YTKbarometri: Työttömyys edelleen korkealla elokuussa, syyskuussa tilanne helpottunut

Pitkittynyt koronatilanne näkyy vahvasti elokuun työttömyysluvuissa. Yleinen työttömyyskassa YTK:n tilastojen mukaan ansiopäivärahahakemusten määrät ovat heinäkuusta laskeneet, mutta viime vuoteen nähden elokuun lukemat ovat edelleen kaksinkertaisia. Tällä hetkellä syyskuun hakemusmäärät näyttävät kuitenkin maltillisilta.

YTK on Suomen suurin työttömyyskassa.

YTK:n jäsenten työttömyysaste oli elokuussa 12,0 %, kun viime vuonna vastaavaan aikaan se oli 7,1 %. Heinäkuussa työttömyysaste kävi lähes 15 prosentissa.

Etuusmenot ja hakemusmäärät elokuussa edelleen kaksinkertaiset viime vuoteen verrattuna

YTK maksoi elokuussa työttömyysetuuksia yhteensä 84 miljoonaa euroa ja heinäkuussa ennätykselliset 103 miljoonaa euroa. Etuusmenot ovat hienoisessa laskussa kesästä, mutta edelleen kaksinkertaiset verrattuna vuoteen 2019, jolloin etuuksina maksettiin elokuussa 41,5 miljoonaa euroa.

Elokuussa 2020 YTK:lle saapui yhteensä 68 157 päivärahahakemusta, mikä on myös miltei tuplamäärä verrattuna elokuuhun 2019, jolloin hakemuksia tuli 35 468. Ensihakemusten määrät ovat laskeneet jo jonkin aikaa, mutta jatkohakemuksia ja etenkin soviteltavia jatkohakemuksia tulee enemmän. Tämä kertoo siitä, että työttömyys- ja lomautusjaksot jatkuvat yhä ja samalla osa-aikatyö on jälleen yleistymässä.

”Koronan vaikutuksesta kaikki luvut ovat korkeampia viime vuoteen nähden. Niin sanottu virta työttömyyteen näyttää hieman hiipuneen uusien lomautusten määrän laskiessa, mikä on hyvä merkki”, arvioi YTK:n toimitusjohtaja Sanna Alamäki.

Syyskuussa tullut vähemmän hakemuksia

Syyskuussa on tällä hetkellä saapunut 50 prosenttia enemmän hakemuksia kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Elokuussa vastaavasti hakemuksia oli saapunut jo 80 prosenttia enemmän kuin vuoden 2019 elokuussa. Tämä viittaa siihen, että syyskuun aikana työllisyys on parantunut. Tilanne saattaa vielä muuttua, jos hakemuksia tulee loppukuussa alkukuuta vauhdikkaammin.

“Saimme elokuussa koronaruuhkan purettua, ja ansiopäivärahojen maksamisen suhteen kaikki on kunnossa. Työllisyyteen liittyvät näkymät ovat kuitenkin edelleen hyvin epävarmoja. Ylläpidämme korkeaa valmiutta. Tämänhetkisestä myönteisestä kehityksestä huolimatta olemme varautuneet hakemusmäärien kasvuun syksyn mittaan”, Alamäki jatkaa.

Tästä on kyse:

• YTKbarometri on kuukausittain julkaistava tilastokatsaus Yleinen työttömyyskassa YTK:n jäsenistön tunnusluvuista, jolla seurataan työttömyyden kehittymistä.
  • YTK:lla on jäseniä jo 481 000. Määrä vastaa yli 20 % suomalaisista palkansaajista.
  • YTKbarometri pohjautuu YTK:n jäsendataan.
  • YTK:n työttömyysaste on työttömyysetuutta saavien jäsenten osuus kaikista YTK:n jäsenistä.
  • Ensihakemuksella tarkoitetaan ensimmäistä päivärahahakemusta työttömyyden tai lomautuksen alettua.
  • Jatkohakemuksella tarkoitetaan seuraavia hakemuksia, jos työttömyys tai lomautus jatkuu.
  • Ansiosidonnainen päiväraha muodostuu perusosasta sekä ansio-osasta, jonka suuruus lasketaan palkan perusteella laissa määriteltyjen sääntöjen avulla.
  • Ansioturvan rahoitus jaetaan valtion, työllisyysrahaston ja työttömyyskassan jäsenten kesken. Valtio rahoittaa ansiopäivärahasta perusosan, työttömyyskassat 5,5 % ja työllisyysrahasto loput työntekijöiden ja työnantajien työttömyysvakuutusmaksuilla.

YTK on Suomen suurin työttömyyskassa.

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa joka viidennen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK palvelee valtakunnallisesti verkossa osoitteessa www.ytk.fi.

Lomautettu, varo tätä sudenkuoppaa, jos sinut irtisanotaan15.9.2020 10:11:21 EESTTiedote

Syksyn mittaan saadut ilmoitukset lukuisista uusista yt-neuvotteluista kertovat työllisyystilanteen jatkumisesta epävakaana. Saattaa siis olla, että osa lomautuksista vaihtuu irtisanomisiksi. Työsuhteen päättyminen on jo sinällään kurja tilanne, mutta jos unohtaa kertoa tilanteen muuttumisesta työttömyyskassaan, saattaa lisäksi joutua tilittämään väärin perustein maksettuja päivärahoja takaisin.