WEGAN Group Oy

Yli puolet suomalaisista haluaa lisätä kasvisruuan syöntiä

Erityisen paljon kasvissyönti kiinnostaa nuoria, ilmenee WEGANin Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta.

WEGANin Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan suomalaiset haluaisivat lisätä kasvisruuan syöntiä. Kuva: Juhamatti Vahdersalo (HANDOUT)

Suomalaisten ruokavalio on nykyisin varsin lihapitoista. Tuoreen tutkimuksen mukaan kasvissyöjiä ja vegaaneja on väestöstä vain noin joka kymmenes.

Kuitenkin yli puolet – 54 prosenttia – suomalaisista vastaa myöntävästi kysymykseen ”haluaisitko lisätä kasvipohjaisen ruuan osuutta ruokavaliossasi?” 30 prosenttia vastaa tähän ”ei”, ja loput 16 prosenttia ovat joko jo kasvissyöjiä tai vegaaneja tai eivät osaa sanoa kantaansa.

Tämä selviää WEGANin Taloustutkimuksella teettämässä tutkimuksessa.

- Tutkimus osoittaa, että kasvissyönti ei ole millään tavalla äijämäisyyden vastakohta, sillä miehissä on lähes yhtä paljon kasvissyönnin lisäämisen kannattajia kuin naisissa, toteaa Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Juho Rahkonen.

Erityisen paljon kasvissyönti, esimerkiksi vegaaniset pikaruuat, kiinnostavat nuoria. Alle 25-vuotiaista lähes 80 prosenttia on kiinnostunut syömään vegaanista ruokaa, jos sitä olisi helposti saatavilla esimerkiksi pikaruokana.

- Olemme huomanneet kesän aikana, että esimerkiksi wrapit ja smoothiet sopivat moneen suuhun. Tutkimuksen rohkaisemina WEGANin globaali yhteisö ja kokit jatkavat juuri sekasyöjille sopivan ilmastoystävällisen vegaaniruuan kehittämistä, sanoo WEGANin perustaja Ilkka Hynninen.

Taloustutkimus haastatteli 1100:aa henkilöä 23.–26.7.2021. Kysely tehtiin internetpaneelissa, ja otos edustaa Suomen väestöä (15 vuotta täyttäneet). Tulokset painotettiin iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan väestötilastoja vastaaviksi. Virhemarginaali on noin 2,5 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö
Juho Rahkonen
juho.rahkonen@taloustutkimus.fi

WEGANin perustaja
Ilkka Hynninen
ilkka@wegan.com

Kuvat

WEGAN Group Oy
Hatanpään valtatie 24

WEGAN on ruokayhteisö ja -brändi, jonka tarkoituksena on syödä maailma paremmaksi - ja tuoda herkullinen vegaaninen ruoka sekasyöjien saataville. Nimi kertoo yhdessä tekemisestä ja siitä, että ilmastonmuutoksen torjuminen voi olla myös helppoa ja hyvänmakuista – we can vegan. WEGAN.

Lisätietoa ja reseptejä osoitteessa www.wegan.com ja Instagramissa @joinwegan

Wegan.comissa ammattikokit ympäri maailman - Lontoosta Australiaan - jakavat videoiden avulla uusia alkuperäisreseptejä. Kuka tahansa voi käydä lataamassa ruokareseptit omalle kauppalistalleen. Nyt nämä reseptit halutaan tuoda ravintoloihin ympäri maailman yhteistyökumppaneiden avulla. WEGAN tekee yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa ja tuo maistuvan reseptiikan näiden ravintoloiden käyttöön. Tästä esimerkkinä on WEGANin ja Restbarin yhteistyö Tampereen Keskustorin Kesäkeitaalla ja Foodrouter-pilviravintolassa.

WEGANin perustaja on Ilkka Hynninen, joka on perustanut muun muassa tuotantoyhtiö Aito Median. Taustajoukoissa ovat muun muassa Jamie Oliverin digitaalista strategiaa luotsannut Peter Cowley ja pitkän linjan alan markkinointiosaaja Pirjo Suhonen, Ivana Helsingin toinen perustaja. WEGANin kotipaikka on Tampere ja osaajia on tällä hetkellä yhdeksässä maassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta WEGAN Group Oy