Yrittäjä Pauliina Seppälä on Vuoden yhteiskuntatieteilijä

Vuoden yhteiskuntatieteilijä Pauliina Seppälä. Kuvaaja: Sarri Kukkonen / Otavamedia OMA

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on valinnut Vuoden yhteiskuntatieteilijäksi yrittäjä, VTM Pauliina Seppälän. Valinta julkistettiin Yhteiskuntatieteilijäpäivillä Helsingissä perjantaina 18.11.2016.

Tämänvuotisella valinnallaan liitto haluaa antaa tunnustusta yhteiskuntatieteilijälle, joka on tuonut luovasti yhteisöllisyyden osaksi nykyihmisen arkea. Pauliina Seppälä on onnistunut ennakkoluulottomasti yhdistämään sosiaalisen median ja yhteisöllisyyden.

Vuoden yhteiskuntatieteilijä on perustaja yleishyödyllisessä Yhteismaa ry:ssä, joka suunnittelee ja toteuttaa yhteiskunnallisesti merkityksellisiä projekteja, tapahtumia ja palveluja. Hän on visioinut mm. valtakunnallisen Siivouspäivän ja Nappi naapuri –sovelluksen ja ollut mukana ideoimassa Illallinen taivaan alla –tapahtumaa. Yhteisörahoituspalvelu Mesenaatti.me Oy:ssä Seppälä on osakkaana, suunnittelijana ja tuottajana. Valtioneuvoston kanslia on tänä syksynä valinnut Mesenaatin rakentamaan Kokeilevan Suomen digialustan.

Seppälän työ on saanut tunnustusta eri tahoilta: Nappi naapuri voitti Palvelumuotoilu-sarjan Muoto2016-gaalassa, ja Yhteismaa sai Helsinki hauskemmaksi –tunnustuspalkinnon viime vuonna. Kauppalehti Optio valitsi kategoriassa trendsetterit Seppälän sadan vaikutusvaltaisimman suomalaisen joukkoon vuosi sitten.

Ennen yrittäjäksi ryhtymistä Seppälä työskenteli mm. tutkijana, copywriterina ja freelance-toimittajana.

-Seppälän ura kuvaa hyvin yhteiskuntatieteilijöiden monialaista ja yllättävääkin osaamista. Halusimme tämänvuotisella valinnalla nostaa esiin yhteiskuntatieteilijän, joka on tehnyt uraauurtavaa työtä yhteisöllisyyden ja sosiaalisen median oivaltavassa yhdistämisessä, puheenjohtaja Mikko Eskola sanoo.

-Moderni yhteiskunta, jossa viestintä tapahtui keskitetysti ja ylhäältä alaspäin, jossa ihmiset olivat omissa kodeissaan ja katsoivat samaa televisio-ohjelmaa vailla suoraa yhteyttä toisiinsa, on nyt ohi. Olemme taas kaikki toisiimme yhteydessä mutta valtavassa mittakaavassa. Tämä muuttaa yhteiskunnan toiminnan rakenteet. Toivon, että yhteiskuntatieteilijät ovat keskeisesti mukana rakentamassa tämän uuden aikakauden sosiaalisia innovaatioita pohjoismaisen hyvinvointimallin hengessä, Pauliina Seppälä sanoo.

-Tämä kunniamaininta on minulle tärkeä. Alan ihmiset ymmärtävät, että tavassani toimia piilee isompi juju. Että yritän tehdä jotain, joka voisi olla paitsi hauskaa myös perustavanlaatuisella tavalla tärkeää. Saa tulla auttamaan!

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on valinnut Vuoden yhteiskuntatieteilijän jo 18 kertaa, vuodesta 1999 lähtien.  Valinta tuo esiin yhteiskuntatieteilijöiden monipuolista ja laaja-alaista osaamista yhteiskunnan eri sektoreilla. Edellisen tunnustuksen sai suurlähettiläs, VTM Pertti Torstila. Vuoden yhteiskuntatieteilijät v. 1999-2015.

Huom! Vuoden yhteiskuntatieteilijä Pauliina Seppälä on tavattavissa Yhteiskuntatieteilijäpäivillä Radisson Blu Royalissa (Runeberginkatu 2, Helsinki) perjantaina 18.11. klo 17 jälkeen. Seminaari alkaa klo 14.30, ja Vuoden yhteiskuntatieteilijän julkistaminen on noin klo 16.40. Ohjelma

Vuoden yhteiskuntatieteilijä Pauliina Seppälä p. 050 572 7910

Puheenjohtaja Mikko Eskola p. 040 560 9060

Toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen p. 050 341 4677

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä, ja kuulumme keskusjärjestö Akavaan.

Kysely: Puolet kuntien ja hyvinvointialueiden ykalaisista kokee itsensä henkisesti uupuneeksi työssään vähintään viikoittain – hyvä työyhteisö auttaa jaksamaan25.4.2024 10:55:23 EEST | Tiedote

Kuntasektorin ja hyvinvointialueiden henkilöstövaje näkyy kuormittumisena ja työajan ulkopuolella tehtävänä työnä, selviää Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen maaliskuussa 2024 toteuttamasta kyselystä. Korvauksetonta työtä työtehtävistä suoriutuakseen on viimeisen vuoden aikana tehnyt vähintään viikoittain joka viides kyselyyn vastanneista kunnissa, kuntayhtymissä ja hyvinvointialueilla työskentelevistä ykalaisista.