Yritysten kasvuodotukset ovat vaisuja

Vastanneista Hämeessä toimivista yrityksistä 41 prosenttia arvioi liikevaihdon olevan suurempi vuonna 2022 verrattuna vuoteen 2021, kun keskimäärin koko Suomessa osuus on 44,5 prosenttia. ”Alueemme yrityksistä vajaat 33 prosenttia arvioi liikevaihdon kasvavan seuraavien kuuden kuukauden aikana, kun keskimäärin koko maassa liikevaihdon kasvuun uskoo 39 prosenttia vastaajista. Kasvuennusteet laskivat selvästi Ukrainan sodasta johtuen ja vienti vähenee, jos ei pystytä panostamaan ja saavuttamaan uusia markkina-alueita”, Eerikäinen arvioi.
Yli 31 prosenttia vastanneista hämäläisyrityksistä kertoo tilauskannan olevan suurempi verrattuna vuoden takaiseen ja 41 prosenttia kertoo sen olevan yhtä suuri. Seuraavan kuuden kuukauden aikana tilauskannan kasvuun uskoo 20 prosenttia vastanneista. Materiaalien ja komponenttien saatavuus sekä hinnannousut ovat yrityksille kuitenkin haasteellisia samoin kuin logistiset esteet. ”Yritykset pitävät energian ja raaka-aineiden voimakkaita hinnannousuja kasvun esteenä, mikäli korotuksia ei pystytä siirtämään tuotteiden ja palveluiden hintoihin”, sanoo Eerikäinen.
Vastanneista hämäläisyrityksistä 70 prosenttia arvioi henkilöstömäärän pysyvän ennallaan tänä vuonna verrattuna vuoteen 2021. Yrityksistä 18 prosenttia arvioi henkilöstömäärän kasvavan, kun keskimäärin koko Suomessa osuus on lähes 30 prosenttia.
Hämeessä vastanneista yrityksistä 40 prosenttia arvioi kannattavuuden pysyvän tänä vuonna ennallaan verrattuna viime vuoteen ja kannattavuuden paranemista arvioi noin 19 prosenttia vastaajista. Kannattavuuden heikkenemistä ennakoi 35 prosenttia, kun keskimäärin koko Suomessa osuus on 31 prosenttia.
Kauppakamarien kysely tehtiin 15.-17.3.2022. Kyselyyn vastasi 1926 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä. Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 122, joista teollisuusyritysten osuus on noin 27 prosenttia ja kaupan alan yritysten lähes 15 prosenttia. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä 75 prosenttia työllistää alle 50 henkilöä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jussi Eerikäinen
Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja
Kuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen. Hämeen kauppakamari on Vuoden kauppakamari kaudella 2021–2022.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hämeen kauppakamari
Uusi Suomen kasvun foorumi syntyi Lahteen – Sisu 2.0 Kasvu Summit kokosi päättäjät ja yritykset yhteen14.11.2025 10:37:00 EET | Tiedote
Ensimmäistä kertaa järjestetty valtakunnallinen Sisu 2.0 Kasvu Summit kokosi 12.11. Lahden Sibeliustalon täyteen yritysjohtajia, asiantuntijoita ja päättäjiä. “Sisu 2.0 Kasvu Summit sai alkunsa tarpeesta rakentaa yhteistyössä vaikuttava kasvutapahtuma, joka keskittyy konkreettisiin esimerkkeihin ja ratkaisuihin. Halusimme luoda foorumin, jossa kestävän kasvun, teknologisen osaamisen ja vaikuttavan yhteistyön kautta syntyy uusia ratkaisuja ja verkostoja kasvun rakentamiseksi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.
Hämeen kauppakamari uudistaa valiokuntatyönsä – tavoitteena entistä aktiivisempi ja vaikuttavampi verkosto13.11.2025 07:47:00 EET | Tiedote
Hämeen kauppakamari uudistaa valiokuntarakenteensa vuoden 2026 alusta alkaen. ”Uudistuksen tavoitteena on lisätä valiokuntatyön vaikuttavuutta ja vahvistaa uuden strategian täytäntöönpanoa. Valiokuntien kokoonpanot rakennetaan jatkossakin monipuolisesti niin, että mukana ovat laaja-alaisesti toimialat, eri kokoluokan yritykset ja muut kauppakamarille tärkeät sidosryhmät. Lisäksi kokoonpanoissa vahvistetaan Kanta- ja Päijät-Hämeen alueellista kattavuutta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.
Sisu 2.0 Kasvu Summit tuo Lahteen kasvun kovimmat tekijät – Suomi tarvitsee rohkeutta ja yhteistyötä päästäkseen takaisin kasvuun11.11.2025 08:47:31 EET | Tiedote
Ensimmäistä kertaa järjestettävä valtakunnallinen Sisu 2.0 Kasvu Summit kokoaa keskiviikkona 12. marraskuuta Lahden Sibeliustaloon satoja yritysjohtajia, asiantuntijoita ja päättäjiä. Tapahtuma tarjoaa huippuluokan keynote-puheenvuoroja, uuden tilannehuone-konseptin ja ratkaisuja Suomen kasvun vauhdittamiseksi.
Hämeen kauppakamarin puheenjohtajaksi Sami Kotiniemi6.11.2025 19:04:38 EET | Tiedote
Hämeen kauppakamarin puheenjohtajaksi on valittu Forssassa kotipaikkaa pitävän teknologiayhtiö DA-Groupin hallituksen puheenjohtaja Sami Kotiniemi. Valinta hyväksyttiin Vaalivaliokunnan esityksestä kauppakamarin syyskokouksessa 6.11.2025 Lahdessa ja Kotiniemen kausi puheenjohtajana alkaa 1.1.2026. Hän on toiminut Hämeen kauppakamarin hallituksen jäsenenä useiden vuosien ajan.
Hämeessä yritysten suhdannenäkymät ovat kirkastuneet ja tuotannon odotetaan kääntyvän nousuun27.10.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Hämeessä yritysten suhdanneodotukset ovat kohentuneet syksyn aikana, vaikka arviot suhdannetilanteesta ovatkin vielä tavanomaista heikompia, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä lokakuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Hämeessä yritysten suhdannenäkymät alkavat vihdoinkin kirkastua. Vaikka haasteita edelleen riittää, kuten heikko kysyntä ja talouden epävarmuus, niin alueemme yritykset ennakoivat jo tuotannon kasvua ja henkilöstömäärän säilymistä vakaana”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme