Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeiden valtakunnallinen avustushaku avautuu

Avustusta alueellisesti ja valtakunnallisesti merkittäville ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeille voi hakea Keski-Suomen ELY-keskuksesta 18.10.–30.11.2022. Avustushaun erityisteemana on tänä vuonna elävä kulttuuriperintö. Avustusta voi hakea myös muita teemoja käsitteleville hankkeille. Haku on valtakunnallinen.

Avustusta myönnetään kokeilu- ja kehittämishankkeille. Sitä voivat hakea yhdistykset, järjestöt ja muut yhteisöt kuten oppilaitokset, yritykset ja kunnat. Avustettavan hankkeen on edistettävä kestävää kehitystä, kulttuuriympäristön vaalimista tai muuta ympäristökasvatusta ja -valistusta. Ekologisen kestävyyden näkökulman tulee olla hankkeessa keskeinen, vaikka se edistäisi kestävää kehitystä laajemminkin. Avustukset ovat ympäristöministeriön hallinnonalan harkinnanvaraisia erityisavustuksia.

Teemana elävä kulttuuriperintö

Haun erityisteemana on elävä kulttuuriperintö. Elävällä perinnöllä tarkoitetaan aineetonta kulttuuriperintöä kuten tapoja, taitoja ja tarinoita. Luontoon liittyvää elävää perintöä ovat esimerkiksi luontosuhde, jokamiehenoikeudet, marjastus ja sienestys. Kulttuuriympäristöön liittyvää elävää perintöä taas ovat muun muassa rakennusten, pihojen ja maisemien hoitoon sekä hyödyntämiseen liittyvät tavat ja taidot.

Myös teemaan liittyvissä hankkeissa tulee olla mukana ekologisen kestävyyden päämäärä. Elävään perintöön liittyvä ympäristökasvatus- tai -valistushanke voi esimerkiksi vahvistaa ja levittää jotain kulttuuriperinnön ilmentymää tai lisätä sen arvostusta. Hanke voi myös johdatella kulttuuriperintöä kestävämpään suuntaan esimerkiksi herättämällä keskustelua tai tuomalla esiin tapoja, joilla kulttuuriperintö voisi kehittyä ottaen huomioon tämän päivän ekologiset haasteet.

Hakija: huolehdi tarvittaessa valtuutuksesta

Suosittelemme hakemaan avustusta Aluehallinnon asiointipalvelun kautta. Se on sähköisen asioinnin alusta, jonne kirjaudutaan vahvan tunnistautumisen kautta. Asiointipalvelussa hakemuksen voi tallentaa luonnoksena ja palata myöhemmin täydentämään sitä.

Henkilön, joka täyttää avustushakemuksen, on todennettava, että hänellä on oikeus asioida hakijaorganisaation puolesta. Jos hakijalla on yksin organisaation nimenkirjoitusoikeus, järjestelmä tunnistaa tämän. Muussa tapauksessa suosittelemme käyttämään haussa suomi.fi-valtuuksia. Valtuuksilla organisaatio määrittelee, keillä on valtuudet toimia organisaation nimissä erilaisissa asioissa. Organisaatio voi myös kesken hankkeen antaa valtuuksia uusille henkilöille tai poistaa valtuuksia. Tämä helpottaa asiointia tilanteissa, joissa hanketta hoitava henkilö organisaatiossa vaihtuu. Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen avustusten hakemisessa käytettävä suomi.fi-valtuusryhmä on ”Ympäristöön liittyvien valtionavustusten hakeminen”. Valtuudet kannattaa hoitaa kuntoon hyvissä ajoin ennen kuin avustuksen hakuaika päättyy.

Asiointioikeuden voi todentaa myös hakemuksen liitteeksi skannatulla valtakirjalla. Valtakirja on liitettävä mukaan myös, jos hakemus tehdään tulostettavalla lomakkeella.

Lisätietoja:

Avustuksesta: https://www.ely-keskus.fi/avustukset-ymparistokasvatus

Suomi.fi-valtuuksista: https://www.suomi.fi/valtuudet

Ympäristökasvatusasiantuntija Tanja Tuulinen
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
(ei tavoitettavissa 19.-21.10.)

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on huoltovarmuuskysymys30.1.2023 11:52:38 EET | Tiedote

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on tärkeä huoltovarmuuskysymys. Äkillisesti muuttuneessa maailmantilanteessa on ollut vaikeaa olla huomaamatta fossiilisten lannoitteiden suurta hinnanvaihtelua ja saatavuuden vaikeutumista. Elintarvikehuollon perustana on toimintavarma alkutuotanto, johon fossiilisten lannoitteiden markkinamuutokset ovat kovasti vaikuttaneet.

Helpotusta teknologiateollisuuden ja sosiaali- ja terveysalan osaajapulaan: Uusia valtakunnallisia palveluita työperäiseen maahanmuuttoon25.1.2023 11:01:15 EET | Tiedote

Uusien palvelupakettien tavoitteena on, että työnantajat saavat valmiita ammatti- ja erityisosaajia töihin Suomeen. Tarvittava osaaminen on tunnistettu ja testattu sekä työssä tarvittava suomen kieli on koulutettu jo lähtömaassa. Työnantajille tarjotaan räätälöityä palvelua, jossa työnantajan maksuosuus on puolet.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Sun 2 Oy:n Huittisten aurinkovoimalahankkeen YVA-ohjelmasta (Varsinais-Suomi, Satakunta)25.1.2023 09:40:51 EET | Tiedote

Sun 2 Oy on toimittanut 20.10.2022 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee teollisen mittaluokan aurinkovoimalan toteuttamista Huittisiin. Hankealue sijaitsee lähimmillään noin 3 kilometriä lounaaseen Lauttakylän taajamasta ja rajautuu länsilaidaltaan Säkylän kunnan rajaan.

Fonden för en rättvis omställning FRO stärker regionernas livskraft och främjar den gröna omställningen (Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Mellersta Finland, Birkaland, Österbotten, Satakunta)18.1.2023 09:18:42 EET | Tiedote

Landskapen i Västra Finland får tillgång till sammanlagt 137,9 milj. € ny EU-finansiering under programperioden 2021–2027. Finansieringen kommer från EU:s nya fond för rättvis omställning, även känd under förkortningarna FRO eller JTF (Just Transition Fund). Hela Finland får 465 miljoner euro. Avsikten är att finansiera arbetsplatser och möjligheter till affärsverksamhet inom den gröna ekonomin samt att utveckla grön teknologi.