19.11.2021: Monimediainen kieltenopetus vahvistaa peruskoululaisten kiinnostusta opiskeluun (Markkanen)
Tulokset osoittavat, että monimediaisella kieltenopetuksella on positiivisia vaikutuksia oppijoiden motivaatioon. Tutkimuksessa testattujen monimediaisten oppimistehtävien avulla pystyttiin motivaation vahvistamisen lisäksi myös monipuolistamaan oppimisympäristöjä, kehittämään oppijoiden monilukutaitoa ja autonomisia opiskelutaitoja sekä lisäämään heidän kielen käyttöään vapaa-ajalla.
Monimediaisessa kieltenopetuksessa oppijat ottavat aktiivisen roolin omassa oppimisessaan tiedon käsittelijöinä ja tuottajina. Lisäksi he oppivat hallitsemaan erilaisia kielenkäyttömuotoja sekä hyödyntämään uudenlaisia välineitä oppimisensa tukena. Tämä vahvistaa heidän valmiuksiaan toimia tulevaisuuden yhteiskunnassa.
Eniten hyötyä monimediaisesta pedagogiikasta havaittiin oppijoilla, joilla oli vahvat autonomiset opiskelutaidot, mahdollisuuksia vieraan kielen käyttöön ja joiden kielenoppimiskäsitys oli joustava. Kaikki oppijat eivät monimediaisesta opetuksesta kuitenkaan hyötyneet. Esteiksi osoittautuivat oppikirjakeskeinen kielenoppimiskäsitys, halu pitää koulun ja vapaa-ajan ympäristöt erillään, autonomisten opiskelutaitojen vähäisyys sekä epävarmuus käyttää kieltä. Haasteena onkin oppimiseen liittyvien käsitysten muuttumisen hitaus. Oppijat tarvitsevat opettajalta tukea omien kielenoppimiseen liittyvien asenteiden ja käsitysten reflektointiin.
– Sekä oppijoiden että opettajien olisi syytä kyseenalaistaa totutut käsitykset oppimisesta ja pohtia, mitä oppiminen on ja miten, milloin ja missä sitä tapahtuu. Oppijoiden tulisi saada kokemuksia erilaisista tavoista oppia kieltä, jotta heidän kielenoppimiskäsityksensä laajenee, Markkanen toteaa.
– Vaikka monimediaisesta opetuksesta on havaittavissa hyötyjä, digitaalisen teknologian integroiminen opetukseen ei tapahdu itsestään. Haasteita aiheuttavat tekniset ongelmat, puutteet opettajien ja oppijoiden tiedoissa ja taidoissa, heidän käsityksensä oppimisesta ja teknologiasta sekä puutteellinen tuki, Markkanen kertoo.
– Oppimisprosessiin vaikuttavat monet yhtäaikaiset tekijät ja siksi oppimista pitää tarkastella kokonaisuutena. Kun oppimistilanteeseen lisätään monimediaisuutta, on huomioitava, kuinka moniin tekijöihin se vaikuttaa, väittelijä lisää.
FM Marjo Markkasen soveltavan kielitieteen (Soveltavan kielentutkimuksen keskus) väitöskirjakäsikirjoituksen "Monimediaisen kieltenopetuksen vaikutuksia oppijan autonomiaan, motivaatioon ja vapaa-ajan kielenkäyttöön" tarkastustilaisuus pidetään 19.11.2021 klo 12 salissa S212. Vastaväittäjänä toimii dosentti, FT Leena Kuure (Oulun yliopisto) ja kustoksena johtaja, dosentti, FT Peppi Taalas (Jyväskylän yliopisto).
Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Tilaisuutta voi seurata myös etänä: https://r.jyu.fi/dissertation-markkanen-191121
Kustoksen puhelinnumero, johon etäyleisö voi tilaisuuden lopussa esittää mahdolliset kysymyksensä, on +358505541720
Julkaisutiedot
Teos on julkaistu sarjassa JYU Dissertations numerona 448, 303 s., Jyväskylä 2021
ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-8905-7 (PDF).
Linkki väitöskirjaan: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8905-7
Taustatietoa:
Marjo Markkanen kirjoitti ylioppilaaksi Iisalmen lukiosta vuonna 1992. Hän valmistui filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 1999.
Markkanen on toiminut kieltenopettajana ja suunnittelijana eri koulutusasteilla. Tällä hetkellä hän työskentelee kielten koulutussuunnittelijana Kuopion kansalaisopistossa.
Lisätietoja:
Marjo Markkanen, puh. 0503073107, markkanenmarjo@gmail.com
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Liikuntaharjoittelun yksilöllisyys kansainvälisen konferenssin pääteemana Jyväskylässä 19.–21.11.202513.11.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Miksi toiset kehittyvät liikuntaharjoittelussa nopeammin kuin toiset? Miten harjoitteluvasteita voidaan ennustaa ja miten perimä vaikuttaa harjoittelun tuloksiin? Muun muassa näihin kysymyksiin kuullaan vastauksia Jyväskylässä järjestettävässä kansainvälisessä valmennustieteen konferenssissa, joka kokoaa yhteen yli 200 osallistujaa ja johtavat alan tutkijat ympäri maailmaa.
Väitöstutkimus: Talousjohto tarvitsee eettisissä tilanteissa selviytymiseen myös etiikkaan liittyvää koulutusta11.11.2025 10:38:04 EET | Tiedote
KTM Heljä Syrén tarkastelee Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemässään laskentatoimen ja yritysrahoituksen väitöskirjassaan talousjohdon ammattilaisen työssään kohtaamia eettisiä tilanteita ja niiden ratkaisemiseen liittyvää eettistä päätöksentekoa. Tutkimuksen mukaan selviytyäkseen eettisissä haasteissa laskentatoimen ammattilainen tarvitsee tuekseen koulutusta, jossa käsitellään ”kovan ammattiosaamisen” rinnalla myös etiikkaa. Lisäksi eettisessä päätöksenteossa auttavat organisaation sosiaalipsykologisten prosessien tunnistaminen ja eettisen arvioinnin strategioiden hallitseminen.
EU-rahoitus selvittää siittiöiden ryhmäkäyttäytymistä11.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Tutkijatohtori Varpu Pärssinen on saanut yli 200 000 euron EU-rahoituksen tutkimukseen, jossa selvitetään, miksi joidenkin eläinlajien siittiöt muodostavat laajoja ryhmiä ikään kuin solujen välistä yhteistyötä tehden. Tutkimus lisää ymmärrystä lisääntymisbiologian evolutiivisista mekanismeista.
Mielen hyvinvointi ja huolenpito toisista yhteydessä työssä jatkamisen toiveisiin10.11.2025 13:31:10 EET | Tiedote
Gerontologian tutkimuskeskuksessa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tehty tutkimus osoitti, että generatiivisuus – halu huolehtia seuraavasta sukupolvesta – sekä mielen hyvinvointi ovat merkityksellisiä tekijöitä työssä jatkamisen näkökulmasta.
Väitöstutkimus: Nykykirjallisuuden queer-kerronta voi vastustaa kertojan sukupuolittamista7.11.2025 07:58:00 EET | Tiedote
FM Joonas Säntin väitöskirja käsittelee nykykirjallisuuden poikkeusilmiöitä, mutta yhdistää ne laajempaan analyysiin kertojien sukupuolittamisesta ja yhteiskuntakriittisen kertomustieteen haasteista. Sukupuolettomat kertojat haastavat ja vastustavat lukijoiden tulkinnallisia kehyksiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
