Yrittäjät: VM:n esityksessä paljon hyvää – finanssipolitiikan viritys jää liian kevyeksi

Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen näkee valtionvarainministeriön budjettiehdotuksessa hyvää, mutta kulukurin osalta ehdotus jää puolitiehen. Hän kaipaa myös työmarkkinauudistuksia, jotka vähentävät työttömyyttä.

Valtiovarainministeriön budjettiehdotus vuodelle 2019 perustuu ennusteeseen, jossa kansantalous kasvaa kuluvana vuonna kolme prosenttia ja 2019 noin kaksi prosenttia. Ennustekuvan mukaan Suomen vienti kasvaa vientimarkkinoita nopeammin ja investointien kasvu pysyy positiivisena. Yksityinen kulutus on myös varsin vahvaa tänä ja ensi vuonna.

Valtiovarainministeriön ehdotuksessa ensi vuoden budjettitalouden alijäämä asettuu 1,7 miljardiin euroon ja valtionvelka nousee noin 109 miljardiin euroon, huolimatta velkasuhteen hienoisesta alenemisesta.

Tämä on lievä pettymys. Finanssipolitiikan virityksen tulisi olla kireämpi, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen sanoo.

On virheellistä väittää, että lievästi kiristävämpi linja johtaisi yhteiskunnan palveluiden romuttumiseen. Valtiontaloudessa on säästämisen varaa. Menorakennetta voidaan myös suunnata tukemaan vahvemmin kasvua ja julkista toimintaa avata yksityisen sektorin hoidettavaksi, Kuismanen jatkaa.

Kuismasen mukaan hallituksen linja neutraalista veropolitiikasta on suhdannetilanteeseen nähden perusteltu, mutta kulukurin osalta VM:n ehdotus jää puolitiehen.

Huolimatta hyvästä työllisyyskehityksestä työttömien määrässä ei ole nähty merkittävää alenemista. Ministeriön ehdotus lisäresursseista työn vastaanottamisen kannustavuuden parantamiseen ja aktiivisen työnhaun tukeen ja työnhakijoiden palveluiden parantamiseen ovat erittäin tervetulleita.

Mainitut tekijät eivät tule kuitenkaan puremaan työttömyyden kovaan ytimeen. Työttömien määrä alenee vain aidosti vaikuttavilla rakenteellisilla uudistuksilla, Kuismanen sanoo.

Suomen Yrittäjät on tyytyväinen ehdotuksesta, jossa yrittäjien perheenjäsenten ansioperusteisen työttömyysturvaoikeuden toteutumiseen ehdotetaan 10 miljoonaa euroa. Se ei kuitenkaan korjaa yrittäjien perheenjäsenten työttömyysturvan pääongelmaa.

Asiaan pitää palata budjettiriihessä. Myös yrittäjän perheenjäsenillä pitää olla oikeus työttömyysturvaan. Yrittäjän ei-omistavat perheenjäsenet pitää poistaa työttömyysturvan yrittäjä-käsitteen alta, Kuismanen sanoo.

Ehdotukset panostamisesta varhaiskasvatukseen ja toisen asteen opiskelijoiden oppimateriaalilisä ovat Yrittäjien mielestä tervetulleita.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, yli 105 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä puolet on yksinyrittäjiä ja puolet työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät noin 650 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2014 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 64 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

//////////////////////// EMBARGO 20.10. KLO 19.45  /////////////////////////////// Valtakunnalliset yrittäjäpalkinnot Beautyhair Sirpa Mansnerille, Elcoline Groupille, Finnfoamille, Lyytille ja Nordic Business Groupille20.10.2018 19:45Tiedote

Beautyhair Sirpa Mansner Oy Helsingistä, Elcoline Group Oy Savosta, Finnfoam Oy ja Lyyti Oy Varsinais-Suomesta ja Nordic Business Group Oy Keski-Suomesta palkittiin Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla. Palkinnot jaettiin Suomen Yrittäjien vuoden päätapahtumassa, Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Turussa.

Företagarna i Finland har valt Finland, väx! till sitt valtema.19.10.2018 11:43Tiedote

Företagarna i Finland vill att 2020-talet ska bli tillväxtens årtionde. Utan en hållbar tillväxt är det omöjligt att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. En hög sysselsättningsgrad är en förutsättning för att Finland på 2020-talet ska klara av vårdbehoven som den åldrande befolkningen medför samt klara av att satsa på utbildning, miljöskydd, försvaret och annan samhällsutveckling.

Yrittäjien liittokokous: Kansanvaltaa pitää kunnioittaa19.10.2018 11:24Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt siihen, että ammattiliitot jatkavat työtaisteluaan pienten yritysten henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä vastaan, vaikka eduskunnan enemmistö antoi hankkeelle tukensa keskiviikkona tiedonantoäänestyksessä. - Ay-liike taistelee nyt eduskunnan tahtoa vastaan, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. Yrittäjät kannustaa vastatoimena yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.