Yli miljoona kiloa enemmän tuorekalaa suomalaisten lautasille – kalakauppa nousi uudelle tasolle S-ruokakaupoissa

S-ruokakaupoissa on ponnisteltu kotimaisen kalan puolesta vuoden verran. Tuoreen kalan myynti kasvoi viidenneksen ja on pysynyt sillä tasolla koko vuoden. Kuluneen vuoden aikana suomalaisten lautasille myytiin yli miljoona kiloa enemmän tuoretta kalaa.

Kuva: Nico Backström

– Näin huomattava tuorekalan myynnin kasvu kaupoissamme kertoo siitä, että olemme onnistuneet kasvattamaan kalan suosiota. Aloitimme kampanjan kotimaisen kalan puolesta vuosi sitten toukokuussa. Tuoreen kalan myynti kasvoi käytännössä yhdessä yössä 20 prosenttia ja on pysynyt viidenneksen korkeampana koko vuoden. Tällainen muutos yhdessä tuoteryhmässä on täysin ennennäkemätöntä, sanoo valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta.

– Kala on kasvisten, hedelmien, oliivi- ja rypsiöljyn ja täysjyväviljatuotteiden ohella keskeisin tuoteryhmä, jonka runsas käyttö ennustaa hyvää terveyttä. Kalan terveysvaikutukset ovat olleet tiedossa jo pitkään. Ruokavalintojen kannalta on tärkeää myös se, mitä on tarjolla, miten helppoa valmistaminen on ja mitä ruoka maksaa. Ehkä kalan suosiota lisää myös se, että ihmiset ovat yhä ympäristötietoisempia, arvioi Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm.

Kirjolohi, muikku ja silakka ovat myydyimmät kotimaiset kalat

Kotimaisen tuoreen kalan myynti on kasvanut kirjolohen johdolla. Myös muikun, silakan, kuhan ja siian myynti on kasvanut S-ruokakaupoissa kuluneen vuoden aikana. Kotimainen Saimaan tuore -kirjolohifilee on ollut kuluneen vuoden suosituimpia kalatuotteita.

S-ruokakauppojen sesonkikalakonsepti nostaa kauden tuoreimpia ja maukkaimpia kalatuotteita esille. Sesongissa oleva kotimainen kala on myös hinnaltaan edullisempaa. Kalan arkikäyttöön rohkaistaan tuomalla sesongin maukkaimmat kalat paraatipaikalle ja tarjoamalla vinkkejä ja reseptejä kalan valmistamiseen.

Sesonkikalakonseptin myötä myös erikoisempien kalalajien myynti on kasvanut. Kotimaisista esimerkiksi mateen, nieriän, ahvenen ja hauen kysyntä on kasvanut merkittävästi.

– Kala on maukasta ja superterveellistä ilmastoruokaa, joka tulee läheltä. Suomalaiset haluavat syödä kotimaista kalaa paljon enemmän, mutta sitä on pidetty kalliina ja valmistamistakin työläänä. Näitä myyttejä haluamme murtaa ja helpottaa kalan arkikäyttöä monin eri keinoin, Oksa kertoo.

Tuoreen kalan lisäksi kalansyönnistä innostuneet suomalaiset ovat tarttuneet uudenlaisiin kalatuotteisiin, kuten järvikalapihveihin, -puikkoihin ja -pyöryköihin. Valikoimaan etsitään jatkuvasti kiinnostavia ja helppoja kalatuotteita. Yksi kevään kalauutuuksista on hävikin vähentämiseen tähtäävät SJØ-merkin napostelurasiat, jotka sisältävät tuotannosta ylijääviä savukalapaloja napostelukoossa.

Kuka keksisi silakan uudestaan? Kalainnovaatioille tilausta

Vaikka kalan suosio on kasvanut, kasvunvaraa olisi paljon. Helposti kotona valmistettaville, silakkaa ja särkikaloja hyödyntäville, tuotteille olisi kaupassa kysyntää.

- Itämeri on täynnä silakkaa, mutta tällä hetkellä vain viitisen prosenttia silakasta päätyy ihmisten syötäväksi. Tulemme varmasti näkemään läpimurtotuotteita, jotka käyttävät vähemmän hyödynnettyjä kaloja. Toivottavasti näemme uusia ideoita esimerkiksi ruokahittejä etsivässä Suomalainen Menestysresepti -kilpailussa, pohtii Oksa.

Ponnisteluja kotimaisen kalan eteen tehdään eri puolilla. Maa- ja metsätalousministeriö on käynnistänyt hallitusohjelman mukaisen kotimaisen kalan edistämisohjelman valmistelun.

S-ryhmä kutsui alkuvuodesta kala-alan toimijat koolle yhteen ideoimaan uusia keinoja kotimaisen kalan syönnin edistämiseksi. Tavoite on yhteinen: enemmän kotimaista kalaa lautasille.

Myydyimmät kotimaiset kalatuotteet:

-          Kirjolohi (suikaleet ja filee)

-          Muikku

-          Silakkafilee

-          Kuhafilee

-          Siikafilee

Kaikki S-ryhmän ruokakaupoissa tarjolla olevat kalat ja äyriäiset on nostettu kestävistä kalakannoista.

Infograafi tuoreen kalan myynnin kasvusta

Antti Oksa, valikoimajohtaja, antti.oksa(at)sok.fi, puh. 044 541 1499

Kuva: Nico Backström
Tuorekalan kasvu

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2019 noin 11,7 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa  38 000 työntekijällään.

MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa14.1.2021 08:32:03 EETTiedote

S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.

Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Break Sokos Hotellit Koli ja Bomba sekä Joensuun Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Kimmel ovat saaneet joulukuussa 2020 Sustainable Travel Finland -tunnuksen. Tunnuksen saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön, joka huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Hotelleja operoivalle Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ihmisten, luonnon ja oman maakunnan hyvinvointi on koko toiminnan lähtökohta, jonka eteen on jo pitkään tehty monipuolisesti työtä.

Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia7.1.2021 08:36:01 EETTiedote

Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.

Huippuluokan ruokainnovaatioilla työpaikkoja ja hyvinvointia5.1.2021 10:34:59 EETTiedote

Suomalainen menestysresepti on vaikutukseltaan tärkein kotimainen ruoka-alan kilpailu. Innovaatiokilpailun palkinto on aidosti yrityksiä ja samalla myös ihmiselämiä mullistava. Tänä vuonna MTV:llä nähtävä kilpailu palkitsee voittajansa television ruokaohjelmiakin vertailtaessa poikkeuksellisen merkittävällä tavalla. Kahden ensimmäisen kauden voittajatuotteet Rostis ja Boltsi ovat olleet todellisia ruokahittejä. Seuraavia menestysreseptejä haetaan nyt.