Intrum Oy

Yritysten maksuviiveet ovat lievässä nousussa viime vuoteen verrattuna - maakuntien väliset erot ovat tasaantumassa

Intrumin tuoreen maksuviivetutkimuksen mukaan yritysten maksuviiveet ovat lisääntyneet 2,70 prosenttia vuoden 2018 toisella neljänneksellä edellisen vuoden vertailuajankohtaan verrattuna.

Maksuviiveet ovat yleistyneet yli 100 henkeä palkkaavissa yrityksissä

Mitä suuremmasta yrityksestä on kyse, sitä yleisempiä yritysten maksuviiveet ovat. Eniten maksuviiveitä ilmeni yli 100 hengen yrityksissä, joissa maksuviiveet ovat kasvaneet 34,9 prosentista 37,9 prosenttiin vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Yritysten maksuviiveiden kasvu oli myös voimakkainta juuri tämän kokoluokan yrityksissä.

Maakuntien väliset erot ovat tasaantumassa

Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna näyttäisi siltä, että maakuntien väliset erot yritysten maksuviiveiden määrissä ovat tasaantumassa. Maksuviiveellisiä yrityksiä löytyy edelleen eniten Pohjois-Savosta, vaikka luku on pudonnut toisella vuosineljänneksellä 7,5 prosentista 7,0 prosenttiin edellisvuoteen verrattuna. Kainuussa maksuviiveellisten yritysten määrä on pudonnut tätäkin selvemmin, 6,8 prosentista 5, 7 prosenttiin. Sen sijaan Keski-Pohjanmaalla yritysten maksuviiveet ovat kasvaneet 5,4 prosentista 6,4 prosenttiin edellisen vuoden vertailuajanjaksoon verrattuna.

Intrumin myynti- ja markkinointijohtaja Juha Iskalan mukaan maan yleinen talouden kehitys näyttäisi tasanneen maksuviiveiden määrää koko maassa vuoden toisella vuosineljänneksellä.

Lisätietoja:

Juha Iskala, myynti- ja markkinointijohtaja, Intrum Oy, puh: +358 50 370 6333, juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy, puh: +358 50 376 1124, leena.rindell@intrum.com

Intrum Oy
Hitsaajankatu 20

09 229 111http://www.intrum.fi

Intrum on luotonhallintapalveluiden markkinajohtaja, joka parantaa laajan palveluvalikoimansa avulla asiakkaidensa rahankiertoa ja pitkän aikavälin kannattavuutta. Intrum-konsernin palveluksessa työskentelee yhteensä 8 000 terveen talouden asiantuntijaa. www.intrum.fi

Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy

Tekoäly ja digitalisaatio tehostavat pk-yritysten saatavien kotiuttamista5.9.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Valtakunnallista yrittäjän päivää vietetään syyskuun viidentenä päivänä. Asiakkaiden maksukäyttäytyminen on keskeinen tekijä yrityksen pitkän aikavälin menestyksessä ja toimintakyvyn säilyttämisessä. Yritysten tulee myös entistä enemmän kiinnittää huomiota, kuinka ne itse toimivat tavarantoimitusketjussa ja edistävätkö ne omalla toiminnallaan tervettä maksukulttuuria. Intrumin tutkimuksen mukaan digitalisaatio ja tekoäly nostavat päätään maksuviiveiden torjumisessa. Yli puolet pk-yrityksistä uskoo jäävänsä kilpailijoista jälkeen, jos ne eivät opi hyödyntämään tekoälyä maksuprosesseissaan. Tekoälytyökalut ja modernien maksutapojen hallinta koetaan kilpailueduksi, joka lajittelee jyvät akanoista.

Yhä useamman kuluttajan laskut päätyvät perintään – positiivista kehitystä maksukyvyssä19.8.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän analyysi kertoo, että saatavista joudutaan muistuttamaan ja niitä siirtyy perintään yhä useammin. Kuluttajaperinnässä sekä tapausten määrät että perinnässä olevat summat kasvoivat vuoden 2024 toisella neljänneksellä. Varovaisen positiivisia loppuvuoden näkymiä tukee kuitenkin perintäonnistumien kääntyminen kasvuun, mikä kertoo sekä kuluttajien että yritysten maksukyvyn vahvistumisesta.

Maksuviiveellisten yritysten kokonaismäärä laskenut – majoitus- ja ravitsemistoimialan maksuviiveet yhä kasvussa4.7.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Intrumin maksuviivetutkimus vuoden 2024 toiselta neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen määrä on laskenut 5,69 prosenttia viime vuodesta. Toimialavertailussa maksuviiveellisiä yrityksiä on edelleen eniten majoitus- ja ravitsemistoimialalla, yritysten osuus on myös hieman kasvanut viimevuoteen verrattuna. Alueellisesti maksuviiveellisiä yrityksiä on eniten Satakunnassa ja Pohjois-Savossa. Inflaation hidastuminen ja korkojen lasku ennustavat yrityksille parempia näkymiä loppuvuodesta. Toipuminen on kuitenkin yhä verkkaista.

Kuluttajien maksukyky heikkenemässä kesäkuukausina11.6.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Orastavasta talouskasvusta huolimatta kuluttajien maksukyky heikentynee ja maksuvaikeudet kasvavat tulevina kuukausina. Luotonhallintayhtiö Intrumin perintädatan mukaan sekä kuluttajien että yritysten maksukyky heikkeni alkuvuonna. Aiempaa useampi lasku vaati myös muistutusta tai siirtyi perintään. Vaikea tilanne näkyy myös Takuusäätiön velkaneuvonnassa. Kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan moni kuluttaja käyttää aiempaa vähemmän rahaa lomailuun ja arvioi joutuvansa jättämään laskuja maksamatta.