1000 suomalaista: Korona-aika vahvistanut suomalaisten kaipuuta vesistöjen ääreen – naapurisopu yllättäen jopa parantunut

Liki 90 prosenttia suomalaisista haluaisi katsella ikkunastaan vesistöä ja lähes yhtä moni metsää, kertoo Kiinteistömaailman tilaama IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimus. Kaipuu vesistöjen ja metsän ääreen on voimistunut neljän vuoden takaiseen vastaavaan tutkimukseen nähden, eivätkä kaupunkimaiset puistonäkymät enää riitä luontolähteeksi yhtä monelle. Naapurisuhteita ei kotosalla vietetty korona-aika sen sijaan näytä kiristäneen, vaan riitelevien naapureiden määrä on yllättäen jopa vähentynyt.

Kiinteistömaailma selvitti suomalaisten toiveita lähinaapurustostaan ensi kerran keväällä 2017. Tuolloin 1000 suomalaista -kyselyssä vastaajat kertoivat suosituimmiksi näkymikseen kotinsa ikkunasta vesistöt ja kaupunkimaiset puistot.

Nyt tehdyssä kyselyssä vesistönäkymien suosio on entisestään noussut, mutta puistojen ohi ovat kiilanneet ehdat metsämaisemat. Myös peltonäkymien suosio on kasvanut selvästi.

”Uudet tai hyvin pidetyt ja remontoidut omakotitalot ovat tällä hetkellä todella kysyttyjä. Eikä pieni etäisyys taajamiin ole monellekaan ongelma: elämän laatu syntyykin yhä useammin lähiluonnosta”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Urbaanit näkymät – kerrostalot, ostoskeskukset, yksittäiset ravintolat ja kaupat – ovat kautta linjat menettäneet suosiotaan. Vain nuoriempien eli alle 25-vuotiaitten ja vanhimpien yli 65-vuotiaiden ikäryhmissä erilaiset kaupunkinäkymät nauttivat edelleen varsin vahvaa suosiota: luonnon sijaan he katselisivat ikkunastaan muita ikäryhmiä selvästi mieluummin kirjastoja, kirkkoja, kouluja tai vaikka päiväkotia.

Naapuririidat vähentyneet korona-aikana

Siinä missä korona-aika on päivittänyt suomalaisten toiveita ikkunanäkymien suhteen, ovat suhteet lähinaapureihin pysyneet yllättävänkin ennallaan tai jopa parantuneet.

Neljä vuotta sitten tehdyssä kyselyssä viisi prosenttia vastaajista kertoi lähimenneisyydessä riidelleensä naapurinsa kanssa, nyt enää kaksi prosenttia. Vaikka sovitteluihin asti yltäneet riidat ovat korona-aikana lisääntyneet (IltaSanomat 27.3.2021), pienempi nahistelu on tämän 1000 vastaajan kyselyn perusteella jopa vähentynyt.

Kaikkiaan naapuriapu on säilynyt korona-aikanakin ennallaan. Neljä kymmenestä kertoo auttaneensa naapuriaan asiassa, jota tämä ei osaa tai pysty tekemään, ja reilut 20 prosenttia on hoitanut naapurin asioita hänen kotoa poissa ollessaan esimerkiksi kukkia kastelemalla tai lemmikkiä hoitamalla.

Vain yhteiseen juhlintaan korona-aika on ymmärrettävästi vaikuttanut: siinä missä neljä vuotta sitten 17 prosenttia kertoi lähimenneisyydessä juhlineensa naapurinsa kanssa, oli osuus nyt enää 12 prosenttia.

Katso myös tänään julkaistu Kiinteistömaailman barotiedote asuntokaupan näkymistä:

Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045

IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 16.-24.3.2021.
Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on
maksimissaan n. +3,2 %-yksikköä.Vertailussa käytetään You Gov Finlandin kuluttajapaneelin tuloksia, jotka kerättiin Kiinteistömaailman tilaamana 1004 suomalaiselta maaliskuussa 2017.

KUTSU Teams-lehdistötilaisuuteen: Kiinteistömaailman barometri 8.4. asuntomarkkinan näkymistä6.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistömaailma julkaisee puolivuosittaisen barometrinsa torstaina 8.4.2021. Se muodostuu nyt tekoälypohjaisesta hintakehitysennusteesta vuoteen 2023 saakka eri postinumeroalueille sekä lähiajan katsauksesta, joka pohjautuu yli 350 välittäjämme näkemyksiin kysynnästä ja tarjonnasta asuntokaupassa juuri nyt. Julkaisemme myös 1000 suomalaisen kyselyn vastaukset: miten korona-aika on muuttanut toiveita omasta lähinaapurustosta ja vaikuttanut naapurisuhteisiin? Kysely tehtiin samansisältöisenä vuonna 2017, eli näemme nyt, miten korona-aika on vaikuttanut suomalaisten toiveisiin ja tarpeisiin.

Vuoden 2020 asuntokauppamäärät ja keskineliöhinnat ovat nyt nähtävissä postinumeroittain ja asuntotyypeittäin Kiinteistömaailman verkkopalvelusta19.2.2021 09:10:00 EET | Tiedote

Kiinteistömaailman maksuton palvelu osoitteessa www.kiinteistomaailma.fi/asuntojen-hinnat kertoo nyt koko maan toteutuneet kauppamäärät, keskineliöhinnat ja myyntiajat postinumeroittain sekä asuntotyypeittäin vuodelta 2020. Palvelussa voi esimerkiksi katsoa, montako kauppaa viime vuonna tehtiin Helsingin Lauttasaaressa kaksioista tai Tampereen Kalevan yksiöistä, mihin keskineliöhintaan ja mihin keskimääräiseen myyntiaikaan.