinen tilanne on nostanut Suomen tv- ja radioverkot entistä merkittävämpään rooliin koko kansan tiedonvälityksen turvaamisessa. Digitan tarjoama maanlaajuinen verkko varmistaa, että kaikki suomalaiset iästä ja asuinpaikasta riippumatta saavat ajankohtaista tietoa myös poikkeustilanteissa.