Ympäristökasvatuksen hankeavustukset haettavissa marraskuun loppuun asti

Ympäristöhaasteiden ratkaisemiseen tähtäävälle, hankemuotoiselle toiminnalle voi hakea avustusta ELY-keskuksesta 15.10. – 30.11.2020. Avustukset on tarkoitettu alueellisesti tai valtakunnallisesti merkittäville ympäristökasvatuksen ja -valistuksen kokeilu- ja kehittämishankkeille. Niitä voivat hakea monenlaiset toimijat pois lukien yksityishenkilöt ja valtion virastot.

Avustuksia suunnataan tänä vuonna erityisesti luonnon monimuotoisuutta tukeville kasvatus- ja valistushankkeille sekä formaalin koulutuksen ulkopuolella toteutettaville hankkeille.

- Haluamme tänä vuonna antaa aiempaa enemmän tilaa hankkeille, joita toteutetaan varsinaisen koulutusjärjestelmän ulkopuolella. Kohderyhmät ja menetelmät voivat olla monenlaisia. Pyrimme olemaan myös avoimia aivan uudenlaisille ideoille, sanoo ympäristökasvatusasiantuntija Tanja Tuulinen Keski-Suomen ELY-keskuksesta.

Luonnon monimuotoisuutta tukeva oppiminen erityisteemana

Sisällöllisenä painotuksena avustushaussa on luonnon monimuotoisuus. Monimuotoisuuden hupeneminen on ilmastonmuutoksen ohella aikamme suurimpia ympäristöhaasteita.

Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeissa luonnon monimuotoisuutta voidaan turvata esimerkiksi tukemalla luontosuhdetta tai kehittämällä luonnonlukutaitoa, aktivoimalla ihmisiä lähiympäristön luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen taikka edesauttamalla kulutuksen kohtuullistamista tai systeemitason muutoksia. Joka tapauksessa hankkeissa on tavalla tai toisella tähdättävä ratkaisukeskeiseen oppimiseen.

Haun vuositeemoilla pyritään helpottamaan hakijoiden työtä.

- Rajallinen avustuspotti ei riitä kuin pienelle osalle hakijoista, joten rytmitämme avustusten jakoa erilaisille teemoille. Esimerkiksi ilmastoaihe palaa varmastikin vahvemmin näkyville taas ensi vuonna. Erityisen hyville tai ajankohtaisille hankkeille voidaan toki myöntää avustusta teemojen ulkopuoleltakin, päättää Tuulinen.

Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustukset ovat ympäristöministeriön hallinnonalan harkinnanvaraisia valtionavustuksia. Avustukset myönnetään edellyttäen, että eduskunta osoittaa vuoden 2021 valtion talousarviossa tähän määrärahaa. Hakemukset käsittelee ja avustuspäätökset tekee Keski-Suomen ELY-keskus.

Lisätietoja avustuksen hakemisesta ja arviointikriteereistä sekä listoja aiemmin rahoitetuista hankkeista: https://www.ely-keskus.fi/web/ely/avustukset-ymparistokasvatus

Lisätietoja:

Ympäristökasvatusasiantuntija Tanja Tuulinen, Keski-Suomen ELY-keskus, p. 0295 024 669

Kriterier fordras för att hållbart bärga vitmossa13.1.2021 09:23:16 EETTiedote

Nya metoder har utvecklats för maskinell bärgning av vitmossa och samtidigt som verksamheten effektiveras har bärgningsarealen ökat år för år. Samtidigt har diskussionen om hållbarheten i bärgningen ökat med tanke på naturens mångfald och klimatkonsekvenserna. Att bärga vitmossa är inte reglerat på samma sätt som till exempel torvproduktionen. Ett utvecklingsprojekt för att styra bärningen av vitmossa och utveckla förfaringsmetoder har därför inletts i NTM-centralen i Södra Österbotten.

Rahkasammalen kestävä korjuu tarvitsee kriteerit13.1.2021 09:23:15 EETTiedote

Rahkasammalen koneelliseen korjuuseen on kehitelty uusia menetelmiä, ja toiminnan tehostuessa korjuualat ovat vuosi vuodelta kasvaneet. Samaan aikaan keskustelu korjuun kestävyydestä luonnon monimuotoisuuden ja ilmastovaikutusten näkökulmasta on lisääntynyt. Rahkasammalen korjuu ei ole samaan tapaan säädeltyä kuin esimerkiksi turvetuotanto. Tämän vuoksi rahkasammalen korjuun ohjaamiseksi ja menettelytapojen kehittämiseksi on Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksessa käynnistetty kehittämishanke.

Hakukierros haitallisten vieraslajien torjumiseksi on päättynyt17.12.2020 12:09:35 EETTiedote

Maa- ja metsätalousministeriö haluaa tehostaa haitallisten vieraslajien torjuntaa valtakunnallisesti. Ensimmäinen avustushaku vieraslajien saamiseksi kuriin on päättynyt marraskuun lopussa. Tavoitteena on vahvistaa kuntien, kansalaisjärjestöjen ja yritysten yhteistyötä haitallisten vieraslajien torjunnassa sekä edistää toimenpiteitä, joilla hävitetään lajien esiintymiä ja estetään niiden leviämistä.