YRITYSVASTUUPULSSI: Suomalaiset suuryritykset pitävät omia ilmastotavoitteitaan valtion tavoitteita kunnianhimoisempina

Jaa
Lähes kaikki FIBSin Yritysvastuupulssiin vastanneet ovat vähintään melko luottavaisia siihen, että suomalaiset suuryritykset sitoutuvat ilmastonmuutoksen hillitsemiseen Suomen hallituksen asettamien ilmastotavoitteiden mukaisesti. Kolme neljästä vastaajasta on sitä mieltä, että suomalaiset suuryritykset ajavat itse kunnianhimoisempia ilmastotavoitteita kuin Suomen valtio.

Uusimmassa Yritysvastuupulssissa kysyttiin suomalaisten suuryritysten luottamuksesta ilmastotekoihin. Kyselyn perusteella yritykset uskovat muutosvoimiin enemmän kuin kansalaiset, ainakin jos vertailukohdaksi otetaan Helsingin Sanomien 13.10. julkaisema uutinen - sen mukaan yli 70 % kansasta ei luota siihen, että ihmiskunta pystyisi hillitsemään ilmaston lämpenemistä Pariisin sopimuksessa määriteltyjen tavoitteiden mukaisesti.

Vastaajayritysten luottamus suomalaisten suuryritysten sitoutumiseen Suomen hallituksen asettamiin ilmastotavoitteisiin on erittäin korkealla: peräti 96 % vastanneista luottaa vähintään melko paljon siihen, että suomalaiset suuryritykset sitoutuvat ilmastonmuutoksen hillitsemiseen Suomen hallituksen asettamien ilmastotavoitteiden mukaisesti.

Suuryritysten tärkeimmät painopisteet ilmastonmuutoksen torjunnassa keskittyvät yleisesti toimintatapojen muutokseen ja tuotannon ilmastoystävällisyyteen. Uusiutuva energia, energiatehokkuus ja logistiikan kehitys mainitaan useissa vastauksissa, samoin yhteistyö hankintaketjun kanssa. Innovaatiot, teknologian kehitys ja koko arvoketjun systemaattinen kehittäminen ilmastoystävällisemmäksi saavat nekin mainintoja.

Voiko yritysmaailma toimia ilmastotekojen veturina?

Tulos vahvistaa yleistä näkemystä, jonka mukaan yritykset ovat ottaneet yhä enemmän vetovastuuta ilmastoaloitteissa ja konkreettisissa teoissa, jos valtiollinen päätöksenteko on liian hidasta. Peräti 92 % vastaajista piti yritysten tärkeimpänä vaikutuskeinona ilmastopäätösten tekijöihin omalla esimerkillä johtamista. Toiseksi tärkeimpänä vaikuttamiskeinona (68 % vastaajista) nähtiin kansainväliset ilmastotavoitteet ja -vetoomukset.

Raisio-konsernin vastuullisuuspäällikkö Katri Järvinen-Wilen korostaa yritysten esimerkillä johtamista tehokkaana keinona vaikuttaa ilmastotavoitteisiin laajemminkin:

”Mitä useampi yritys tekee omia päästövähennyssitoumuksia, sitä laajemmalle ilmastotyö leviää niin kilpailijoihin kuin muuallekin markkinaan. Raisio on asettanut tavoitteeksi oman tuotannon hiilineutraaliuden, ja tässä työssä ollaan jo pitkällä. Sen lisäksi ilmastotoimia tehdään yhdessä alihankintaketjun kanssa. Raisio on vuosien varrella kerryttänyt osaamistaan esim. hiilineutraaleista energiaratkaisuista, ja nyt pystytään tukemaan myös hankintaketjua - ei vain vaatimusten, vaan myös oman osaamisen muodossa.”

Iso merkitys kuluttajatuoteyhtiöiden ilmastoteoissa on sillä, millaisia tuotteita yritykset tarjoavat. ”Tuoteportfoliossamme näkyvät entistä enemmän ja entistä vahvemmin ympäristöystävälliset ja kasvipohjaiset tuotteet”, kertoo Järvinen-Wilen. ”Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että ainakin elintarvikeyritysten tahtotila on niin korkealla, että niiden omaehtoiset ilmastotoimet ovat erittäin kunnianhimoisia verrattuna sääntelyn vaatimuksiin.”

”Olen erittäin iloinen, että yritykset ovat ottaneet avainroolin kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden muuttamisessa konkreettiseksi toiminnaksi ja näyttävät esimerkkiä tiedeperusteisten tavoitteiden käytössä”, kommentoi FIBSin toimitusjohtaja Kimmo Lipponen tutkimustulosta. ”Yritysten uudet innovaatiot ja edelläkävijyys edellyttävät laajaa yhteistyötä ja kaipaavat julkiselta sektorilta kasvavan sääntelyn rinnalle yhä enemmän kannusteita.”

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kimmo Lipponen
Toimitusjohtaja, FIBS
040 758 7247
kimmo.lipponen@fibsry.fi


Katri Järvinen-Wilen
vastuullisuuspäällikkö, Raisio Oyj
040 776 4314
katri.jarvinen-wilen@raisio.com

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

FIBS
Eteläranta 10
00130 Helsinki

020 749 7630http://fibsry.fi

Yritysvastuupulssi-kysely tehtiin 19.10.2021, ja siihen vastasi 25 FIBSin suurten jäsenyritysten vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa. Tulosten kommentointiin ja keskusteluun voi osallistua Twitterissä (@FIBSry), tunnisteella #yritysvastuupulssi.

FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyt tarjoavat medialle ja muille sidosryhmille suurten yritysten näkemyksen ajankohtaisiin yritysvastuukysymyksiin. Kyselyitä tehdään uutisissa ja julkisessa keskustelussa esille nousevista yritysten vastuullisuuteen liittyvistä teemoista. Lisäksi mukana on muita yleisesti kiinnostavia vastuullisuuskysymyksiä, esimerkiksi uusimpien tutkimusten tai innovaatioiden valossa. Yritysvastuupulssin suunnittelussa ja viestinnässä FIBSin yhteistyökumppanina on Avidly.

Kyselyn vastaajaraadissa on mukana lähes 50 FIBSin suurten jäsenyritysten vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa seuraavista yrityksistä:

Ahlstrom-Munksjö Oyj, Algol Oy, Alko, Atria Finland Ltd, BERNER, Caruna Networks Oy, Citycon oyj, Fazer Group, Finnair, Gasum Oy, Huhtamäki Oyj, Ilmarinen, Kesko Oyj, Kotipizza Group, Kuntarahoitus Oyj, Lassila & Tikanoja Oyj, Lidl Suomi Ky, Mehiläinen, Meira Oy, Metso Outotec, Metsä Goup Oyj, Neste Oyj, Nokian Tyres plc, Nordea Pankki Oyj, OP, Orion, Paulig Group, Posti Group Oyj, PwC, Raisio Oyj, Reima, Saint-Gobain Finland Oy, Sanoma, Sitowise, SOK, SOL Palvelut, Stora Enso, Suominen Oyj, Tamro Oyj, Telia, Tokmanni, Transmeri Group Oy Ab, Työeläkeyhtiö Elo, Valio, Veikkaus Oy ja YIT Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FIBS

YRITYSVASTUUPULSSI: 84 prosenttia yrityksistä ei ole asettanut mitään tavoitteita luontokadon pysäyttämiseksi1.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Montrealissa joulukuussa järjestettävää COP15-luontokokousta ennakoiva FIBSin yritysvastuupulssi tarkasteli suomalaisten suuryritysten toimenpiteitä luontokadon pysäyttämiseksi. Kaikki vastanneet yritykset pitävät luontokadon pysäyttämistä joko melko tärkeänä tai erittäin tärkeänä. Kuitenkaan 84 prosenttia vastanneista yrityksistä ei ole asettanut luontokadon pysäyttämiseen liittyviä tavoitteita lainkaan. Ilmastokeskustelu jättää tällä hetkellä monimuotoisuustyön varjoonsa.

YRITYSVASTUUPULSSI: 64 prosenttia yrityksistä on tehnyt toimenpiteitä energian säästämiseksi23.9.2022 09:00:06 EEST | Tiedote

FIBSin Yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä siitä, kuuluuko myös yritysten osallistua omilla toimillaan energiansäästötalkoisiin. Kaikki vastanneet yritykset olivat säästötalkoiden kannalla, ja 64 prosenttia vastaajista oli jo ryhtynyt toimenpiteisiin energian säästämiseksi esimerkiksi tarjoamalla asiakkailleen energiatehokkuusratkaisuja. Yritykset itse ovat ottaneet käyttöön energiatehokkaita laitteita ja hyödyntäneet uusiutuvia energialähteitä.

Many Finns consider themselves to be responsible consumers12.7.2022 10:00:00 EEST | Press release

FIBS’s consumer survey investigated how Finnish consumers make responsible choices. Based on the survey, decisions related to responsible consumption are largely guided by images and emotions rather than facts. Finnish consumers are interested in responsibility, and it influences their purchase decisions, although they think that companies still have room for improvement in product labelling, for example. Communicating about a product's responsibility clearly and reliably is an excellent channel for companies to influence society, gain trust from consumers and increase the company's financial result.

Suuri osa suomalaisista pitää itseään vastuullisina kuluttajina12.7.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

FIBSin kuluttajatutkimus kartoitti, miten suomalaiset kuluttajat tekevät vastuullisia valintoja. Kyselyn perusteella vastuulliseen kuluttamiseen liittyviä päätöksiä ohjaa suurelta osin mielikuvat ja tunne faktojen sijaan. Vastuullisuus kiinnostaa suomalaisia kuluttajia ja se vaikuttaa ostopäätöksiin, mutta kuluttajien mielestä yrityksillä riittää kuitenkin vielä parannettavaa esimerkiksi tuotemerkinnöissä. Tuotteen vastuullisuudesta viestiminen selkeästi ja luotettavasti on yrityksille erinomainen kanava vaikuttaa yhteiskuntaan, saada luottamusta kuluttajilta ja kasvattaa yrityksen tulosta.

YRITYSVASTUUPULSSI: Ukrainan sota muutti yritysten suhtautumista maailman konflikteihin10.5.2022 00:15:00 EEST | Tiedote

FIBSin yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä yritysvastuusta ja aseellisista konflikteista. Lähes kolme neljästä yrityksestä on joutunut viiden vuoden sisällä reagoimaan toimintaympäristönsä konflikteihin. Silti joka viides vastannut yritys kertoo, ettei heillä ole määriteltyä toimintatapaa yritystoimintaan konfliktiherkillä alueilla, mutta Ukrainan sota on nyt nostanut ohjeistukset agendalle. Näkemykset yritysten vaikutusmahdollisuuksista vakauttaa tilannetta konfliktialueilla vaihtelevat suuresti.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye