Yritysten kasvuodotukset ovat vaisuja

Työvoiman saatavuus, raaka-aineiden ja komponenttien saatavuusongelmat, Ukrainan sodasta aiheutuneet pakotteet ja logistiset ongelmat rajoittavat yritysten toimintaa Hämeessä, selviää kauppakamarien tuoreimmasta talouskyselystä. ”Edelleen työvoiman saatavuusongelmat ovat alueellamme pahentuneet ja jopa 48 prosenttia yrityksistä kertoo ammattitaitoisen työvoiman puutteen rajoittavan niiden toimintaa. Hämeessä yritykset katsoivat jo positiivisesti tulevaisuuteen korona-ajan jälkeen, mutta nyt kasvuennusteet ovat supistuneet Ukrainan sodasta johtuen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Vastanneista Hämeessä toimivista yrityksistä 41 prosenttia arvioi liikevaihdon olevan suurempi vuonna 2022 verrattuna vuoteen 2021, kun keskimäärin koko Suomessa osuus on 44,5 prosenttia. ”Alueemme yrityksistä vajaat 33 prosenttia arvioi liikevaihdon kasvavan seuraavien kuuden kuukauden aikana, kun keskimäärin koko maassa liikevaihdon kasvuun uskoo 39 prosenttia vastaajista. Kasvuennusteet laskivat selvästi Ukrainan sodasta johtuen ja vienti vähenee, jos ei pystytä panostamaan ja saavuttamaan uusia markkina-alueita”, Eerikäinen arvioi.

Yli 31 prosenttia vastanneista hämäläisyrityksistä kertoo tilauskannan olevan suurempi verrattuna vuoden takaiseen ja 41 prosenttia kertoo sen olevan yhtä suuri. Seuraavan kuuden kuukauden aikana tilauskannan kasvuun uskoo 20 prosenttia vastanneista. Materiaalien ja komponenttien saatavuus sekä hinnannousut ovat yrityksille kuitenkin haasteellisia samoin kuin logistiset esteet. ”Yritykset pitävät energian ja raaka-aineiden voimakkaita hinnannousuja kasvun esteenä, mikäli korotuksia ei pystytä siirtämään tuotteiden ja palveluiden hintoihin”, sanoo Eerikäinen.

Vastanneista hämäläisyrityksistä 70 prosenttia arvioi henkilöstömäärän pysyvän ennallaan tänä vuonna verrattuna vuoteen 2021. Yrityksistä 18 prosenttia arvioi henkilöstömäärän kasvavan, kun keskimäärin koko Suomessa osuus on lähes 30 prosenttia.

Hämeessä vastanneista yrityksistä 40 prosenttia arvioi kannattavuuden pysyvän tänä vuonna ennallaan verrattuna viime vuoteen ja kannattavuuden paranemista arvioi noin 19 prosenttia vastaajista. Kannattavuuden heikkenemistä ennakoi 35 prosenttia, kun keskimäärin koko Suomessa osuus on 31 prosenttia.

Katso kyselyn tulokset >>>

Kauppakamarien kysely tehtiin 15.-17.3.2022. Kyselyyn vastasi 1926 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä. Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 122, joista teollisuusyritysten osuus on noin 27 prosenttia ja kaupan alan yritysten lähes 15 prosenttia. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä 75 prosenttia työllistää alle 50 henkilöä.

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen. Hämeen kauppakamari on Vuoden kauppakamari kaudella 2021–2022.

Valtion infrainvestointiohjelman rahoitus ei ole realistinen2.5.2022 07:59:45 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari pitää erityisesti nykyisen rataverkoston kehittämistä ja Hämeen poikittaisten liikenneväylien tason parantamista alueen tärkeimpinä tavoitteina. ”Panokset pitäisi sijoittaa nykyisen pääradan kehittämiseen ja valtatieverkoston parantamiseen, eikä suunnitella uusia hankkeita lisää. Venäjän epävakaa tilanne korostaa entisestään myös energian saatavuuteen liittyviä haasteita, mikä vauhdittaa fossiilisista polttoaineista luopumista. Raideliikenne on keskeisessä roolissa tehokkaassa ja päästöttömässä liikkumisessa”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Venäjä säikäytti markkinat27.4.2022 10:21:18 EEST | Tiedote

Epävarmuudesta huolimatta Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne oli vielä alkuvuodesta melko normaali. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä huhtikuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten suhdannenäkymät synkistyivät yllättävän voimakkaasti ja myös kuluttajien luottamus romahti maaliskuussa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on aiheuttanut nopean shokkireaktion, joka on heijastunut sekä yritysten että kuluttajien näkymiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Uusia hallitusammattilaisia Hämeen alueelle11.4.2022 10:53:27 EEST | Tiedote

Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin maaliskuussa viidettä kertaa etänä. ”Hienoa, että saimme alueellemme uusia tutkinnon suorittaneita, sillä tällä hetkellä on suuri pula hyvistä hallitusammattilaisista. Hämeen kauppakamarin alueelta vaativan tutkinnon läpäisi 20 henkilöä, joista 11 on Päijät-Hämeestä ja yhdeksän henkilöä Kanta-Hämeestä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Ratkaisut ammattidieselin käyttöönottamiseksi on tehtävä kiireellisesti25.3.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Poikkeuksellinen ja erittäin nopea kuljetuskustannusten nousu iskee erityisen kovaa suomalaisiin kuljetusyrittäjiin ja Suomen logistiseen kilpailukykyyn. Kauppakamarit peräänkuuluttavat nopeita toimenpiteitä yritysten auttamiseksi ja esittävät yhtenä ratkaisuna ammattidieselin käyttöönottoa. ”Poikkeuksellisen kovaan polttoaineen hinnannousuun on vastattava nyt. Tarvitaan nopeita toimia, kuten ammattidieselin käyttöönottoa, joiden avulla rakennetaan silta yrityksille vaikean tilanteen yli. Aikaa odottaa vaikkapa vuoden päähän ei ole”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.