Yli 2 500 ihmisen pitkittynyt säilöönotto Liettuassa on lopetettava heti

Lääkärit Ilman Rajoja todistaa kaltoinkohtelua, väkivaltaa ja säilöön otettujen mielenterveysongelmia.

Kybartain entinen vankila Liettuassa on toiminut syyskuusta 2021 siirtolaisten säilöönottokeskuksena. Tällä hetkellä keskuksessa pidetään noin 420 miestä.

Yli 2 500 turvapaikanhakijaa ja siirtolaista pidetään epäinhimillisissä olosuhteissa Liettuassa vielä yhdeksän kuukautta sen jälkeen, kun he tulivat maahan Valko-Venäjän rajan yli.

Lääkärit Ilman Rajoja on erittäin huolissaan pitkittyneen säilöönoton vaikutuksesta turvapaikanhakijoiden ja siirtolaisten mielenterveyteen ja kehottaa Liettuan viranomaisia lopettamaan mielivaltaisen säilöönoton välittömästi. Järjestö on todistanut säilöönoton aiheuttamia fyysisiä ja mielenterveyteen liittyviä ongelmia.

Turvapaikkahakemusten käsittely Liettuassa ei ole oikeudenmukaista, eikä psyykkisiin ongelmiin tai kidutuksesta ja seksuaalisesta väkivallasta selviytyneille tarjota asiantuntija-apua.

”Liettuan epäinhimillinen ja pitkittynyt tilanne on osoitus siitä, miten epätasa-arvoisesti EU kohtelee siirtolaisia”, sanoo Kaisa Väkiparta, Lääkärit Ilman Rajoja Suomen toimiston viestintäpäällikkö.

”On hienoa, että ukrainalaisille pakolaisille on nopeasti löytynyt ratkaisuja ja vastaanotto on järjestetty inhimillisesti ja ihmisarvoa kunnioittaen. Tämä sama kohtelu tulisi ulottaa kaikkiin siirtolaisiin riippumatta siitä, mistä he ovat kotoisin ja minne he ovat päätyneet”, Väkiparta sanoo.

Lääkärit Ilman Rajoja antaa lääketieteellistä ja mielenterveyteen liittyvää hoitoa Liettuassa kahdessa säilöönottokeskuksessa. Useimmat on otettu säilöön vuonna 2021, kun Valko-Venäjän rajan yli Puolaan, Liettuaan ja Latviaan pyrkivien ihmisten määrä lisääntyi rajusti. Säilössä olevat ihmiset ovat kotoisin Irakista, Kongosta, Syyriasta, Kamerunista ja Afganistanista. Monet ovat kertoneet järjestön työntekijöille pelkäävänsä vainoa tai kuolemaa, jos he palaavat kotimaahansa.

Lääkärit Ilman Rajoja on hoitanut lähes 100 potilasta, joista 60 prosentilla oli ahdistukseen liittyviä ongelmia. Suurin osa potilaista kertoi ahdistuksensa liittyvän säilöönoton olosuhteisiin. Myös epävarmuus ja oikeudellisen avun vähäisyys aiheuttavat paljon stressiä. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ovat erityisen alttiita syrjinnälle. Jotkut ovat yrittäneet jopa itsemurhaa.

Säilöönoton olosuhteet eivät riitä turvaa hakevien ihmisten terveydestä ja turvallisuudesta huolehtimiseen. Monet kertovat myös vartijoiden käyttäytyvän väkivaltaisesti ja alentavasti. Ihmisiä on teljetty eristykseen, eikä järjestön hoitajia ole päästetty heitä hoitamaan. Lääkärit Ilman Rajoja on myös tukenut säilöön oton aikana seksuaalisen väkivallan kohteeksi joutuneita siirtolaisia sekä tukenut yli 50 ihmistä, jotka ovat kokeneet kidutusta tai seksuaalista tai sukupuoleen perustuvaa väkivaltaa lähtömaassaan ennen pakenemista.

