Yli 12 000 asukasta hyödynsi HSY:n keräysautopalvelua

Helsingin seudun ympäristöpalvelun keräysautot kiersivät myös tänä vuonna pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Poikkeuksellisissa oloissa toteutetun kierroksen aikana autot keräsivät yhteensä noin 200 000 kiloa metalliromua, sähkölaitteita ja kodin vaarallista jätettä.

Siitä huolimatta, että keräysautokierros jouduttiin siirtämään keväältä syksyyn, autoja hyödynsi yli 12 000 asukasta pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella.

Koronapandemian takia kierros järjestettiin tällä kertaa vasta syksyllä. Yhteensä keräysautoja hyödynsi kahdeksan viikon aikana 12 300 asukasta.

- Olemme iloisia, että pystyimme järjestämään keräysautokierroksen koronasta huolimatta. Kierros tuli monille asukkaille tarpeeseen, vaikka jouduimme siirtämään sen keväältä syksyyn. Syksyiset olosuhteet sateineen vaikuttivat varmasti myös asiakasmääriin, HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta kiittelee.

Kirkkonummen asiakasmäärä kasvoi

Autot keräävät kotitalouksien metalliromua, sähkölaitteita ja kodin vaarallista jätettä. Asiakkaista hieman yli puolet, 52 prosenttia, olivat helsinkiläisiä. Vantaalaisia ja espoolaisia oli kumpiakin noin neljännes. Kirkkonummelaisten osuus oli noin kolme prosenttia.

- Asiakasmäärät putosivat edellisestä kierroksesta reilulla kolmanneksella. Eniten asiakasmäärät pienenivät Helsingissä ja Espoossa, kun taas Kirkkonummella asiakasmäärä kasvoi, Kiviranta kertoo.

Sortti-asemilla sen sijaan rikottiin koronakevään aikana ennätyksiä. Sortti-asemilla kävijöitä oli vuoden alusta huhtikuun loppuun mennessä lähes 30 000 enemmän kuin edellisen vuoden vastaavalla jaksolla. Tämä saattaa olla osasyy siihen, että jätteitä tuotiin keräysautoille tänä vuonna selvästi aiempaa vähemmän. Eniten väheni metalliromun määrä, vähiten kodin vaarallisen jätteen määrä.

- Vaikuttaa siltä, että koronarajoitukset saivat kotona olevat ihmiset siivoamaan ja tyhjentämään varastojaan jo keväällä. Kevään siivous ja ahkera Sortti-asemien käyttö näkyy todennäköisesti myös keräysautojen pienemmässä jätemäärässä, Kiviranta arvioi.

Keräysautot kiertävät taas keväällä 2021

Keräysautokierroksen aikana autoille tuotiin yhteensä noin 200 000 kiloa jätettä. Suurin osa jätteistä oli kodin sähkölaitteita. Vaarallisista jätteitä suurin osa maalijätteitä. Myös auton akkuja, liuotinjätteitä ja paristoja tuotiin paljon.

Kerätyt romut ja vaaralliset jätteet kuljetettiin niitä käsitteleville yrityksille. Lajittelun ja käsittelyn jälkeen talteen otetut materiaalit hyödynnetään monin tavoin. Kierrätykseen kelpaamattomat vaaralliset aineet hävitetään asianmukaisesti omissa käsittelylaitoksissaan.

Keräysautopalvelu on asukkaille ilmainen. Sen tavoitteena on helpottaa kierrättämistä tuomalla keräyspiste lähemmäksi koteja.

​HSY:n seuraava keräysautokierros toteutetaan keväällä 2021. Kierroksen avulla haluamme helpottaa kierrättämistä tuomalla keräyspisteen lähelle kotia.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: toimintovastaava Maarit Kiviranta, puh. 040 833 3254, maarit.kiviranta@hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 22.1.202122.1.2021 11:51:31 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Kaivoksela - Myyrmäki päävesijohdon ja paineenkorotusaseman hankesuunnitelman sekä maa-alueen vuokraamisen Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelta Stena Recycling Oy:lle metalliromun vastaanottoa, välivarastointia ja käsittelyä varten. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Laajalahti-Pohjois-Tapiola ja Riimukallio -urakan urakoitsijaksi valittiin GRK infra Oy parantamaan jätevesiviemäriverkostojen kapasiteettia sekä saneeraamaan ikääntyneet ja huonokuntoiset vesihuolto- ja hulevesiverkostot - Espoon KTK Oy valittiin tyhjentämään kotitalouksille tarkoitettujen vaarallisten jätteiden vastaanottopisteet ja kuljettamaan vaaralliset jätteet Kivikon jätepalvelukeskukseen - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöihin Helsingin kantakaupunkiin ja Länsi-Helsinkiin valittiin kahdelle urakka-alueelle Urbaser Oy ja kahdelle urakka-alueelle Auriga Oy - vedenpuhdistuslaitoksilla saostuskemikaalina käytettävä ne