YRITYSVASTUUPULSSI: Moni suuryritys aikoo kasvattaa yritysvastuutyöhön käytettäviä resursseja

Yli puolet FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyyn vastanneista yrityksistä arvioi, että Covid-19 on muuttanut niiden toimintatapoja paljon tai jonkin verran. Lähes kolmasosa vastanneista yrityksistä aikoo kasvattaa yritysvastuutyöhön käytettäviä resursseja ensi vuonna.

Yritysvastuuverkosto FIBS on julkaissut ensimmäisen Yritysvastuupulssi-kyselyn Suomessa toimiville suuryrityksille. Neljä kertaa vuodessa tehtävän kyselyn ensimmäisenä teemana oli Covid-19 pandemia ja kuinka se on muuttanut yritysten tapaa toteuttaa yritysvastuuta.

Vastaajista neljäsosa oli sitä mieltä, että Covid-19 virus on muuttanut paljon yrityksen tapaa toteuttaa yritysvastuuta. Joka kolmas kertoi sen muuttaneen toimintatapoja jonkin verran.

Konkreettisesti toimintatapojen muutos näkyy panostuksessa työntekijöiden turvallisuuteen ja terveyteen: esimerkiksi riski- ja valmiussuunnitelmia on tarkasteltu uudelleen ja turvallisuusohjeita on päivitetty, ja hygieniaan ja tuoteturvallisuuteen kiinnitetään enemmän huomiota. Vastuullisuustyön merkitys on kasvanut, ja liiketoimintaan liittyvät kehitystoimenpiteet ja turvallisuusnäkökulmat korostuvat. Toisaalta käytännön työt esimerkiksi kehityshankkeisiin liittyen ovat pandemian aikana hankaloituneet.

Yli puolet vastaajista (57 %), katsoo, että yritysvastuutyöhön käytettävät resurssit pysyvät samana vuonna 2021. Lähes kolmasosa (29 %) arvioi resurssiensa kasvavan.

”Koronapandemia on sysännyt maailmassa onneksi liikkeelle myös joitain positiivisia muutoksia, ja ne heijastuvat myös yritysten vastuullisuustoimintaan. Ensimmäisen pulssikyselymme mukaan yleinen kiinnostus vastuullisuusasioita kohtaan on kasvussa, joten pitkäntähtäimen panostus vastuullisuuteen ja muun muassa ilmastonmuutosta vastaan lisääntyy Covid-19 taudista huolimatta”, sanoo FIBSin toimitusjohtaja Kimmo Lipponen

Samoilla linjoilla ovat myös kyselyn vastaajaraadissa mukana olevien Nesteen ja Huhtamäen edustajat.

“Jos pandemialla voidaan sanoa olevan mitään positiivisia vaikutuksia, se on se, että vastuullisuus on noussut entistä enemmän esille. Nesteellä konkreettisesti on näkynyt, että halutaan pitää erityisen paljon huolta niin omien työntekijöiden kuin asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme hyvinvoinnista ja turvallisuudesta”, kertoo Nesteen vastuullisuusjohtaja Salla Ahonen.

”Vastuullisuudella on keskeinen rooli Huhtamäen strategiassa. Asetimme jo ennen pandemiaa kunnianhimoiset kestävän kehityksen tavoitteet ja työ näiden tavoitteiden saavuttamiseksi jatkuu suunnitellusti. Valmistamme pääosin elintarvikepakkauksia, ja tuotantomme hygieniataso on korkea. Pandemian myötä tiettyjä käytännön tukitoimia kuten siivousta on tiukennettu entisestään. Kuluttajat ja monet muut sidosryhmät ovat pandemian myötä huomanneet pakkauksen suuren roolin ruokaturvallisuudessa. Aiemmin pakkausta pidettiin usein itsestäänselvyytenä”, kuvailee Tanja Virtanen-Leppä, Head of Sustainability Center of Excellence, Huhtamäki Oyj.

Yritysvastuupulssi-kysely tehtiin 17.11.2020 ja siihen vastasi 35 FIBSin suurten yritysjäsenten yritysvastuusta vastaavaa johtajaa ja asiantuntijaa. Tulosten kommentointiin ja keskusteluun voi osallistua Twitterissä (@FIBSry), tunnisteella #yritysvastuupulssi."

FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyiden tarkoituksena on tarjota medialle ja muille sidosryhmille FIBSin suurten jäsenyritysten näkemys ajankohtaisiin yritysvastuukysymyksiin. Kyselyitä tehdään uutisissa ja julkisessa keskustelussa esille nousevista yritysten vastuullisuuteen liittyvistä teemoista. Lisäksi mukana on muita yleisesti kiinnostavia vastuullisuuskysymyksiä, esimerkiksi uusimpien tutkimusten tai innovaatioiden valossa.

Kyselyn vastaajaraadissa on mukana kaikkiaan 45 suuren yrityksen vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa Suomesta. Vastaajaraadista noin puolet edustaa pörssiyrityksiä. Vastauksia ei yksilöidä yrityskohtaisesti. Seuraava Yritysvastuupulssi julkaistaan alkuvuodesta 2021.

Liite: FIBS Yritysvastuupulssi pilottikyselyn yhteenvetotiedot

Lisätietoja:

Kimmo Lipponen
Toimitusjohtaja, FIBS
kimmo.lipponen@fibsry.fi
www.fibsry.fi

Salla Ahonen
Vastuullisuusjohtaja, Neste Oyj
salla.ahonen@neste.com

Tanja Virtanen-Leppä
Head of Sustainability Center of Excellence, Huhtamäki Oyj
tanja.virtanen-leppa@huhtamaki.com

FIBSin Yritysvastuupulssin vastaajaraadissa mukana olevat yritykset:

Ahlstrom-Munksjö Oyj

Valio Oy

Veikkaus Oy

YIT  Oyj

FIBS on Pohjoismaiden suurin yritysvastuuverkosto, johtava kestävän liiketoiminnan vauhdittaja ja asiantuntijuuden kehittäjä. FIBSin tavoitteena on saada yhä useammat suomalaisyritykset innovoimaan tuottavia ratkaisuja paikallisiin ja maailmanlaajuisiin ongelmiin yhteistyössä muiden yritysten ja organisaatioiden kanssa, ja nousemaan näin kestävän liiketoiminnan huipulle globaalisti. FIBSin jäseneksi voivat liittyä kaikki vastuullista ja kestävää liiketoimintaa edistävät yritykset ja organisaatiot. www.fibsry.fi

YRITYSVASTUUPULSSI: 84 prosenttia yrityksistä ei ole asettanut mitään tavoitteita luontokadon pysäyttämiseksi1.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Montrealissa joulukuussa järjestettävää COP15-luontokokousta ennakoiva FIBSin yritysvastuupulssi tarkasteli suomalaisten suuryritysten toimenpiteitä luontokadon pysäyttämiseksi. Kaikki vastanneet yritykset pitävät luontokadon pysäyttämistä joko melko tärkeänä tai erittäin tärkeänä. Kuitenkaan 84 prosenttia vastanneista yrityksistä ei ole asettanut luontokadon pysäyttämiseen liittyviä tavoitteita lainkaan. Ilmastokeskustelu jättää tällä hetkellä monimuotoisuustyön varjoonsa.

YRITYSVASTUUPULSSI: 64 prosenttia yrityksistä on tehnyt toimenpiteitä energian säästämiseksi23.9.2022 09:00:06 EEST | Tiedote

FIBSin Yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä siitä, kuuluuko myös yritysten osallistua omilla toimillaan energiansäästötalkoisiin. Kaikki vastanneet yritykset olivat säästötalkoiden kannalla, ja 64 prosenttia vastaajista oli jo ryhtynyt toimenpiteisiin energian säästämiseksi esimerkiksi tarjoamalla asiakkailleen energiatehokkuusratkaisuja. Yritykset itse ovat ottaneet käyttöön energiatehokkaita laitteita ja hyödyntäneet uusiutuvia energialähteitä.

Many Finns consider themselves to be responsible consumers12.7.2022 10:00:00 EEST | Press release

FIBS’s consumer survey investigated how Finnish consumers make responsible choices. Based on the survey, decisions related to responsible consumption are largely guided by images and emotions rather than facts. Finnish consumers are interested in responsibility, and it influences their purchase decisions, although they think that companies still have room for improvement in product labelling, for example. Communicating about a product's responsibility clearly and reliably is an excellent channel for companies to influence society, gain trust from consumers and increase the company's financial result.

Suuri osa suomalaisista pitää itseään vastuullisina kuluttajina12.7.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

FIBSin kuluttajatutkimus kartoitti, miten suomalaiset kuluttajat tekevät vastuullisia valintoja. Kyselyn perusteella vastuulliseen kuluttamiseen liittyviä päätöksiä ohjaa suurelta osin mielikuvat ja tunne faktojen sijaan. Vastuullisuus kiinnostaa suomalaisia kuluttajia ja se vaikuttaa ostopäätöksiin, mutta kuluttajien mielestä yrityksillä riittää kuitenkin vielä parannettavaa esimerkiksi tuotemerkinnöissä. Tuotteen vastuullisuudesta viestiminen selkeästi ja luotettavasti on yrityksille erinomainen kanava vaikuttaa yhteiskuntaan, saada luottamusta kuluttajilta ja kasvattaa yrityksen tulosta.

YRITYSVASTUUPULSSI: Ukrainan sota muutti yritysten suhtautumista maailman konflikteihin10.5.2022 00:15:00 EEST | Tiedote

FIBSin yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä yritysvastuusta ja aseellisista konflikteista. Lähes kolme neljästä yrityksestä on joutunut viiden vuoden sisällä reagoimaan toimintaympäristönsä konflikteihin. Silti joka viides vastannut yritys kertoo, ettei heillä ole määriteltyä toimintatapaa yritystoimintaan konfliktiherkillä alueilla, mutta Ukrainan sota on nyt nostanut ohjeistukset agendalle. Näkemykset yritysten vaikutusmahdollisuuksista vakauttaa tilannetta konfliktialueilla vaihtelevat suuresti.