YSTÄVYYTTÄ JA YHDESSÄOLOA

Hyvinvointiyhteiskunnan peruspilareihin Demarinaisten mielestä kuuluu, että jokainen kokee olevansa osa yhteiskuntaa ja yhteisöä. Tämän vuoksi kaikki yksinäisyyttä ja syrjäytymistä ehkäisevät toimet ovat erittäin tärkeitä toteuttaa.

Joka neljäs suomalainen asuu yksin. Kotitalouksista 43 prosenttia on yhden hengen talouksia. Yksin asuminen ei automaattisesti tarkoita yksinäisyyttä tai ongelmia, moni on elämäänsä tyytyväinen.   Kuitenkin Väestöliiton mukaan yksinasuvat tuntevat itsensä huomattavasti useimmin yksinäisiksi kuin parisuhteessa asuvat. Esimerkiksi yksin asuvista keski-ikäisistä miehistä 50% ja naisista 40% tuntee itsensä toistuvaksi yksinäiseksi. Yksinäisyyden tunne lisää riskiä masentumiselle sekä negatiivisiin tulevaisuuden haaveisiin, velkaantumiseen ja köyhyyteen.

Ystävyys ja sosiaaliset suhteet parantavat elämänlaatua ja vaikutusmahdollisuuksia. Jokainen tarvitsee joskus ystävää kuuntelemaan, keskustelemaan ja tukemaan elämän kiperissä käänteissä. Ystävän kanssa harrastuksista saa jaettua iloa. ”Taloudelliset resurssit vaikuttavat hakeudutaanko harrastusten pariin vai ei. Siksi on tärkeää, että myös maksuttomia tai kustannukseltaan matalia harrastuksia tarjotaan kaiken ikäisille valtakunnallisesti”, korostaa kansanedustaja Tytti Tuppurainen.

Yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden tunne saattaa alkaa jo lapsuudesta tai nuoruudesta, jolloin harrastustoiminnalla on huomattavat vaikutukset nuorten ja lasten elämään, niin ystävyyssuhteiden, osaamisen ja yhteenkuuluvuuden kannalta. ”Peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen aikana nuorilla kuuluu olla turvallisia omia tiloja, joissa viettää aikaa ja harrastaa. Tällä tavoin pystytään ennaltaehkäisemään mahdollista yksinäisyyttä ja syrjäytymistä myöhäisemmässä iässä”, painottaa Tuppurainen.

Demarinaisten hallitus ystävänpäivänä 14.2.2019

Hallituksen on julistauduttava feministiseksi22.5.2019 10:00:00 EESTTiedote

Kuluneen kevään eduskuntavaalit ovat olleet tasa-arvon kannalta historialliset: eduskuntaan pääsi ensimmäisen kerran yli 90 naista ja naiskansanedustajien osuus nousi 47 prosenttiin. Kaiken kaikkiaan 94 naista sai äänestäjiltä valtakirjan toimia tulevan eduskuntakauden kansanedustajana. Tulos osoittaa selkeästi, että naisiin luotetaan ja tasa-arvon takapakki halutaan pysäyttää kääntämällä suunta kohti tasa-arvoista yhteiskuntaa.

Demarinaisten ja Kalevi Sorsa-säätiön pamfletti: EU:n tasa-arvopolitiikan U-käännös6.5.2019 09:32:17 EESTTiedote

Euroopan Unionin (EU) tasa-arvopolitiikka on ollut hukassa vuoden 2008 talous- ja eurokriisin jälkeen. Sitä ennen EU edisti vahvemmin sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta EU-jäsenmaissa, mutta tällä hetkellä tasa-arvo on jäänyt talouskuripolitiikan jalkoihin. Naiset ja EU -pamfletissa (Kalevi Sorsa -säätiö ja Demarinaiset) tasa-arvokysymyksiä EU:ssa analysoivat Anna Elomäki, Zita Gurmai, Teea Kortetmäki, Miapetra Kumpula-Natri, Kevät Nousiainen, Kaisa Penny (toim.) ja Outi Viitamaa-Tervonen.