YRITYSVASTUUPULSSI: Moni suuryritys aikoo kasvattaa yritysvastuutyöhön käytettäviä resursseja

Jaa

Yli puolet FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyyn vastanneista yrityksistä arvioi, että Covid-19 on muuttanut niiden toimintatapoja paljon tai jonkin verran. Lähes kolmasosa vastanneista yrityksistä aikoo kasvattaa yritysvastuutyöhön käytettäviä resursseja ensi vuonna.

Yritysvastuuverkosto FIBS on julkaissut ensimmäisen Yritysvastuupulssi-kyselyn Suomessa toimiville suuryrityksille. Neljä kertaa vuodessa tehtävän kyselyn ensimmäisenä teemana oli Covid-19 pandemia ja kuinka se on muuttanut yritysten tapaa toteuttaa yritysvastuuta.

Vastaajista neljäsosa oli sitä mieltä, että Covid-19 virus on muuttanut paljon yrityksen tapaa toteuttaa yritysvastuuta. Joka kolmas kertoi sen muuttaneen toimintatapoja jonkin verran.

Konkreettisesti toimintatapojen muutos näkyy panostuksessa työntekijöiden turvallisuuteen ja terveyteen: esimerkiksi riski- ja valmiussuunnitelmia on tarkasteltu uudelleen ja turvallisuusohjeita on päivitetty, ja hygieniaan ja tuoteturvallisuuteen kiinnitetään enemmän huomiota. Vastuullisuustyön merkitys on kasvanut, ja liiketoimintaan liittyvät kehitystoimenpiteet ja turvallisuusnäkökulmat korostuvat. Toisaalta käytännön työt esimerkiksi kehityshankkeisiin liittyen ovat pandemian aikana hankaloituneet.

Yli puolet vastaajista (57 %), katsoo, että yritysvastuutyöhön käytettävät resurssit pysyvät samana vuonna 2021. Lähes kolmasosa (29 %) arvioi resurssiensa kasvavan.

”Koronapandemia on sysännyt maailmassa onneksi liikkeelle myös joitain positiivisia muutoksia, ja ne heijastuvat myös yritysten vastuullisuustoimintaan. Ensimmäisen pulssikyselymme mukaan yleinen kiinnostus vastuullisuusasioita kohtaan on kasvussa, joten pitkäntähtäimen panostus vastuullisuuteen ja muun muassa ilmastonmuutosta vastaan lisääntyy Covid-19 taudista huolimatta”, sanoo FIBSin toimitusjohtaja Kimmo Lipponen

Samoilla linjoilla ovat myös kyselyn vastaajaraadissa mukana olevien Nesteen ja Huhtamäen edustajat.

“Jos pandemialla voidaan sanoa olevan mitään positiivisia vaikutuksia, se on se, että vastuullisuus on noussut entistä enemmän esille. Nesteellä konkreettisesti on näkynyt, että halutaan pitää erityisen paljon huolta niin omien työntekijöiden kuin asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme hyvinvoinnista ja turvallisuudesta”, kertoo Nesteen vastuullisuusjohtaja Salla Ahonen.    

”Vastuullisuudella on keskeinen rooli Huhtamäen strategiassa. Asetimme jo ennen pandemiaa kunnianhimoiset kestävän kehityksen tavoitteet ja työ näiden tavoitteiden saavuttamiseksi jatkuu suunnitellusti. Valmistamme pääosin elintarvikepakkauksia, ja tuotantomme hygieniataso on korkea. Pandemian myötä tiettyjä käytännön tukitoimia kuten siivousta on tiukennettu entisestään. Kuluttajat ja monet muut sidosryhmät ovat pandemian myötä huomanneet pakkauksen suuren roolin ruokaturvallisuudessa. Aiemmin pakkausta pidettiin usein itsestäänselvyytenä”, kuvailee Tanja Virtanen-Leppä, Head of Sustainability Center of Excellence, Huhtamäki Oyj.

Yritysvastuupulssi-kysely tehtiin 17.11.2020 ja siihen vastasi 35 FIBSin suurten yritysjäsenten yritysvastuusta vastaavaa johtajaa ja asiantuntijaa. Tulosten kommentointiin ja keskusteluun voi osallistua Twitterissä (@FIBSry), tunnisteella #yritysvastuupulssi."

FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyiden tarkoituksena on tarjota medialle ja muille sidosryhmille FIBSin suurten jäsenyritysten näkemys ajankohtaisiin yritysvastuukysymyksiin. Kyselyitä tehdään uutisissa ja julkisessa keskustelussa esille nousevista yritysten vastuullisuuteen liittyvistä teemoista. Lisäksi mukana on muita yleisesti kiinnostavia vastuullisuuskysymyksiä, esimerkiksi uusimpien tutkimusten tai innovaatioiden valossa. 

Kyselyn vastaajaraadissa on mukana kaikkiaan 45 suuren yrityksen vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa Suomesta. Vastaajaraadista noin puolet edustaa pörssiyrityksiä. Vastauksia ei yksilöidä yrityskohtaisesti. Seuraava Yritysvastuupulssi julkaistaan alkuvuodesta 2021.

Liite: FIBS Yritysvastuupulssi pilottikyselyn yhteenvetotiedot

Lisätietoja:

Kimmo Lipponen
Toimitusjohtaja, FIBS
040 758 7247
kimmo.lipponen@fibsry.fi
www.fibsry.fi 

Salla Ahonen
Vastuullisuusjohtaja, Neste Oyj
050 458 4559
salla.ahonen@neste.com

Tanja Virtanen-Leppä
Head of Sustainability Center of Excellence, Huhtamäki Oyj
050 384 0706
tanja.virtanen-leppa@huhtamaki.com

FIBSin Yritysvastuupulssin vastaajaraadissa mukana olevat yritykset:

Ahlstrom-Munksjö Oyj

Algol Oy

Alko Oy

Atria Oyj

Berner Oy

Caruna Networks Oy

Citycon Oyj

Fazer Group Oy Ab

Finnair Oyj

Gasum Oy

Huhtamäki Oyj

Ilmarinen

Kesko Oyj

Kotipizza Group

Kuntarahoitus Oyj

Lassila & Tikanoja Oyj

Lidl Suomi

Mehiläinen

Metso Outotec Oyj

Metsä Group

Meira

Neste Oyj

Nokian Renkaat Oyj

Nordea Pankki Oyj

OP Ryhmä

Orion Oyj

Paulig Group Oy

Posti Group Oyj

PwC Suomi

Raisio Oyj

Reima Oy

Saint-Gobain Finland Oy

Sanoma Oyj

Sitowise Oy

SOK

Stora Enso Oyj

Suominen Oyj

Tamro Oyj

Telia Company

Tokmanni Group Oyj

Transmeri Oy Ab

Työeläkeyhtiö Elo

Valio Oy

Veikkaus Oy

YIT  Oyj


FIBS on Pohjoismaiden suurin yritysvastuuverkosto, johtava kestävän liiketoiminnan vauhdittaja ja asiantuntijuuden kehittäjä. FIBSin tavoitteena on saada yhä useammat suomalaisyritykset innovoimaan tuottavia ratkaisuja paikallisiin ja maailmanlaajuisiin ongelmiin yhteistyössä muiden yritysten ja organisaatioiden kanssa, ja nousemaan näin kestävän liiketoiminnan huipulle globaalisti. FIBSin jäseneksi voivat liittyä kaikki vastuullista ja kestävää liiketoimintaa edistävät yritykset ja organisaatiot. www.fibsry.fi

Avainsanat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

FIBS
Eteläranta 10
00130 Helsinki

020 749 7630http://fibsry.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FIBS

Many Finns consider themselves to be responsible consumers12.7.2022 10:00:00 EEST | Press release

FIBS’s consumer survey investigated how Finnish consumers make responsible choices. Based on the survey, decisions related to responsible consumption are largely guided by images and emotions rather than facts. Finnish consumers are interested in responsibility, and it influences their purchase decisions, although they think that companies still have room for improvement in product labelling, for example. Communicating about a product's responsibility clearly and reliably is an excellent channel for companies to influence society, gain trust from consumers and increase the company's financial result.

Suuri osa suomalaisista pitää itseään vastuullisina kuluttajina12.7.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

FIBSin kuluttajatutkimus kartoitti, miten suomalaiset kuluttajat tekevät vastuullisia valintoja. Kyselyn perusteella vastuulliseen kuluttamiseen liittyviä päätöksiä ohjaa suurelta osin mielikuvat ja tunne faktojen sijaan. Vastuullisuus kiinnostaa suomalaisia kuluttajia ja se vaikuttaa ostopäätöksiin, mutta kuluttajien mielestä yrityksillä riittää kuitenkin vielä parannettavaa esimerkiksi tuotemerkinnöissä. Tuotteen vastuullisuudesta viestiminen selkeästi ja luotettavasti on yrityksille erinomainen kanava vaikuttaa yhteiskuntaan, saada luottamusta kuluttajilta ja kasvattaa yrityksen tulosta.

YRITYSVASTUUPULSSI: Ukrainan sota muutti yritysten suhtautumista maailman konflikteihin10.5.2022 00:15:00 EEST | Tiedote

FIBSin yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä yritysvastuusta ja aseellisista konflikteista. Lähes kolme neljästä yrityksestä on joutunut viiden vuoden sisällä reagoimaan toimintaympäristönsä konflikteihin. Silti joka viides vastannut yritys kertoo, ettei heillä ole määriteltyä toimintatapaa yritystoimintaan konfliktiherkillä alueilla, mutta Ukrainan sota on nyt nostanut ohjeistukset agendalle. Näkemykset yritysten vaikutusmahdollisuuksista vakauttaa tilannetta konfliktialueilla vaihtelevat suuresti.

YRITYSVASTUUPULSSI: Yritykset kannattavat avoimuutta urheilusponsoroinnissa, mutta arastelevat julkisia kannanottoja kipeistä aiheista10.2.2022 08:45:00 EET | Tiedote

Onko urheilusponsorointi osa vastuullista liiketoimintaa? Yritysvastuupulssiin vastanneista suomalaisista suuryrityksistä lähes puolet huomioi urheilusponsoroinnin yrityksen eettisessä ohjeistossaan. Yritykset kannattavat avointa keskustelua vastuullisista toimintatavoista, mutta eivät halua ottaa julkisesti kantaa esimerkiksi siihen, että suomalainen joukkue kilpailee ihmisoikeuksia rikkovissa maissa.

YRITYSVASTUUPULSSI: Suomalaiset suuryritykset pitävät omia ilmastotavoitteitaan valtion tavoitteita kunnianhimoisempina21.10.2021 10:38:54 EEST | Tiedote

Lähes kaikki FIBSin Yritysvastuupulssiin vastanneet ovat vähintään melko luottavaisia siihen, että suomalaiset suuryritykset sitoutuvat ilmastonmuutoksen hillitsemiseen Suomen hallituksen asettamien ilmastotavoitteiden mukaisesti. Kolme neljästä vastaajasta on sitä mieltä, että suomalaiset suuryritykset ajavat itse kunnianhimoisempia ilmastotavoitteita kuin Suomen valtio.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme