Asuntokaupan helmikuu: Lähes 30 prosenttia enemmän kauppoja kuin edelliskuussa, pitkän ajan keskiarvoista jäädään edelleen

Kiinteistömaailman Pulssi 4.3.2024

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma välitti helmikuussa 2024 yhteensä 839 myynti- ja vuokrakohdetta. ”Kauppamäärä kasvoi 28 prosenttia edelliskuusta, mutta tavanomaisiin helmikuun lukuihin on edelleen jonkun verran matkaa; viime vuoden helmikuun kauppamääristä jäätiin 3 prosenttia. Useilla eri mittareilla uskomme pahimman kuopan olevan takana ja kauppamäärien kasvavan vähintäänkin kohtalaisesti kevään edetessä. Siihen antaa mahdollisuudet yli kuukauden ajan kasvanut kohdetarjontamme ja isoin yhteydenottomäärä kohdetta kohden sitten viime vuoden heinäkuun”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen.

Kiinteistömaailma-ketjun välittämien asuntojen ja kiinteistöjen kauppamäärä helmikuussa 2024 oli 639 kauppaa, kun vuotta aiemmin helmikuussa kauppamäärä oli 659 kappaletta. Tehdyistä kaupoista käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen kauppoja oli 622 kappaletta ja uudiskohteiden kauppoja 17 kappaletta. Vuokrakoteja ketju välitti 200 kappaletta. Tammikuussa 2024 kauppamäärä jäi alle viidensadan, joten siihen peilaten vuosi on edennyt hyvinkin nousujohteisesti.

”Lähes 30 prosentin kasvu edelliskuusta tehtiin ennen muuta vilkkaammalla kaksio- ja kolmiokaupalla, niin pääkaupunkiseudulla kuin muuallakin Suomessa”, Laurikainen sanoo.
Laurikainen toteaa, että kohdekohtaiset erot ovat merkittäviä. Kysytyimmistä kohteista käydään joko Tarjouskaupalla tai perinteisellä tavalla kiivastakin kisaa, mutta kokonaiskuvaan mahtuu edelleen kohteita ja alueita, jossa kauppa ei vedä toivotusti.

”Ehdottoman positiivista on, että viime vuoden heinäkuusta aina tammikuulle asti jatkunut kohdetarjonnan pieneneminen on taittunut, ja jo kuudetta peräkkäistä viikkoa myynnissä olevien kohteiden määrämme on kasvanut. Helmikuussa yhteydenottojen määrä kohdetta kohden oli isompi kuin kertaakaan heinäkuun 2023 jälkeen, mikä ennakoi positiivisen kauppamäärätrendin jatkumista kohti kevättä”, Laurikainen sanoo.

Lisätiedot:  Mika Laurikainen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 040 5607514

Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityspalveluita Suomessa ja Baltian maissa tarjoava yritys. Suomessa Kiinteistömaailma on maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 500 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990. Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.

Suomessa Kiinteistömaailma on maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 500 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.

Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.

Kiinteistömaailman 60. barometri: Kauppamäärät monin paikoin kasvussa ja myyntiajat lyhenemässä jo lähikuukausina – hintojen nousu vaatisi tärkeän muutoksen11.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistömaailman 60. barometrin mukaan merkittävässä osassa maata asunto- ja kiinteistökaupan kauppamäärät lähtevät lähikuukausina nousuun. Pienimpiä asuntoja on kuitenkin tällä hetkellä monin paikoin niin reilusti tarjolla, etteivät hinnat lähde välittömään nousuun kauppavilkkauden kasvaessakaan. “Vasta, kun reilu tarjonta ikään kuin sulaa markkinaan, lähtee hintakisa uudelleen käyntiin”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen. Uudehkoissa perheasunnoissa tarjontaa on kysyntään nähden sen sijaan niukimmin, ja lähes kolmannes välitysammattilaisista arvioikin, että heidän alueellaan tämän vuosituhannen omakotitalojen hinnat lähtevät nousuun jo kevään ja kesän aikana.

KUTSU Teams-lehdistötilaisuuteen: Kiinteistömaailman 60. barometri - erityisteemana ensiasunnon ostajat3.4.2024 08:05:00 EEST | Kutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen barometri julkaistaan torstaina 11.4.2024, nyt jo kuudettakymmenettä kertaa. Barometrin mukaiset asuntokaupan näkymät lähikuukausille esitellään Teams-lehdistötilaisuudessa kello 9 alkaen. Paikalla ovat Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen ja Danske Bankin henkilöasiakkaiden lainoista vastaava johtaja Sari Takala. Erityisteemana ovat tällä kertaa ensiasunnon ostajat. He kiirehtivät joukoin asuntokaupoille ennen viime vuodenvaihdetta ja varainsiirtoverovapauden poistumista. Mitä ensiasunto-kauppaan kuuluu nyt – ovatko ensimmäisen omistuskodin ostajat palanneet markkinaan?

Kiinteistömaailman vuosi 2023 ja näkymät alkaneeseen vuoteen 2024: Kiinteistömaailma vahvisti asemiaan poikkeuksellisissa markkinaoloissa5.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Kiinteistömaailma-ketjuun ja -konserniin kuuluvat yhtiöt tekivät vuonna 2023 Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa yhteensä 50 miljoonan euron liikevaihdon hoitamalla yhteensä reilut 12 200 välitystoimeksiantoa (v. 2022: 62 milj. euroa ja 14 300 toimeksiantoa). Niiden lisäksi Kiinteistömaailmaan kuuluva Ober-Haus hoiti lähes 15 000 arviointitoimeksiantoa Baltian maissa. ”Kiinteistömaailma vahvisti asemiaan poikkeuksellisen haastavissa markkinaoloissa ja kasvatti markkinaosuuttaan suomalaisessa kiinteistönvälityksessä”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n ja Ober-Haus A/S:n hallituksen puheenjohtaja Risto Kyhälä.