Kolmosratikan kirjaintunnukset jäävät historiaan
Linja 3B muutetaan linjaksi 3 ja 3T linjaksi 2. Muutoksella halutaan helpottaa reittien hahmottamista. Reitit eivät muutu.
Kolmosen ratikka on kiertänyt Helsinkiä vuodesta 1908 saakka. Kiertosuunnasta kertovat kirjaimet T ja B lisättiin linjanumeroon vuonna 1951. Jo pari vuotta myöhemmin harkittiin kolmosten muuttamista linjoiksi 2 ja 3, mutta muutos jäi toteutumatta.
Linjat 3B ja 3T kiersivät kahdeksikon muotoista reittiä eri suuntiin kevääseen 2009 saakka, jolloin Kampin ja Mikonkadun uudet rataosuudet avattiin. Tässä yhteydessä oli esillä ajatus muuttaa kolmoset linjoiksi 2 ja 5. Helsingin joukkoliikennelautakunta päätti kuitenkin säilyttää kirjaintunnukset, vaikka ne eivät enää kertoneet kiertosuuntaa.
Siitä lähtien ratikat ovat vaihtaneet päätepysäkeillä linjatunnusta: 3B:stä tulee 3T ja päinvastoin. Matkustajat ovat kritisoineet uusia reittejä hankaliksi hahmottaa. Sekaannuksia syntyy varsinkin Rautatieaseman pysäkillä, jolta tottunutkin käyttäjä voi erehdyksessä nousta väärän vaunun kyytiin.
Kolmosen linjatunnusten muuttamisesta käytiin HSL:n blogissa vilkas keskustelu kevättalvella 2012. Blogiin kertyi 145 kommenttia, joista yli puolet kannatti muutosta. Palautetta saatiin vastikään myös liikennöintisuunnitelmasta kerätyissä kommenteissa. Niistä noin kolmasosassa vastustettiin uusia linjatunnuksia, perusteluna useimmiten perinne ja kolmosten historia osana kaupunkikuvaa.
Liikennöintisuunnitelmaan satoja kommentteja
HSL:n vuosittain laatimaan liikennöintisuunnitelmaan sisältyvät keskeiset seuraavan ajovuoden aikana toteutettavat reitti- ja palvelutasomuutokset. Nyt hyväksytty suunnitelma on voimassa vuoden 2013 kesäliikenteen alusta vuoden 2014 talviliikenteen loppuun.
Metro liikennöi jatkossa samoilla aikatauluilla läpi vuoden, mutta kesän pienempien matkustajamäärien vuoksi ajetaan kuuden viikon ajan vain kahden vaunuparin junilla. E-lähijunat alkavat syyskaudella liikennöidä myös sunnuntaisin.
Bussilinjojen reitteihin, vuoroväleihin ja linjatunnuksiin tulee joitakin muutoksia. Esimerkiksi Itäkeskuksen, Malmin, Maunulan, Leppävaaran ja Otaniemen väliset yhteydet järjestetään uudelleen HSL:n hallituksen joulukuussa tekemän päätöksen mukaisesti. Hallitus on aiemmin päättänyt myös Helsingin Jouko-kaupunginosalinjojen korvaamisesta uusilla pienkalustolinjoilla; muutos toteutuu 1.1.2014. Muutoksia on tulossa myös muutamille muille seutulinjoille sekä sisäisille linjoille Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.
Liikennöintisuunnitelman luonnos on ollut kommentoitavana HSL:n internetsivuilla joulukuun puolivälistä lähtien. Runsaassa kuukaudessa saatiin 400 kommenttia. Yksittäisistä aiheista eniten palautetta annettiin kolmosratikoiden linjatunnusmuutoksesta. Muut kommentit jakautuivat hajanaisesti eri alueille ja linjoille, ja suuri osa sisälsi toivomuksia paremmasta joukkoliikennetarjonnasta. HSL tutkii kaikki palautteet ja pyrkii mahdollisuuksien mukaan ottamaan ne huomioon liikenteen suunnittelussa.
Liikennöintisuunnitelma 2013-2014
Lisätiedot:
joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila, p. 050 555 2932
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 6.5.20257.5.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 6. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Pohjois-Espoon bussiliikenteeseen tulee muutoksia elokuussa7.5.2025 13:11:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Espoon bussilinjojen reiteissä tapahtuu muutoksia elokuussa. HSL:n hallitus hyväksyi Pohjois-Espoon linjastotarkastelussa esitetyt muutokset bussilinjoihin ohjeellisena noudatettaviksi kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme