19.11.2021: Monimediainen kieltenopetus vahvistaa peruskoululaisten kiinnostusta opiskeluun (Markkanen)
Tulokset osoittavat, että monimediaisella kieltenopetuksella on positiivisia vaikutuksia oppijoiden motivaatioon. Tutkimuksessa testattujen monimediaisten oppimistehtävien avulla pystyttiin motivaation vahvistamisen lisäksi myös monipuolistamaan oppimisympäristöjä, kehittämään oppijoiden monilukutaitoa ja autonomisia opiskelutaitoja sekä lisäämään heidän kielen käyttöään vapaa-ajalla.
Monimediaisessa kieltenopetuksessa oppijat ottavat aktiivisen roolin omassa oppimisessaan tiedon käsittelijöinä ja tuottajina. Lisäksi he oppivat hallitsemaan erilaisia kielenkäyttömuotoja sekä hyödyntämään uudenlaisia välineitä oppimisensa tukena. Tämä vahvistaa heidän valmiuksiaan toimia tulevaisuuden yhteiskunnassa.
Eniten hyötyä monimediaisesta pedagogiikasta havaittiin oppijoilla, joilla oli vahvat autonomiset opiskelutaidot, mahdollisuuksia vieraan kielen käyttöön ja joiden kielenoppimiskäsitys oli joustava. Kaikki oppijat eivät monimediaisesta opetuksesta kuitenkaan hyötyneet. Esteiksi osoittautuivat oppikirjakeskeinen kielenoppimiskäsitys, halu pitää koulun ja vapaa-ajan ympäristöt erillään, autonomisten opiskelutaitojen vähäisyys sekä epävarmuus käyttää kieltä. Haasteena onkin oppimiseen liittyvien käsitysten muuttumisen hitaus. Oppijat tarvitsevat opettajalta tukea omien kielenoppimiseen liittyvien asenteiden ja käsitysten reflektointiin.
– Sekä oppijoiden että opettajien olisi syytä kyseenalaistaa totutut käsitykset oppimisesta ja pohtia, mitä oppiminen on ja miten, milloin ja missä sitä tapahtuu. Oppijoiden tulisi saada kokemuksia erilaisista tavoista oppia kieltä, jotta heidän kielenoppimiskäsityksensä laajenee, Markkanen toteaa.
– Vaikka monimediaisesta opetuksesta on havaittavissa hyötyjä, digitaalisen teknologian integroiminen opetukseen ei tapahdu itsestään. Haasteita aiheuttavat tekniset ongelmat, puutteet opettajien ja oppijoiden tiedoissa ja taidoissa, heidän käsityksensä oppimisesta ja teknologiasta sekä puutteellinen tuki, Markkanen kertoo.
– Oppimisprosessiin vaikuttavat monet yhtäaikaiset tekijät ja siksi oppimista pitää tarkastella kokonaisuutena. Kun oppimistilanteeseen lisätään monimediaisuutta, on huomioitava, kuinka moniin tekijöihin se vaikuttaa, väittelijä lisää.
FM Marjo Markkasen soveltavan kielitieteen (Soveltavan kielentutkimuksen keskus) väitöskirjakäsikirjoituksen "Monimediaisen kieltenopetuksen vaikutuksia oppijan autonomiaan, motivaatioon ja vapaa-ajan kielenkäyttöön" tarkastustilaisuus pidetään 19.11.2021 klo 12 salissa S212. Vastaväittäjänä toimii dosentti, FT Leena Kuure (Oulun yliopisto) ja kustoksena johtaja, dosentti, FT Peppi Taalas (Jyväskylän yliopisto).
Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Tilaisuutta voi seurata myös etänä: https://r.jyu.fi/dissertation-markkanen-191121
Kustoksen puhelinnumero, johon etäyleisö voi tilaisuuden lopussa esittää mahdolliset kysymyksensä, on +358505541720
Julkaisutiedot
Teos on julkaistu sarjassa JYU Dissertations numerona 448, 303 s., Jyväskylä 2021
ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-8905-7 (PDF).
