YTK selvitti: Syksyn työtilanne näyttäytyy epävarmana – muutos huonompaan suuntaan

Yleinen työttömyyskassa YTK kartoitti jäsentensä työllisyystilannetta ja tulevaisuuden arvioita syyskuussa laajalla kyselyllä*, johon on vastannut jo lähes 80 000 jäsentä.

Miten tilanteesi tulee muuttumaan? (n=11 205, 14.9.)

Suomen suurin työttömyyskassa YTK seuraa säännöllisesti työtilanteen kehittymistä erilaisin kyselyin osana varautumista koronatilanteen vaikutuksiin. Parhaillaan käynnissä olevan kyselyn* mukaan muutos jäsenten työtilanteessa tulee syksyllä olemaan enemmän negatiivinen kuin positiivinen.

”Vastaajien valtava määrä osoittaa, että jäsenemme ovat kiinnostuneita ja valveutuneita pohtimaan työllisyystilannettaan. On hienoa, että he ovat aktiivisia vaikeista ajoista huolimatta”, kertoo YTK:n asiakkuus- ja viestintäjohtaja Ilona Kangas.

Kun tilanne muuttuu, se muuttuu huonompaan suuntaan

Kysely on vielä avoinna, mutta 14.9. mennessä vastanneista 16 prosenttia arvioi työtilanteensa muuttuvan. Heistä jopa 60 prosenttia arvioi sen muuttuvan huonompaan suuntaan ja johtavan lomautukseen, irtisanomiseen tai työsuhteen osa-aikaistamiseen.

Epävarmuudesta kertoo se, että lähes neljännes (23 %) ei osannut arvioida työtilanteensa kehittymistä. 17 prosenttia kertoi työllistyvänsä tai palaavansa töihin.

Enemmistö (82 %) kaikista vastaajista (n=72 888, 14.9.) on työssä, 8 prosenttia työttömänä ja 4 prosenttia lomautettuna.

Majoitus- ja ravintola-ala jatkaa kärsijänä, rinnalle nousevat teollisuus- ja rakennusalan lomautukset

Vastaajat arvioivat omalla kohdallaan lomautusten koskevan erityisesti yli 20 henkilön yrityksiä teollisuudessa, rakennus- sekä majoitus- ja ravitsemusalalla. Maantieteellisesti vastaajat ennakoivat lomautuksia eniten Pirkanmaalla, Päijät-Hämeessä ja Pohjanmaalla.

Myönteistä kehitystä omassa tilanteessa arvioidaan tapahtuvan mainos- markkinointi- ja viestintäalalla sekä muissa liike-elämän palveluissa. Vastaajat arvioivat työllistyvänsä tai palaavansa töihin erityisesti Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa.

Yli puolet vastaajista (55 %) arvioi organisaationsa toiminnan pysyvän ennallaan, mutta 17 prosenttia kertoo sen supistuvan. Supistumista arvioidaan tapahtuvan erityisesti majoitus- ja ravitsemusalojen, kuljetus- ja varastointialojen sekä mainos-, markkinointi- ja viestintäpalvelujen toiminnassa. Vaikka Lapissa vastaajat arvioivat työllistyvänsä, ennakoidaan siellä samanaikaisesti myös toiminnan supistumista organisaatioiden tasolla.

*YTK:n jäsenkysely lähetettiin sähköpostitse jäsenille 10.9. ja on avoinna 20.9.2020 asti. Kyselyyn on vastannut 16.9. mennessä 79 044 jäsentä.

Miten tilanteesi tulee muuttumaan? (n=11 205, 14.9.)
Miten arvioisit oman organisaatiosi tulevaisuutta seuraavan vuoden aikana? (n=72 888, 14.9.)

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa joka viidennen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK palvelee valtakunnallisesti verkossa osoitteessa www.ytk.fi.

Lomautettu, varo tätä sudenkuoppaa, jos sinut irtisanotaan15.9.2020 10:11:21 EESTTiedote

Syksyn mittaan saadut ilmoitukset lukuisista uusista yt-neuvotteluista kertovat työllisyystilanteen jatkumisesta epävakaana. Saattaa siis olla, että osa lomautuksista vaihtuu irtisanomisiksi. Työsuhteen päättyminen on jo sinällään kurja tilanne, mutta jos unohtaa kertoa tilanteen muuttumisesta työttömyyskassaan, saattaa lisäksi joutua tilittämään väärin perustein maksettuja päivärahoja takaisin.

Kysely: Koronatilanne kurittaa erityisesti tiettyjä aloja – 40 prosenttia kamppailee epävarman työtilanteen kanssa29.7.2020 06:00:00 EESTTiedote

Yleinen työttömyyskassa YTK kartoitti laajalla kyselyllä jäsentensä työtilannetta ja näkymiä tulevasta. Kysely* toteutettiin alkukesästä koronarajoitusten ollessa vielä voimassa, ja siihen vastasi yhteensä 21 715 henkilöä. Tulokset kertovat, että haasteellisin tilanne on erityisesti palvelu-, matkailu-, ravintola-, markkinointi- ja kaupan alalla. Koronakeväästä palautuminen on kesken, ja vastauksissa nousivat esille epävarmuus ja epätietoisuus myös tulevaisuuden suhteen.