FIBS

YRITYSVASTUUPULSSI: Yrityksiltä puuttuu osaamista monimuotoiseen rekrytointiin

Jaa
FIBSin Yritysvastuupulssi-kyselyn vastaajista lähes kaksi kolmasosaa kokee osaamisen puutteen suurimmaksi esteeksi yritysten monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Kun kokemusta ei ole, on kehittyminen vaikeaa, vaikka yrityksissä onkin paljon erilaisia ohjeita ja toimia tilanteen parantamiseksi. Kokemusten vaihtaminen muiden yritysten kanssa koettiin parhaaksi keinoksi edistää monimuotoisuutta.

Monimuotoisuudesta yrityksissä puhutaan paljon ja tutkimusten mukaan organisaatiot hyötyisivät työyhteisön monimuotoisuudesta esimerkiksi työhyvinvoinnin ja tuottavuuden kannalta. Käytäntö on kuitenkin osoittautunut vaikeammaksi. Yritysvastuupulssi-kyselyssä selvitettiin FIBSin suurten jäsenyritysten käytäntöjä, esteitä ja keinoja monimuotoisuuden parantamiseksi.

Suurin este (62 % vastaajista) monimuotoiselle rekrytoinnille on osaamisen puute monimuotoisuus- ja yhdenvertaisuuskäytännöistä. Toiseksi suurin tekijä oli kokemuksen puute (57 %) esimerkiksi silloin, kun yritykseen ei ole koskaan aiemmin palkattu vieraskielistä työntekijää. 57 % vastaajista myönsi yhdeksi osatekijäksi myös piilevät ennakkoluulot, eli yrityksessä ei esimerkiksi tiedosteta henkilövalintoihin vaikuttavia tekijöitä.

Parhaana keinona edistää yritysten monimuotoisuutta yritykset näkivät (71 %) kokemusten vaihtamisen muiden yritysten kanssa ja käytännön esimerkit. Toisaalta avoimessa kommentissa todettiin, että monimuotoista rekrytointia hankaloittaa myös monimuotoisten kandidaattien puute, ja vinouman koetaan syntyvän jo kouluttautumisvalinnoissa. 67 % peräänkuulutti esihenkilöiden ja johtajien koulutusta monimuotoisuuden johtamisen osalta.

Monimuotoisuus nähdään kuitenkin arvokkaana ja yrityksissä on käytössä monenlaisia ohjeita ja toimia monimuotoisuuden edistämiseksi. Näitä ovat muun muassa erilaiset tapahtumat, työpajat ja kampanjat, saavutettavat ja monikanavaiset palvelut, anonyymin rekrytoinnin pilotoinnit, sukupuolineutraalien työpaikkailmoitusten laadinta, englanti työkielenä kansainvälisissä työyhteisöissä ja sukupuolen poistaminen eri järjestelmistä.

”Erilaisuus tuo mukanaan sekä valtavan potentiaalin että aivan uudenlaisia haasteita. Yhä useammassa suomalaisyrityksessä ymmärretään monimuotoisuuden arvo ja merkitys, mutta osaamista pitää vielä kehittää. Mahdollisista ennakkoluuloista huolimatta kannustaisin kaikkia organisaatioita rohkeuteen, sillä monimuotoisuuden hyödyt ovat ilmeiset”, sanoo FIBSin toimitusjohtaja Kimmo Lipponen

”Henkilöstön monimuotoisuuden huomioiminen vaikuttaa positiivisesti yrityksen toimintakulttuuriin sekä asiakasymmärryksen ja liiketoiminnan kehittymiseen. Asialla on merkitystä myös laajemmin koko yhteiskunnan talouden ja hyvinvoinnin kannalta. Väestömme vanhenee ja tarvitsemme jatkossa Suomeen selvästi enemmän kansainvälisiä osaajia. Myös esimerkiksi osatyökykyisissä on merkittävä hyödyntämätön potentiaali. Yhteinen viesti tulisi olla se, että kaikkien työpanosta tarvitaan”, kuvailee Ilmarisen viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Liina Aulin.

Yritysvastuupulssi-kysely tehtiin 4.5.2021 ja siihen vastasi 21 FIBSin suurten jäsenyritysten vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa. Tulosten kommentointiin ja keskusteluun voi osallistua Twitterissä (@FIBSry), tunnisteella #yritysvastuupulssi.

FIBSin Yritysvastuupulssi -kyselyiden tarkoituksena on tarjota medialle ja muille sidosryhmille suurten yritysten näkemys ajankohtaisiin yritysvastuukysymyksiin. Kyselyitä tehdään uutisissa ja julkisessa keskustelussa esille nousevista yritysten vastuullisuuteen liittyvistä teemoista. Lisäksi mukana on muita yleisesti kiinnostavia vastuullisuuskysymyksiä, esimerkiksi uusimpien tutkimusten tai innovaatioiden valossa. 

Kyselyn vastaajaraadissa on mukana kaikkiaan 45 suuren yrityksen vastuullisuusjohtajaa ja -asiantuntijaa Suomesta (yritykset löytyvät tiedotteen lopusta). Vastaajaraadista noin puolet edustaa pörssiyrityksiä. Vastauksia ei yksilöidä yrityskohtaisesti. Seuraava Yritysvastuupulssi julkaistaan syksyllä 2021.

Liite: FIBS Yritysvastuupulssi 2/2021 kyselyn yhteenvetotiedot (pdf)

Lisätietoja:

Kimmo Lipponen
Toimitusjohtaja, FIBS
040 758 7247
kimmo.lipponen@fibsry.fi

Liina Aulin
Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Ilmarinen
040 770 9400
liina.aulin@ilmarinen.fi

FIBSin Yritysvastuupulssin vastaajaraadissa mukana olevat yritykset:

Ahlstrom-Munksjö Oyj

Algol Oy

Alko Oy

Atria Oyj

Berner Oy

Caruna Networks Oy

Citycon Oyj

Fazer Group Oy Ab

Finnair Oyj

Gasum Oy

Huhtamäki Oyj

Ilmarinen

Kesko Oyj

Kotipizza Group

Kuntarahoitus Oyj

Lassila & Tikanoja Oyj

Lidl Suomi

Mehiläinen

Metso Outotec Oyj

Metsä Group

Meira

Neste Oyj

Nokian Renkaat Oyj

Nordea Pankki Oyj

OP Ryhmä

Orion Oyj

Paulig Group Oy

Posti Group Oyj

PwC Suomi

Raisio Oyj

Reima Oy

Saint-Gobain Finland Oy

Sanoma Oyj

Sitowise Oy

SOK

Stora Enso Oyj

Suominen Oyj

Tamro Oyj

Telia Company

Tokmanni Group Oyj

Transmeri Oy Ab

Työeläkeyhtiö Elo

Valio Oy

Veikkaus Oy

YIT  Oyj



Avainsanat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

FIBS
Eteläranta 10
00130 Helsinki

020 749 7630http://fibsry.fi

FIBS on Pohjoismaiden suurin yritysvastuuverkosto, johtava kestävän liiketoiminnan vauhdittaja ja asiantuntijuuden kehittäjä. FIBSin tavoitteena on saada yhä useammat suomalaisyritykset innovoimaan tuottavia ratkaisuja paikallisiin ja maailmanlaajuisiin ongelmiin yhteistyössä muiden yritysten ja organisaatioiden kanssa, ja nousemaan näin kestävän liiketoiminnan huipulle globaalisti. FIBSin jäseneksi voivat liittyä kaikki vastuullista ja kestävää liiketoimintaa edistävät yritykset ja organisaatiot. www.fibsry.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FIBS

YRITYSVASTUUPULSSI: 84 prosenttia yrityksistä ei ole asettanut mitään tavoitteita luontokadon pysäyttämiseksi1.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Montrealissa joulukuussa järjestettävää COP15-luontokokousta ennakoiva FIBSin yritysvastuupulssi tarkasteli suomalaisten suuryritysten toimenpiteitä luontokadon pysäyttämiseksi. Kaikki vastanneet yritykset pitävät luontokadon pysäyttämistä joko melko tärkeänä tai erittäin tärkeänä. Kuitenkaan 84 prosenttia vastanneista yrityksistä ei ole asettanut luontokadon pysäyttämiseen liittyviä tavoitteita lainkaan. Ilmastokeskustelu jättää tällä hetkellä monimuotoisuustyön varjoonsa.

YRITYSVASTUUPULSSI: 64 prosenttia yrityksistä on tehnyt toimenpiteitä energian säästämiseksi23.9.2022 09:00:06 EEST | Tiedote

FIBSin Yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä siitä, kuuluuko myös yritysten osallistua omilla toimillaan energiansäästötalkoisiin. Kaikki vastanneet yritykset olivat säästötalkoiden kannalla, ja 64 prosenttia vastaajista oli jo ryhtynyt toimenpiteisiin energian säästämiseksi esimerkiksi tarjoamalla asiakkailleen energiatehokkuusratkaisuja. Yritykset itse ovat ottaneet käyttöön energiatehokkaita laitteita ja hyödyntäneet uusiutuvia energialähteitä.

Many Finns consider themselves to be responsible consumers12.7.2022 10:00:00 EEST | Press release

FIBS’s consumer survey investigated how Finnish consumers make responsible choices. Based on the survey, decisions related to responsible consumption are largely guided by images and emotions rather than facts. Finnish consumers are interested in responsibility, and it influences their purchase decisions, although they think that companies still have room for improvement in product labelling, for example. Communicating about a product's responsibility clearly and reliably is an excellent channel for companies to influence society, gain trust from consumers and increase the company's financial result.

Suuri osa suomalaisista pitää itseään vastuullisina kuluttajina12.7.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

FIBSin kuluttajatutkimus kartoitti, miten suomalaiset kuluttajat tekevät vastuullisia valintoja. Kyselyn perusteella vastuulliseen kuluttamiseen liittyviä päätöksiä ohjaa suurelta osin mielikuvat ja tunne faktojen sijaan. Vastuullisuus kiinnostaa suomalaisia kuluttajia ja se vaikuttaa ostopäätöksiin, mutta kuluttajien mielestä yrityksillä riittää kuitenkin vielä parannettavaa esimerkiksi tuotemerkinnöissä. Tuotteen vastuullisuudesta viestiminen selkeästi ja luotettavasti on yrityksille erinomainen kanava vaikuttaa yhteiskuntaan, saada luottamusta kuluttajilta ja kasvattaa yrityksen tulosta.

YRITYSVASTUUPULSSI: Ukrainan sota muutti yritysten suhtautumista maailman konflikteihin10.5.2022 00:15:00 EEST | Tiedote

FIBSin yritysvastuupulssi kartoitti suomalaisten suuryritysten näkemyksiä yritysvastuusta ja aseellisista konflikteista. Lähes kolme neljästä yrityksestä on joutunut viiden vuoden sisällä reagoimaan toimintaympäristönsä konflikteihin. Silti joka viides vastannut yritys kertoo, ettei heillä ole määriteltyä toimintatapaa yritystoimintaan konfliktiherkillä alueilla, mutta Ukrainan sota on nyt nostanut ohjeistukset agendalle. Näkemykset yritysten vaikutusmahdollisuuksista vakauttaa tilannetta konfliktialueilla vaihtelevat suuresti.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye