Ympäristökasvatuksen hankeavustukset haettavissa marraskuun loppuun asti

Ympäristöhaasteiden ratkaisemiseen tähtäävälle, hankemuotoiselle toiminnalle voi hakea avustusta ELY-keskuksesta 15.10. – 30.11.2020. Avustukset on tarkoitettu alueellisesti tai valtakunnallisesti merkittäville ympäristökasvatuksen ja -valistuksen kokeilu- ja kehittämishankkeille. Niitä voivat hakea monenlaiset toimijat pois lukien yksityishenkilöt ja valtion virastot.

Avustuksia suunnataan tänä vuonna erityisesti luonnon monimuotoisuutta tukeville kasvatus- ja valistushankkeille sekä formaalin koulutuksen ulkopuolella toteutettaville hankkeille.

- Haluamme tänä vuonna antaa aiempaa enemmän tilaa hankkeille, joita toteutetaan varsinaisen koulutusjärjestelmän ulkopuolella. Kohderyhmät ja menetelmät voivat olla monenlaisia. Pyrimme olemaan myös avoimia aivan uudenlaisille ideoille, sanoo ympäristökasvatusasiantuntija Tanja Tuulinen Keski-Suomen ELY-keskuksesta.

Luonnon monimuotoisuutta tukeva oppiminen erityisteemana

Sisällöllisenä painotuksena avustushaussa on luonnon monimuotoisuus. Monimuotoisuuden hupeneminen on ilmastonmuutoksen ohella aikamme suurimpia ympäristöhaasteita.

Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeissa luonnon monimuotoisuutta voidaan turvata esimerkiksi tukemalla luontosuhdetta tai kehittämällä luonnonlukutaitoa, aktivoimalla ihmisiä lähiympäristön luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen taikka edesauttamalla kulutuksen kohtuullistamista tai systeemitason muutoksia. Joka tapauksessa hankkeissa on tavalla tai toisella tähdättävä ratkaisukeskeiseen oppimiseen.

Haun vuositeemoilla pyritään helpottamaan hakijoiden työtä.

- Rajallinen avustuspotti ei riitä kuin pienelle osalle hakijoista, joten rytmitämme avustusten jakoa erilaisille teemoille. Esimerkiksi ilmastoaihe palaa varmastikin vahvemmin näkyville taas ensi vuonna. Erityisen hyville tai ajankohtaisille hankkeille voidaan toki myöntää avustusta teemojen ulkopuoleltakin, päättää Tuulinen.

Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustukset ovat ympäristöministeriön hallinnonalan harkinnanvaraisia valtionavustuksia. Avustukset myönnetään edellyttäen, että eduskunta osoittaa vuoden 2021 valtion talousarviossa tähän määrärahaa. Hakemukset käsittelee ja avustuspäätökset tekee Keski-Suomen ELY-keskus.

Lisätietoja avustuksen hakemisesta ja arviointikriteereistä sekä listoja aiemmin rahoitetuista hankkeista: https://www.ely-keskus.fi/web/ely/avustukset-ymparistokasvatus

Lisätietoja:

Ympäristökasvatusasiantuntija Tanja Tuulinen, Keski-Suomen ELY-keskus, p. 0295 024 669

Liikenteen asiakaspalvelussa yhteydenottomäärät ovat kasvaneet lähes 40 %, asiakkaat ovat edelleen tyytyväisiä palveluun9.10.2020 14:02:13 EESTTiedote

Tällä viikolla on vietetty taas asiakaspalveluviikkoa ja sen kunniaksi kerromme kuulumisia ELY-keskusten ja Väyläviraston yhteisestä Liikenteen asiakaspalvelusta. Asiakaspalvelun teemaviikkoa on vietetty kansainvälisesti jo 90-luvulta lähtien. Teemaviikon ideana on nostaa esille asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen merkitystä ja tarjota mahdollisuus kiittää asiakaspalvelun ammattilaisia erinomaisesta työstä. Liikenteen asiakaspalveluun tulevien yhteydenottojen määrät ovat kasvaneet lähes 40 % viimeisten viiden vuoden aikana. Asiakkaat ovat silti palveluun varsin tyytyväisiä, sillä n. 80 % kokee saadun palvelun erinomaiseksi.

Understöd kan sökas för främjandet av hållbar vattenhushållning inom jord- och skogsbruket6.10.2020 12:00:00 EESTTiedote

Från och med mitten av oktober kan statligt understöd sökas för hållbar vattenhushållning på jord- och skogsbruksområden från Natur-, trafik-, och miljöcentralen i Norra Österbotten (NTM-centralen). Med understöden strävar man efter att starta såväl lokala försök som regionala samarbetsprojekt som stöder en hållbar vattenhushållning på åkrar och i skogen, främjar vattenhushållning på avrinningsområdesnivå samt minskar belastningen på vattendragen.

Maa- ja metsätalouden kestävään vesienhallintaan voi hakea avustusta6.10.2020 12:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätalouden kestävään vesienhallintaan voi hakea lokakuun puolivälistä alkaen valtakunnallista avustusta Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY-keskus). Avustuksilla halutaan vauhdittaa sellaisten paikallisten kokeilujen ja alueellisten yhteistyöhankkeiden käynnistymistä, jotka tukevat peltojen ja metsien kestävää vesitaloutta, edistävät vesienhallintaa valuma-aluetasolla sekä vähentävät kuormitusta vesistöön.