Yritysten konkurssiuhat lisääntyneet ja työpaikkoja vaarassa Helsingin seudulla

Kauppakamarien yrityskysely nostaa esiin yritysten yhä synkkenevät talousnäkymät. Helsingin seudun yritykset ovat tyytyväisempiä hallituksen kykyyn hoitaa koronaepidemiaa kuin siitä aiheutuvaa talouskriisiä.

Helsingin seudun palvelualojen yritysten näkymät ovat synkkenemässä syksyn ennusteista. Kysymys on pysyvästä dramaattisesta muutoksesta: vain joka kymmenes yritys on pystynyt toimimaan kuten ennen koronaa.

- Konkurssiuhka on kasvamassa pääkaupunkiseudulla erityisesti niissä yrityksissä, joissa rajoitukset ja asiakaskato ovat syöneet liikevaihdosta neljä viidesosaa tai enemmän. Paras pikkujoulukauden sesonki majoitus- ja ravitsemisalan yrityksissä on menetetty. Tammi-helmikuu on niissä muutenkin vuoden hiljaisinta aikaa, arvioi johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Lahtisen mukaan palvelualalla on arvoketjunsa kautta laajat kerrannaisvaikutukset työllisyyteen ja sitä kautta myös kotimaiseen kulutuskysyntään ja esimerkiksi työnantajien henkilökunnalleen tarjoamat työsuhde-edut, kuten lounas-, liikunta-, kulttuuri- ja työmatkaedut, ovat etätöiden, rajoitusten ja lomautusten takia tippuneet jyrkästi. Lisäksi Helsingin seutua kurittaa vakavasti Helsinki-Vantaan -lentokenttäalueen paha tilanne, jossa välittömän uhan alla on 10 000 työpaikkaa, mikäli valtion matkailurajoitusten ja maahantulon erittäin tiukkaa linjaa ei helpoteta.

Yritykset ovat olleet tyytyväisempiä hallituksen kykyyn hoitaa itse koronaepidemiaa kuin siitä aiheutuvaa talouskriisiä. Eniten rajoitusten takia toimintaansa supistamaan joutuneet yritykset eivät koe saaneensa hallituksen koronatoimista riittävästi ja riittävän nopeasti taloudellista ja toiminnallista tukea.

Kyselyyn vastanneiden yritysten mukaan Valtiokonttorin kautta haettavien yritysten tukien koettiin toimivan huonosti silloin, kun tuen kohteena olivat kiinteät kustannukset tai kun yrityksen tilanne poikkesi toimialan yleisestä tilanteesta.

- Rajoitusten takia kärsivät yritykset ovat todella lujilla. Tilanteissa, joissa yritysten liikevaihto-odotukset ovat hyvin matalalla tasolla tai toiminta on jopa pysähtynyt kokonaan, on erittäin vaikeaa selvitä eteenpäin ilman hyvin kohdennettuja tukia, Lahtinen sanoo.

Kauppakamarikyselyn vastaajat toivovat, että koronan vuoksi vaikeuksissa oleville yrityksille löytyisi uusia tukikeinoja.

- Yritykset pitävät välttämättöminä keinoina lomautuskäytäntöjen helpottamista entisestään, verojen kuten alv:n ja työeläkemaksujen lykkäystä, sairaspoissaoloista johtuvien korvausten tukemista sekä suoria tukia työntekijöiden palkkakustannuksiin. Lisäksi seuraavaan yritysten yleiseen kustannustukeen toivotaan mahdollisuutta kattaa myös käyttöpääomasta aiheutuvia kustannuksia, Lahtinen korostaa.

Kauppakamarien kyselyyn vastasi 1.12. Helsingin seudun kauppakamarin alueella lähes 1 000 yritystä. Vastauksia kertyi laajasti Uudenmaan ja Helsingin seudun eri toimialoilta ja erikokoisista yrityksistä. Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu tänä vuonna 17.3., 30.3., 20.4., 4.5., 18.5., 1.6., 23.6., 2.9. ja 8.10.

Markku Lahtinen, Helsingin seudun kauppakamari, johtaja, p. 050 571 3564, markku.lahtinen@helsinki.chamber.fi

Tiina Tikander, Helsingin seudun kauppakamari, viestintäpäällikkö, p. 046 878 7540, tiina.tikander@helsinki.chamber.fi

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJAN OPAS – Johda PK-yritys menestykseen28.12.2020 14:34:19 EETKutsu

Kuinka hallitustyöskentelystä saadaan mahdollisimman tehokasta? Mikä on puheenjohtajan rooli ja vastuu sekä mitä asioita hänen on ensisijaisesti ymmärrettävä omassa asemassaan? Millä keinoin hallituksen puheenjohtaja voi auttaa yritystä saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen? Tervetuloa Hallituksen puheenjohtajan oppaan julkistamistilaisuuteen to 4.2. kuulemaan, kun kaksi hallitusammattilaista antavat hallituksen puheenjohtajalle sekä jäsenille käytännön ohjeita siitä, miten pk-yritystä johdetaan menestykseen hyvällä hallitustyöskentelyllä.