Ylityökielto rakennusaloilla alkaa torstaina 1.3.2018

Rakennusalojen työehtosopimukset päättyvät keskiviikkona 28.2.2018 eikä uusia sopimuksia ole saatu neuvotelluksi. Ylityökiellon aikana kaikilla Rakennusliiton sopimusaloilla tehdään töitä vain maanantaista perjantaihin klo 07.00 – 16.00. Myös rakennustyömaiden torninosturinkuljettajat työskentelevät klo 7.00-16.00.

Ylityökielto rakennusaloilla voi kestää jopa muutamia viikkoja, sillä rakennusalojen työehtosopimusneuvottelut eivät ole edenneet.

-Me yritämme saada neuvotteluihin vauhtia ensin ylityökiellolla. Pitävä ylityökielto on ensimmäinen keino, jolla nostetaan painetta neuvotteluihin. Jos ylityökielto ei tehoa, annamme lakkoilmoituksia, sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

Rakennusaloilla voidaan jatkaa normaalin klo 7.00-16.00 työajan lisäksi vain sellaisia poikkeavia työaikamuotoja, jotka ovat olleet voimassa ennen 1.2.2018. Tämän ajankohdan jälkeen alkaneita vuorotöitä tai muita poikkeavia työaikamuotoja ei voi enää jatkaa tai uusia aloittaa.

Kaikki päivystykset, jotka tapahtuvat maanantai – perjantai kello 07.00 – 16.00 ulkopuolella, päättyvät. Hätätyötä tehdään, mutta mahdollista hätätyötä varten ei kenenkään tarvitse päivystää.

Poikkeuslupia ylityökieltoon voi hakea liiton keskustoimistosta. Poikkeuksia myönnetään vain silloin, jos ylityökiellosta aiheutuu hengen tai terveyden vaaraa tai ennalta arvaamattomia huomattavia aineellisia vahinkoja.

Neuvotteluja rakennus-, maalaus-, lattianpäällystys-, talotekniikan lvi-, asfaltti-, vedeneristys-, rakennustuote- sekä maa- ja vesirakennusalan työehtosopimuksista on käyty alkuvuodesta lähtien.

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”