Yli 10 000 lasta leipoo MLL:n Auta leipomalla -tempauksessa lapsille apua

Yli 450 koululuokkaa, päiväkotia ja ryhmää leipoo 7.10. uudella tempauksella varoja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimelle ja chatille. Iloinen tempaus rantautui Suomeen Tanskasta, jossa Bag för en sag on maan suurin hyväntekeväisyystapahtuma. Auta leipomalla -kummiksi tuli Koko Suomi leipoo -kilpailun voittaja Mari Pihlajamäki.

- Yksinjääminen on fyysiseen kipuun verrattava tunne ja se muodostaa lapsille ja nuorille myös kehityksellisen riskin, kertoo MLL:n auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki puhelujen sisällöistä. - Manipulatiivinen ja systemaattinen ulkopuolelle sulkeminen on valitettavan yleinen ilmiö lasten ja nuorten maailmassa.

Koulukiusaaminen ja kaverisuhteisiin liittyvät huolet ovat kuuluneet MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissä syksyllä 2021 vuodentakaiseen verrattuna kaksinkertaisena määränä. Kiusaamisen ja yksinäisyyden välillä on myös usein veteen piirretty viiva. Joskus yksinäisyys on huonosti loppuunsaatetun kiusaamistapauksen selvittämättömyyttä; lasta ei ole osattu auttaa takaisin omaan vertaisryhmäänsä.

- Lasten ja nuorten puhelimeen soittaa myös lapsia, jotka haluavat laulaa, soittaa tai tehdä läksyjä yhdessä. Koronan jäljiltä puheluissamme on korostunut arjen yksinäisyys. Tunne, että ei ole ketään, joka olisi kiinnostunut.

Vain viidesosaan Lasten ja nuorten puhelimen puheluista ja chatista kyettiin vastaamaan

Tempauspäivän varat tulevat valtavaan tarpeeseen. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimeen ja chattiin yritettiin viime vuoden aikana saada yhteys 80 000 kertaa. Näistä reiluun 15 000:een ehdittiin vastaamaan. MLL pystyi laajentamaan puhelimen chattia jokailtaiseksi juuri lahjoitusten turvin tänä syksynä.

Auta leipomalla -tempauksessa koulut, päiväkodit ja harrasteryhmät leipovat herkkuja ja myyvät niitä MLL:n Lasten ja nuorten puhelimen ja chatin hyväksi. Määräaikaan ilmoittautuneet koulut ja päiväkodit saivat käyttöönsä pienen leivontapakkauksen.

Kampanjan kummi Mari Pihlajamäki pitää tempausta helppona tapana tukea monipuolisesti kivan tekemisen myötä. Hän kiittää leipomisen yhdistämistä auttavaan puhelimeen. - Leipominen on helppoa myös aivan pienimmille, koska se ei ole niin justiinsa, Pihlajamäki sanoo.

Uudenlainen auttamismuoto innostaa nuoria ja opettajia

Nuoret ovat ottaneet Auta leipomalla -tempauksen innolla vastaan. Auttamismuoto on kommenttien pohjalta ollut tervetullut ja iloinen keino auttaa muita lapsia ja nuoria.

Myös opettajat innostuivat uudesta yhteisöllisestä tavasta. Muffinsseja, fetapiirakkaa ja keksejä leiponeen ja myyneen Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun opettaja Maarika Toivonen pohti leivonnan lomassa syyskuussa:

- Ihan varmasti meidänkin koulussa on nuoria, jotka tarvitsevat nimettömänä puhumista ja apua. Olemme muutenkin käyneet läpi sitä, että pitäisi tiedottaa nuoria kanavista, joista saa apua. Nuoret lähtivät tosi innokkaasti mukaan leipomaan ja myymään.

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin ja chat

• Palvelussa lapsia ja nuoria kohtaavat koulutetut vapaaehtoiset, joilla on aina tukenaan MLL:n ammattilainen. Palvelun numero on yleiseurooppalainen lasten auttavien puhelinten numero, joka on yhteinen kaikissa Euroopan maissa.
  • Puhelin numerossa 116 111 maanantaista perjantaihin kello 14–20, lauantaisin ja sunnuntaisin kello 17–20
  • Chat osoitteessa nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-chat/ joka päivä kello 17–20
  • Nettikirjeen voi kirjoittaa itselle sopivana aikana milloin tahansa: lasten-ja-nuorten.kirjepalvelu.mll.fi

Auta leipomalla

• Tanskassa Bag för en sag’iin osallistui 2019 1600 koulua ja 12 000 opettajaa.
  • Suomessa leivonnaisia pyöritellään tempauspäivänä 7.10. kautta maan, mutta myös koko syksyn mittaan. autaleipomalla.fi. Kampanjan kumppanina toimii Sunnuntai.

Tatjana Pajamäki, päällikkö, MLL, Auttavat puhelimet puh: 050 562 4299
Tiina Vienanlinna, varainhankintapäällikkö, MLL, tiina.vienanlinna(a)mll.fi, puh: 050 472 2445 (tempauksen toteutus)
Helena Hulkko, viestintäpäällikkö, MLL, puh: 050 582 22 11
Maarika Toivonen, opettaja, Helsingin ranskalais-suomalainen koulu, maarika.toivonen(a)hrsk.fi