FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

FINE neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioiden ongelmatilanteissa sekä ratkaisee niihin liittyviä valituksia riippumattomasti ja puolueettomasti. Palvelut ovat asiakkaille maksuttomia.

FINE on tuomioistuimelle vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin. FINEn antamat ratkaisut asiakkaan ja palveluntarjoajan välisiin riitoihin ovat suositusluonteisia. Vakuutus-, Pankki- ja Sijoituslautakunta ovat osa FINEä. Organisaation ovat perustaneet Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Finanssivalvonta ja Finanssiala ry. 

FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.

Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote

Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.

Asiakkaita huijataan verkkopankilta näyttäville valesivustoille14.12.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Huijaustapauksiin liittyvien yhteydenottojen määrä FINEen on lähes kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Suurin osa tapauksista ja niiden selvittelystä liittyy asiakkaan erehdyttämiseen pankin verkkopankilta näyttäville huijaussivuille. Yhteydenottoja on tullut kaikkiaan 450, joista suurin osa on käsitelty neuvonnassa ja noin 100 on saatettu riita-asiana Pankkilautakunnan käsiteltäväksi.

Phishing-tapausten määrä jatkaa kasvuaan – asiakkaan huolellisuus puntarissa7.9.2022 07:35:48 EEST | Tiedote

Huijatuksi tai verkkourkinnan kohteeksi joutuneita asiakkaita soittaa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan joka päivä. Vaikka monet yhteydenotot selviävät jo neuvonnassa, on riitojen määrä asiakkaan ja pankin välillä kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Ratkaisevaa huijaustapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä.

Uudessa oppaassa neuvoja arjen raha-asioiden hoitoon toisen puolesta23.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Etsitkö keinoja hoitaa ikääntyvien vanhempiesi pankkiasioita tai hoidatko näitä asioita jo jonkun toisen puolesta? Haluaisitko itse päättää, kuka saa tulevaisuudessa hoitaa asioitasi, jos et itse siihen kykene? Tiedätkö, miten edunvalvontavaltakirja tehdään? FINEn uudessa oppaassa Täysi-ikäisen edunvalvonta ja pankki-, vakuutus- ja sijoitusasioiden hoito käydään perusteellisesti läpi edunvalvonnan lisäksi erilaisia kevyempiä vaihtoehtoja hoitaa pankki-, sijoitus- ja vakuutusasioita toisen puolesta.

Asiointivaikeudet, huijaukset ja vesivahingot näkyivät yhteydenotoissa FINEen viime vuonna14.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2021 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Aiempien vuosien tapaan FINEen tulleista asiakkaiden yhteydenotoista valta-osa, noin 2/3 liittyi vakuutusasioihin. Reilu neljännes kysymyksistä koski pankkiasioita. Sijoitusasioista kysyttiin aiempia vuosia vähemmän. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä asia ratkesi neuvonnassa ja noin joka kymmenes ratkaistiin asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana. Riita-asioista annettiin noin 800 ratkaisusuositusta.

Miten sujuvoittaa läheisen pankkiasiointia digiaikana?2.11.2021 07:30:00 EET | Tiedote

Digitaaliset palvelut tekevät asioinnista virtaviivaista, mutta rajaavat ulkopuolelleen ne, joille verkon tai mobiilisovellusten käyttö on vierasta. Digiosaamattomuus hankaloittaa pääosin verkkoon siirtynyttä pankki- ja vakuutusasiointia. Keskustelu toiveista, eri vaihtoehtojen läpikäynti ja edunvalvontavaltuutuksen laatiminen ovat esimerkkejä keinoista miten läheistä voi auttaa finanssiasioiden hoidossa digiaikana.

FINEn Pankkilautakunta on ratkaissut tänä vuonna lähes 20 phishing-tapausta20.9.2021 06:45:00 EEST | Tiedote

Valtaosa FINEn Pankkilautakunnan käsittelyyn tänä ja viime vuonna tulleista tapauksista on liittynyt kortti- ja pankkitunnustietojen urkintaan verkossa. Tämän vuoden aikana on annettu lähes 20 ratkaisusuositusta phishing-tapauksissa, joissa asiakkaat ovat erehtyneet asioimaan pankkien verkkosivuilta näyttävillä huijaussivuilla. Myös Microsoftin nimissä tehdyistä huijauksista on annettu useita ratkaisuja. Ratkaisusuosituksia on annettu sekä asiakkaan että pankin eduksi tapauksesta riippuen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • Viimeinen
  • >>

FINE neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioiden ongelmatilanteissa sekä ratkaisee niihin liittyviä valituksia riippumattomasti ja puolueettomasti. Palvelut ovat asiakkaille maksuttomia.

FINE on tuomioistuimelle vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin. FINEn antamat ratkaisut asiakkaan ja palveluntarjoajan välisiin riitoihin ovat suositusluonteisia. Vakuutus-, Pankki- ja Sijoituslautakunta ovat osa FINEä. Organisaation ovat perustaneet Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Finanssivalvonta ja Finanssiala ry. 

FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye