Laurea

Laurean NeuroLab tutkii tupakkamainontaa kansainvälisessä projektissa

Jaa
Neuro Against Smoking eli NAS-projekti tutkii tupakkamainontaa 31 maassa. Suomi on mukana ainoana pohjoismaana ja tutkimuksen täällä toteuttaa Laurea-ammattikorkeakoulun NeuroLab. Tutkimus on osa TEKESin rahoittamaa NeuroService-projektia. NAS-projektia koordinoi kansainvälinen yhdistys Neuromarketing Science & Business Association (NMSBA) ja puolalainen neuromarkkinointiyritys NEUROHM.

NMSBA on ensimmäinen yhdistys, joka kokoaa neuromarkkinoinnin kansainväliset tieteentekijät ja yrittäjät 59 maasta yhteen. Varsovalainen yritys NEUROHM koordinoi nyt tätä ensimmäistä NAS-projektia. Tämän laajan kansainvälisen neurotutkimuksen tarkoitus on tuottaa tietoa tupakkamainonnasta ja tällä tavoin edistää tupakanvastaista mainontaa.  

- Olen ylpeä niistä NMSBAn jäsenistä, jotka osallistuvat käyttäen aikaa ja muita resursseja NAS Projektiin, sanoo projektia koordinoivan NMSBA:n johtaja Carla Nagel.

NAS-projektin tavoitteena on edistää terveellisiä elämäntapoja, tukea tupakointivapaiden alueiden lisäämistä ja auttaa julkista sektoria taistelussa tupakointia vastaan. Erityisesti se luo uutta tietoa ja näkemystä siitä, miten tupakoinnista pitäisi varoittaa nuoria. Yhdistämällä perinteistä kyselytutkimusta ja uutta kuluttajien automaattisia reaktioita mittaavaa menetelmää (implicit measure), projekti tutkii tupakka-askeissa olevien erilaisten varoitusviestien tehokkuutta ja vaikutusta kuluttajiin. NAS-projektin metodologian on kehittänyt NEUROHM. 

- Kolmen kuukauden kuluessa 31 maata saa sellaista tietoa, jota ei aikaisemmin ole ollut saatavilla. Saamme tietoa siitä, millaiset tupakkaan liittyvät varoitusviestit toimivat parhaiten kuluttajien tietoisella ja alitajuisella tasolla. Lisäksi saamme tietoa siitä, miten kuluttajat suhtautuvat varoituksiin eri maissa ja eri kulttuureissa, kertoo Rafal Ohme, neuromarkkinointiyritys NEUROHM:n perustaja.

Aineiston keräys alkaa ensimmäinen marraskuuta ja ensimmäiset tulokset julkaistaan joulukuun lopussa tänä vuonna. Suomessa NAS-projektin toteuttavat opiskelijat Sara Akerele ja Sara Pfister sekä projektikoordinaattori Sini Maunula ja yliopettaja Jyrki Suomala.

- On hienoa, että Laurean NeuroLab saa osallistua tähän tärkeään kansainväliseen tutkimukseen. Kaupalliset toimijat ovat taitavia mainostajia. Miksi emme käyttäisi samoja menetelmiä terveiden elämäntapojen edistämiseen, Laurean NeuroLabin johtaja, yliopettaja Jyrki Suomala.

Lisätietoja:
Jyrki Suomala
NeuroLabin johtaja, dosentti
046 856 7484, jyrki.suomala@laurea.fi 


Lisätietoa  Neuromarketing Science & Business Association (NMSBA) -yhdistyksestä:
NMSBA on kansainvälinen jäsenistön muodostama kauppayhdistys niille, jotka ovat ammatillisesti ja tutkimuksellisesti kiinnostuneita neuromarkkinoinnista. Se rakentaa siltaa kuluttajien neurotieteen, markkinoinnin ja markkinointitutkimuksen välille. Lisäinformaatiota:  www.nmsba.com.


Lisätietoa NEUROHM-yrityksestä:
NEUROHM on kansainvälinen neurotutkimus ja konsultointiyritys. Se pohjautuu innovatiiviseen tutkimus- ja tuotekehitykseen ja sen on perustanut tohtori Ohme vuonna 1997. NEUROHM kehittää ja lisenssoi uusia menetelmiä jotka pohjautuvat aivoaaltojen analyysiin (EEG), ihon sähkönjohtavuuteen (GSR), silmänliikkeeseen (ET) ja reaktioaikoihin (RT). Näitä menetelmiä on validoitu vuoden 2008 jälkeen tutkimuksissa, joita on tehty 20:ssä maassa viidessä maanosassa. 


Lisätietoa Laurea-ammattikorkeakoulun NeuroLabista:
Laurea lienee ainoa korkeakoulu maailmassa, jossa opetetaan neuromarkkinointia alempaa korkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Sen NeuroLab Leppävaarassa tekee innovatiivista tutkimusta neuromarkkinoinnista. Opiskelijat osallistuvat aktiivisesti NeuroLabin toimintaan. Lisäksi se tekee tiivistä yhteistyötä mm. Aalto yliopiston , Glasgowin yliopiston, Santa Barbaran yliopiston ja Etelä-Kalifornian yliopiston kanssa. NAS-projekti on osa TEKESin rahoittamaa NeuroService-projektia, jossa tutkitaan sitä, miten kuluttajat suhtautuvat uusiin tuotteisiin ennen niiden markkinoille tuloa.

Tietoja julkaisijasta

Laurea
Laurea
Ratatie 22
01300 Vantaa

09 8868 7150http://www.laurea.fi
Laurea on Uudenmaan alueella toimiva uutta osaamista tuottava palveluinnovaatioiden ammattikorkeakoulu, joka toteuttaa työelämäläheistä koulutusta, aluekehitystä ja T&K-toimintaa Learning by Developing (LbD) -toimintamallilla. Laurean palveluksessa on noin 500 henkilöä ja opiskelijoita on noin 8000.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Laurea

Glamouria ja rajojen ylittämistä: Laurea ja Red Carpet yhteistyöhön14.3.2019 09:25:35 EET | Tiedote

Laurea-ammattikorkeakoulu ja Red Carpet Film Festival ovat aloittaneet yhteistyön. Laurean opiskelijat ovat aktiivisessa roolissa loppukesällä 2019 Hyvinkäällä järjestettävän elokuvafestivaalin järjestämisessä. Yhteistyö perustuu laurealaiseen kehittämispohjaisen oppimisen malliin, jossa opiskelijoiden oppiminen viedään aitoihin työelämän tilanteisiin. -Yritysten kanssa tehtävät kehittämisprojektit ovat Laurealle jo tavaramerkki, kertoo rehtori, toimitusjohtaja Jouni Koski. -Olemme jo vuosikymmenten ajan yhdistäneet oppimisen aitoihin työelämän kehittämishankkeisiin, joista hyötyvät niin opiskelijat kuin toimeksiantajatkin. Sitoutumisemme Red Carpet -festivaaliin on osa Laurean seutukaupunkiyhteistyötä Uudellamaalla. Koulutuksen, tutkimuksen ja aluekehityksen palveluille on suuri tarve Uudenmaan keskeisissä aluekeskuksissa. -Red Carpet -festivaalin periaatteisiin kuuluu erilaisten rajojen ylittäminen, kertoo festivaalin perustaja, taiteellinen johtaja Antti Luusuaniemi. Ideologiamme on

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye