YTK kasvaa Turussa 50 hengen toimistoksi

Yleinen työttömyyskassa YTK on vaikuttanut Varsinais-Suomessa Loimaalla jo lähes 30 vuotta. Vuosittain jatkuva jäsenkasvu sai tänä keväänä melkoisen vauhdituspiikin koronan vuoksi: heinäkuun loppuun mennessä YTK:hon on liittynyt jo yli 61 000 uutta jäsentä – suurin piirtein saman verran kuin viimeisinä vuosina koko vuoden aikana.

Moni opiskelija sai kesätöitä

Kasvu edellyttää myös organisaation kasvamista. ”YTK:n juuret tulevat aina olemaan Loimaalla, mutta koronakevät on opettanut meille myös uudenlaisia työnteon tapoja: otimme tänä keväänä ruuhkaa purkamaan noin sata uutta työntekijää ja olemme työskennelleet pääosin etänä. Moni kiireavuista on Turussa asuvia korkeakouluopiskelijoita ja tulemme varmasti käyttämään tätä työvoimaa jatkossakin paljon hyödyksi. Siksi olemme päättäneet laajentaa myös toimitilojamme Turussa”, kertoo YTK:n talousjohtaja Antti Jokinen.

YTK:n rekrytointipiikki pelasti monen turkulaisen opiskelijan kesätyöt. Åbo Akademissa opiskeleva Magnus Gustafsson on kiitollinen mahdollisuudesta tehdä mielekästä työtä: ”Tietyllä tapaa koen olleeni etuoikeutetussa asemassa, kun töitä on ollut tänä vuonna tarjolla vaikeasta tilanteesta huolimatta. Olen ollut aiempinakin vuosina YTK:ssa töissä, joten olen nyt ollut muun muassa mukana perehdyttämässä uusia työntekijöitä”, Gustafsson kertoo.

YTK muuttaa syksyllä uusiin tiloihin Aurakadulle ja talousjohtaja Antti Jokinen kertoo, että tilat tullaan mitoittamaan noin 50 henkilölle. ”Etätyö on edelleen meillä suositeltavaa, mutta haluamme kuitenkin myös paikan, jossa voidaan nähdä ja tehdä yhdessä välillä töitä.”

Haussa uusia esimiehiä

Turun toimipisteen laajentumista varten palkataan myös uusia työntekijöitä. ”Avoinna on tällä hetkellä kaksi tiimiesimiehen paikkaa nimenomaan Turkuun. Tiimimme ovat jatkuvasti entistä itseohjautuvampia ja esimiestaidot ovat tärkeitä. Tiukkaa asiantuntemusta vaativassa työssämme tärkeitä ovat motivoinnin, valmentavan johtamisen ja innostamisen taidot”, Jokinen maalaa haettavista henkilöistä.

Åbo Akademissa opiskeleva Magnus Gustafsson on tänä vuonna ollut mukana perehdyttämässä uusia työntekijöitä YTK:lla.
YTK kasvaa Turussa
YTK:n talousjohtajan Antti Jokisen mukaan jäsenkasvu edellyttää myös organisaation kasvua Turussa.

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa joka viidennen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK palvelee valtakunnallisesti verkossa osoitteessa www.ytk.fi.

Lomautettu, varo tätä sudenkuoppaa, jos sinut irtisanotaan15.9.2020 10:11:21 EESTTiedote

Syksyn mittaan saadut ilmoitukset lukuisista uusista yt-neuvotteluista kertovat työllisyystilanteen jatkumisesta epävakaana. Saattaa siis olla, että osa lomautuksista vaihtuu irtisanomisiksi. Työsuhteen päättyminen on jo sinällään kurja tilanne, mutta jos unohtaa kertoa tilanteen muuttumisesta työttömyyskassaan, saattaa lisäksi joutua tilittämään väärin perustein maksettuja päivärahoja takaisin.

Kysely: Koronatilanne kurittaa erityisesti tiettyjä aloja – 40 prosenttia kamppailee epävarman työtilanteen kanssa29.7.2020 06:00:00 EESTTiedote

Yleinen työttömyyskassa YTK kartoitti laajalla kyselyllä jäsentensä työtilannetta ja näkymiä tulevasta. Kysely* toteutettiin alkukesästä koronarajoitusten ollessa vielä voimassa, ja siihen vastasi yhteensä 21 715 henkilöä. Tulokset kertovat, että haasteellisin tilanne on erityisesti palvelu-, matkailu-, ravintola-, markkinointi- ja kaupan alalla. Koronakeväästä palautuminen on kesken, ja vastauksissa nousivat esille epävarmuus ja epätietoisuus myös tulevaisuuden suhteen.