Yritysten tuotantokustannukset kasvussa

Sähkön hinnan kohoaminen heikentää hämäläisyritysten kannattavuutta, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreesta talouskyselystä. ”Erityisesti sähkön hinnan nousu ja korkojen nousu vaikuttavat alueemme teollisuusyritysten ja palvelualan yritysten toimintaan. Myös tuotantokustannusten ennakoidaan edelleen nousevan loppuvuoden aikana. Yritysten kannattavuus heikkenee, mutta silti on huomioitava, että yrityksistä joka neljäs arvioi kannattavuuden myös paranevan viime vuoteen verrattuna”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Vastanneista hämäläisyrityksistä 79 prosenttia kertoo sähkön hinnan nousun heikentävän jonkin verran tai merkittävästi yritystoimintaa, kun koko maassa vastaava osuus on 72 prosenttia. Lisäksi yrityksistä 65 prosenttia on jonkin verran tai hyvin huolissaan korkojen noususta.

Hämäläisyrityksistä 78 prosenttia ennakoi tuotantokustannusten edelleen nousevan jonkin verran tai merkittäväsi loppuvuoden aikana. Edelliseen kesäkuun talouskyselyyn vastanneista yrityksistä lähes 86 prosenttia suunnitteli nostavansa jonkin verran tai merkittävästi myyntihintoja tuotantokustannusten kallistumisen takia.

Yritykset ovat panostaneet kannattavuuden parantamiseen ja Hämeessä kyselyyn vastanneista 25 prosenttia arvioi kannattavuuden paranevan tänä vuonna verrattuna vuoteen 2021, kun vielä maaliskuussa osuus oli vajaa 20 prosenttia. Heikentynyt tilanne näkyy kuitenkin monissa yrityksissä ja jopa 39 prosenttia ennakoi kannattavuuden heikkenevän.

Lähes 21 prosenttia kertoo konkurssiriskin kohonneen hieman tai merkittävästi raaka-aineiden hintojen nousun, saatavuusongelmien tai Venäjän sotaan liittyvien pakotteiden takia. ”Mikäli yritykset eivät pysty siirtämään kasvavia kustannuksia myyntihintoihin, kannattavuus heikkenee ja konkurssiriski kasvaa”, Eerikäinen sanoo.

Katso kyselyn tulokset >>>

Kauppakamarien kysely tehtiin 5.-7.9.2022. Kyselyyn vastasi 2658 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä. Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneita yrityksiä oli 172, joista teollisuusyrityksiä on yli 30 prosenttia. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä 81 prosenttia työllistää alle 50 henkilöä. Lisää kyselyn tuloksia julkaistaan 21.9.2022.

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Tomi Tura Hämeen kauppakamarin hallitukseen17.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokouksessa 17.11. valittiin Vaalivaliokunnan esityksestä uudeksi hallituksen jäseneksi Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n toimitusjohtaja Tomi Tura. Hämeen kauppakamarin puheenjohtajana jatkaa Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto. Varapuheenjohtajina jatkavat Etelä-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Mika Helin, DA-Groupin toimitusjohtaja Sami Kotiniemi ja Wipak Oy:n toimitusjohtaja Tuija Suur-Hamari.

Yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä on tiivistettävä8.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Hämeessä toimivista yrityksistä 74 prosenttia arvioi yritysten ja oppilaitosten yhteistyön tiivistämisen erittäin tärkeänä tai tärkeänä keinona osaavan työvoiman turvaamiseksi. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin syyskuussa toteuttamasta osaajakyselystä. ”Alueellamme vastanneet yritykset arvioivat yritysten ja oppilaitosten yhteistyön tiivistämisen ja koulutuksen sisältöjen kehittämisen vastaamaan paremmin työelämän tarpeita tärkeiksi keinoiksi turvata osaava työvoima”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Oppisopimuskoulutuksen yritystukea on uudistettava2.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Hämeessä toimivat yritykset arvioivat, että oppisopimuskoulutuksen lisääminen olisi tärkeä keino osaavan työvoiman turvaamiseksi. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin syyskuussa toteuttamasta osaajakyselystä. ”Alueeltamme vastanneista yrityksistä hieman yli 60 prosentilla on pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta. Yritykset voisivat helpottaa osaajapulaansa ja hyödyntää oppisopimuskoulutusta, mikäli sitä tuettaisiin taloudellisesti nykyistä enemmän”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.