”Siirtolaisten mielivaltainen, pitkittynyt säilöönotto Liettuassa on lopetettava välittömästi. Kaikille siirtolaisille Liettuassa on taattava suojaa ja säilöönotolle on tarjottava vaihtoehtoja pikimmiten”, sanoo Kaisa Väkiparta.

Taustatietoa

Syyskuussa 2021 Lääkärit Ilman Rajoja tarjosi ensin psykologista tukea ja terveyden edistämistä sekä jakoi avustustarvikkeita yhdeksällä rajatarkastusasemalla olevalla vastaanottoalueella Liettuassa. Tammikuusta 2022 alkaen järjestö on antanut perusterveydenhuoltoa ja psykologista tukea kahdessa säilöönottokeskuksessa Liettuassa. Medininkaissa on väliaikainen konttimajoitus rajavartijakoulun yhteydessä yksin tulleille miehille ja naisille ja aikuisille perheille. Kybartaissa entisessä vankilassa pidetään tällä hetkellä yksin tulleita aikuisia miehiä.

Tammikuusta maaliskuuhun 2022 Lääkärit Ilman Rajoja antoi 2 636 sairaanhoidon konsultaatiota. Suurin osa liittyi psykologiseen ensiapuun ja psykosomaattisiin ongelmiin, jotka johtuvat säilössä pidosta ja välttämättömyystarvikkeiden, kuten käsikauppalääkkeiden, puuttumisesta. Mielenterveyshoitoon erikoistuneet tiimimme tarjosivat 214 neuvontakäyntiä 98 ihmiselle, jotka kärsivät säilöönotosta, vapauden rajoittamisesta ja tulevaisuutensa ja turvapaikkaprosessin epävarmuudesta sekä pelkäsivät kotimaahan palauttamista.

Lääkintäjunan potilaiden vammat ja kertomukset osoittavat toistuvat hyökkäykset siviilejä vastaan Ukrainassa22.6.2022 11:07:32 EEST | Tiedote

Lääkärit Ilman Rajoja on evakuoinut junalla reilun kahden kuukauden aikana lääketieteellisin perustein 653 potilasta. Heidät siirrettiin turvallisemmilla alueilla sijaitseviin sairaaloihin Ukrainan itäisiltä alueilta, joihin sota vaikuttaa voimakkaasti. Matka kestää 20–30 tuntia, ja sen aikana hoitajat ja lääkärit tarkkailevat potilaita ja hoitavat heitä pitääkseen heidän tilansa vakaana. Monet potilaat kertoivat järjestön työntekijöille kammottavista kokemuksistaan. Potilastiedot ja lääkintäjunalla evakuoitujen potilaiden kertomukset osoittavat, että Ukrainassa käydään sotaa siviileistä välittämättä. Siviilien suojelu on järkyttävän puutteellista. Yli 40 prosenttia junassa olleista sodassa haavoittuneista on ikääntyneitä ja lapsia, joilla on räjähdys- ja sirpalevammoja, ampumahaavoja tai irronneita ruumiinosia. ”Tämä osoittaa, ettei siviilejä suojella, mikä on vakava kansainvälisen humanitaarisen oikeuden loukkaus”, toteaa järjestön hätäavun koordinaattori Christopher Stokes. ”Potilai

Lääkärit Ilman Rajoja: Haavoittuvimmassa asemassa olevat siirtolaiset evakuoitava Libyasta turvallisiin maihin20.6.2022 08:39:21 EEST | Tiedote

Lääkärit Ilman Rajoja kehottaa turvallisia maita, kuten Suomea ja muita Euroopan maita, tarjoamaan suojelua Libyassa loukossa oleville siirtolaisille. Haavoittuvimmassa asemassa olevien ihmisten evakuointia on nopeutettava välittömästi vahvistamalla olemassa olevia mekanismeja ja avaamalla vaihtoehtoisia reittejä pois maasta, järjestö vaatii. Kansainvälistä pakolaispäivää vietetään 20. kesäkuuta.