Linkki väitöskirjaan: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8905-7
Taustatietoa:
Marjo Markkanen kirjoitti ylioppilaaksi Iisalmen lukiosta vuonna 1992. Hän valmistui filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 1999.
Markkanen on toiminut kieltenopettajana ja suunnittelijana eri koulutusasteilla. Tällä hetkellä hän työskentelee kielten koulutussuunnittelijana Kuopion kansalaisopistossa.
Lisätietoja:
Marjo Markkanen, puh. 0503073107, markkanenmarjo@gmail.com
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitös: Kontekstisidonnaiset mallit ennustavat, milloin kuljettajan tarkkaamattomuus voi johtaa onnettomuuksiin18.9.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Abhishek Sarkar kehitti väitöstutkimuksessaan kontekstisensitiivisiä malleja, jotka auttavat tunnistamaan kuljettajan keskittymisen herpaantumisen eri ajotilanteissa. Mallit osaavat ottaa huomioon ajoympäristön, kuljettajan omat kyvyt ja erilaiset poikkeustilanteet. Tuloksia voidaan hyödyntää ajoneuvojen valvontajärjestelmien ja käyttöliittymien suunnittelussa ja kuljettajakoulutuksessa.
Väitöstutkimus selvitti adaptiivisten menetelmien hyötyä sensoriverkkopaikannuksessa – apua paikannuksen haasteisiin vaihtelevissa ulko-olosuhteissa18.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
FM Jari Luomala käsitteli väitöstutkimuksessaan referenssi- ja etäisyysperusteista paikannusta ulkona toimiville langattomille sensoriverkoille. Tutkimuksessa esitetään ratkaisuja sensoriverkon laitteiden eli noodien paikannustarkkuuden parantamiseksi vaihtelevissa olosuhteissa.
Raportti: SOTE-rahoitusmalli ei vastaa todellisuutta – tutkijat vaativat huomiota alueiden välisiin eroihin17.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston ja Helsingin yliopiston tutkijoiden tuoreessa raportissa tarkasteltiin demografisten ja sosioekonomisten tekijöiden vaikutusta SOTE-palveluiden tarpeeseen ja kustannuksiin hyvinvointialueilla. Tutkijoiden mukaan nykyinen rahoitusmalli ei vastaa todellista tarvetta, eikä ota huomioon väestön rakenteellisia ja sosiaalisia eroja. Rahoitusmallia tulisi tutkijoiden mukaan uudistaa, jotta se ei johtaisi alueelliseen eriarvoisuuteen.
Tutkijoiden yössä pääset ihmettelemään maailmankaikkeuden aikajanaa ja kokemaan tieteen yhteisöllisyyden – Tutkijoiden yön 26.9.2025 ohjelmaa tänä vuonna neljällä paikkakunnalla!17.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Tutkijoiden yö on vuosittain järjestettävä tiedetapahtuma, jossa tutkijat ympäri Eurooppaa avaavat ovensa kaikenikäisille tiedonjanoisille. Tänä vuonna tutkijat avaavat ovensa laboratorioiden uumeniin Jyväskylän, Oulun ja Helsingin yliopistoissa sekä Hämeen ja Jyväskylän ammattikorkeakouluissa perjantaina 29.5.2025.
Tutkimus haastaa vanhenemisen stereotypiat – aktiivinen ikääntyminen on yksilöllistä ja merkityksellistä16.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Ikääntyvä väestö on yksi aikamme keskeisistä yhteiskunnallisista kysymyksistä. Keskustelu vanhenemisesta on kuitenkin usein yksipuolista ja negatiivisesti sävyttynyttä. Uusin tutkimus tarjoaa toisenlaisen näkökulman: vanheneminen ei ole enää entisensä, ja käsityksiämme on syytä päivittää. Rantanen peräänkuuluttaa myös tutkimuksen uudistamista. Hän on julkaissut uuden kirjan, joka käsittelee aktiivisen ikääntymisen ja osallisuuden tutkimusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme