YTK

YTKbarometri: Työttömyys ja etuusmenot pysyvät korkealla

Työttömyysluvut kertovat karua kieltä koronan vaikutuksista työllisyyteen ja talouteen. Yleinen työttömyyskassa YTK:n lokakuun tilastojen mukaan työttömiksi ja lomautetuiksi jääneiden määrä jäsenistössä on kasvanut syyskuuhun nähden. Vaikka työttömyys on kesästä vähentynyt, on tilanne silti edelleen poikkeuksellisen huono aiempiin vuosiin verraten.
YTK:n jäsenistön työttömyysasteen kehittyminen ja maksetut etuudet 2020–2019.

YTK:n jäsenten työttömyysaste on syksyn mittaan hieman laskenut, mutta tavanomaisesta tasosta ollaan vielä kaukana. Lokakuussa jäsenistä työttömiä oli 9,3 prosenttia, kun vielä heinäkuussa työttömyysaste oli historialliset 14,5 prosenttia. Viime vuonna vastaavaan aikaan lokakuussa työttöminä oli 6,8 prosenttia jäsenistöstä.

“Ennakoimme, että maksamme tänä vuonna etuuksia ennätysmäiset 839 miljoonaa euroa. Työttömyys ja etuusmenot pysyvät arvioiden mukaan korkealla myös ensi vuonna”, kertoo YTK:n toimitusjohtaja Sanna Alamäki.

YTK:n lokakuun tilastonostot:

1. Työttömyys on korkealla erityisesti Etelä-Karjalassa (13,8 %) ja Lapissa (13,4 %).
  2. Koko maassa YTK:n jäsenistä naisia on työttöminä keskimäärin 11 % ja miehistä 9 %.
  3. Positiivista on 41–50-vuotiaiden työllisyys, sillä heistä työttöminä YTK:n jäsenistä on alle 6 %.

Tilanne huonontunut uusien työttömyyksien osalta

Lokakuussa YTK:lle saapui yhteensä 58 393 päivärahahakemusta, kun viime vuonna vastaavaan aikaan hakemuksia tuli 37 717. Määrät ovat siis edelleen 1,5-kertaiset. Ensihakemusten määrä kasvoi syyskuusta lokakuuhun noin 8,5 prosenttia, eli uusia työttömyyksiä on lokakuussa alkanut hieman enemmän.

Hakemusmäärien perusteella lomautuksissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia.

YTK:lle lokakuussa saapuneiden jatkohakemusten määrä (53 517 kpl) on pysynyt syyskuun tasolla, vähentyen vain noin 2 prosenttia.

Osa-aikatyön tekeminen on hieman vähentynyt, sillä soviteltavia hakemuksia saapui lokakuussa noin 5 prosenttia syyskuuta vähemmän.

Etuusmenot nousseet lähes 66 %

YTK maksoi lokakuussa jäsenilleen työttömyysetuuksia yhteensä yli 64,5 miljoonaa euroa. Etuusmenot ovat laskeneet kesästä, jolloin heinäkuussa maksettiin ennätykselliset 103 miljoonaa euroa. Maksettujen etuuksien määrän arvioidaan nousevan koko vuoden aikana 66 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Tänä vuonna etuuksia on YTK:sta maksettu yhteensä jo yli 710 miljoonaa euroa, kun koko vuoden 2019 aikana YTK maksoi päivärahoja yhteensä 506 miljoonaa euroa.

Tästä on kyse:

• YTKbarometri on kuukausittain julkaistava tilastokatsaus Yleinen työttömyyskassa YTK:n jäsenistön tunnusluvuista, jolla seurataan työttömyyden kehittymistä.
  • YTK:lla on jäseniä noin 490 000. Määrä vastaa yli 20 % suomalaisista palkansaajista.
  • YTKbarometri pohjautuu YTK:n jäsendataan.
  • YTK:n työttömyysaste on työttömyysetuutta saavien jäsenten osuus kaikista YTK:n jäsenistä.
  • Ensihakemuksella tarkoitetaan ensimmäistä päivärahahakemusta työttömyyden tai lomautuksen alettua.
  • Jatkohakemuksella tarkoitetaan seuraavia hakemuksia, jos työttömyys tai lomautus jatkuu.
  • Ansiosidonnainen päiväraha muodostuu perusosasta sekä ansio-osasta, jonka suuruus lasketaan palkan perusteella laissa määriteltyjen sääntöjen avulla.
  • Ansioturvan rahoitus jaetaan valtion, työllisyysrahaston ja työttömyyskassan jäsenten kesken. Valtio rahoittaa ansiopäivärahasta perusosan, työttömyyskassat 5,5 % ja työllisyysrahasto loput työntekijöiden ja työnantajien työttömyysvakuutusmaksuilla.

YTK:n jäsenistön työttömyysasteen kehittyminen ja maksetut etuudet 2020–2019.

YTK

02 760 7620http://www.ytkpalvelut.fi

YTK Työttömyyskassa on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee yli 200 ansioturvan ammattilaista. www.ytkkassa.fi

YTK Työttömyyskassan jäsenet voivat halutessaan liittyä myös YTK Työelämä ry:hyn. YTK Työelämä ry on Suomen suurimpia yhdistyksiä yli 250 000 jäsenellään. YTK Työelämä tarjoaa jäsenilleen muun muassa Lakikaverin työsuhteen pulmatilanteisiin, vakuutuksia työhön ja vapaa-aikaan sekä tukea työnhakuun ja työkaluja osaamisen kehittämiseen. www.ytkpalvelut.fi

Lue lisää julkaisijalta YTK

Taija Numminen johtavaksi juristiksi – YTK Työelämä vahvistaa omaa työoikeusosaamistaan22.4.2024 07:35:00 EEST | Tiedote

Suomen suurimmasta yhdistyksestä, YTK Työelämä ry:stä on kasvanut merkittävä työoikeuden asiantuntija jäsenilleen Lakikaveri-palvelun kautta. Työoikeus-, palkka- ja päättämissopimusasioissa neuvontaa ja asianhoitoa tarvitsee vuosittain jopa noin 20 000 henkilöä. Kysynnän kasvaessa työoikeusasioiden kehityksestä ja neuvontapalvelusta vastaa johtavana juristina aloittanut varatuomari Taija Numminen.