SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Yli miljoona kiloa enemmän tuorekalaa suomalaisten lautasille – kalakauppa nousi uudelle tasolle S-ruokakaupoissa

Jaa

S-ruokakaupoissa on ponnisteltu kotimaisen kalan puolesta vuoden verran. Tuoreen kalan myynti kasvoi viidenneksen ja on pysynyt sillä tasolla koko vuoden. Kuluneen vuoden aikana suomalaisten lautasille myytiin yli miljoona kiloa enemmän tuoretta kalaa.

Kuva: Nico Backström
Kuva: Nico Backström

– Näin huomattava tuorekalan myynnin kasvu kaupoissamme kertoo siitä, että olemme onnistuneet kasvattamaan kalan suosiota. Aloitimme kampanjan kotimaisen kalan puolesta vuosi sitten toukokuussa. Tuoreen kalan myynti kasvoi käytännössä yhdessä yössä 20 prosenttia ja on pysynyt viidenneksen korkeampana koko vuoden. Tällainen muutos yhdessä tuoteryhmässä on täysin ennennäkemätöntä, sanoo valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta.

– Kala on kasvisten, hedelmien, oliivi- ja rypsiöljyn ja täysjyväviljatuotteiden ohella keskeisin tuoteryhmä, jonka runsas käyttö ennustaa hyvää terveyttä. Kalan terveysvaikutukset ovat olleet tiedossa jo pitkään. Ruokavalintojen kannalta on tärkeää myös se, mitä on tarjolla, miten helppoa valmistaminen on ja mitä ruoka maksaa. Ehkä kalan suosiota lisää myös se, että ihmiset ovat yhä ympäristötietoisempia, arvioi Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm.

Kirjolohi, muikku ja silakka ovat myydyimmät kotimaiset kalat

Kotimaisen tuoreen kalan myynti on kasvanut kirjolohen johdolla. Myös muikun, silakan, kuhan ja siian myynti on kasvanut S-ruokakaupoissa kuluneen vuoden aikana. Kotimainen Saimaan tuore -kirjolohifilee on ollut kuluneen vuoden suosituimpia kalatuotteita.

S-ruokakauppojen sesonkikalakonsepti nostaa kauden tuoreimpia ja maukkaimpia kalatuotteita esille. Sesongissa oleva kotimainen kala on myös hinnaltaan edullisempaa. Kalan arkikäyttöön rohkaistaan tuomalla sesongin maukkaimmat kalat paraatipaikalle ja tarjoamalla vinkkejä ja reseptejä kalan valmistamiseen.

Sesonkikalakonseptin myötä myös erikoisempien kalalajien myynti on kasvanut. Kotimaisista esimerkiksi mateen, nieriän, ahvenen ja hauen kysyntä on kasvanut merkittävästi.

– Kala on maukasta ja superterveellistä ilmastoruokaa, joka tulee läheltä. Suomalaiset haluavat syödä kotimaista kalaa paljon enemmän, mutta sitä on pidetty kalliina ja valmistamistakin työläänä. Näitä myyttejä haluamme murtaa ja helpottaa kalan arkikäyttöä monin eri keinoin, Oksa kertoo.

Tuoreen kalan lisäksi kalansyönnistä innostuneet suomalaiset ovat tarttuneet uudenlaisiin kalatuotteisiin, kuten järvikalapihveihin, -puikkoihin ja -pyöryköihin. Valikoimaan etsitään jatkuvasti kiinnostavia ja helppoja kalatuotteita. Yksi kevään kalauutuuksista on hävikin vähentämiseen tähtäävät SJØ-merkin napostelurasiat, jotka sisältävät tuotannosta ylijääviä savukalapaloja napostelukoossa.

Kuka keksisi silakan uudestaan? Kalainnovaatioille tilausta

Vaikka kalan suosio on kasvanut, kasvunvaraa olisi paljon. Helposti kotona valmistettaville, silakkaa ja särkikaloja hyödyntäville, tuotteille olisi kaupassa kysyntää.

- Itämeri on täynnä silakkaa, mutta tällä hetkellä vain viitisen prosenttia silakasta päätyy ihmisten syötäväksi. Tulemme varmasti näkemään läpimurtotuotteita, jotka käyttävät vähemmän hyödynnettyjä kaloja. Toivottavasti näemme uusia ideoita esimerkiksi ruokahittejä etsivässä Suomalainen Menestysresepti -kilpailussa, pohtii Oksa.

Ponnisteluja kotimaisen kalan eteen tehdään eri puolilla. Maa- ja metsätalousministeriö on käynnistänyt hallitusohjelman mukaisen kotimaisen kalan edistämisohjelman valmistelun.

S-ryhmä kutsui alkuvuodesta kala-alan toimijat koolle yhteen ideoimaan uusia keinoja kotimaisen kalan syönnin edistämiseksi. Tavoite on yhteinen: enemmän kotimaista kalaa lautasille.

Myydyimmät kotimaiset kalatuotteet:

-          Kirjolohi (suikaleet ja filee)

-          Muikku

-          Silakkafilee

-          Kuhafilee

-          Siikafilee

Kaikki S-ryhmän ruokakaupoissa tarjolla olevat kalat ja äyriäiset on nostettu kestävistä kalakannoista.

Infograafi tuoreen kalan myynnin kasvusta

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Antti Oksa, valikoimajohtaja, antti.oksa(at)sok.fi, puh. 044 541 1499

Kuvat

Kuva: Nico Backström
Kuva: Nico Backström
Lataa
Tuorekalan kasvu
Tuorekalan kasvu
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 19 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2018 noin 11,5 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa yli 38 000 työntekijällään.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prismoista saa kertakäyttöisiä kasvomaskeja jo nyt – tarjonta laajenee lähiviikkoina26.5.2020 15:17:25 EESTTiedote

S-ryhmän Prismoissa on ollut jo lähes kahden viikon ajan myynnissä kertakäyttöisiä, Suomessa testattuja kasvomaskeja. Seuraavien viikkojen aikana kasvomaskien tarjonta kasvaa kattamaan myös S-marketit, Salet ja Alepat. Valikoima laajenee lähiviikkoina myös kotimaisen valmistajan tuotteisiin. Lisäksi tarjolla on usean eri valmistajan pestäviä kangasmaskeja. Kotimaisia pestäviä kangasmaskeja myyvät myös Sokos-tavaratalot.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme