Kolmosratikan kirjaintunnukset jäävät historiaan
Linja 3B muutetaan linjaksi 3 ja 3T linjaksi 2. Muutoksella halutaan helpottaa reittien hahmottamista. Reitit eivät muutu.
Kolmosen ratikka on kiertänyt Helsinkiä vuodesta 1908 saakka. Kiertosuunnasta kertovat kirjaimet T ja B lisättiin linjanumeroon vuonna 1951. Jo pari vuotta myöhemmin harkittiin kolmosten muuttamista linjoiksi 2 ja 3, mutta muutos jäi toteutumatta.
Linjat 3B ja 3T kiersivät kahdeksikon muotoista reittiä eri suuntiin kevääseen 2009 saakka, jolloin Kampin ja Mikonkadun uudet rataosuudet avattiin. Tässä yhteydessä oli esillä ajatus muuttaa kolmoset linjoiksi 2 ja 5. Helsingin joukkoliikennelautakunta päätti kuitenkin säilyttää kirjaintunnukset, vaikka ne eivät enää kertoneet kiertosuuntaa.
Siitä lähtien ratikat ovat vaihtaneet päätepysäkeillä linjatunnusta: 3B:stä tulee 3T ja päinvastoin. Matkustajat ovat kritisoineet uusia reittejä hankaliksi hahmottaa. Sekaannuksia syntyy varsinkin Rautatieaseman pysäkillä, jolta tottunutkin käyttäjä voi erehdyksessä nousta väärän vaunun kyytiin.
Kolmosen linjatunnusten muuttamisesta käytiin HSL:n blogissa vilkas keskustelu kevättalvella 2012. Blogiin kertyi 145 kommenttia, joista yli puolet kannatti muutosta. Palautetta saatiin vastikään myös liikennöintisuunnitelmasta kerätyissä kommenteissa. Niistä noin kolmasosassa vastustettiin uusia linjatunnuksia, perusteluna useimmiten perinne ja kolmosten historia osana kaupunkikuvaa.
Liikennöintisuunnitelmaan satoja kommentteja
HSL:n vuosittain laatimaan liikennöintisuunnitelmaan sisältyvät keskeiset seuraavan ajovuoden aikana toteutettavat reitti- ja palvelutasomuutokset. Nyt hyväksytty suunnitelma on voimassa vuoden 2013 kesäliikenteen alusta vuoden 2014 talviliikenteen loppuun.
Metro liikennöi jatkossa samoilla aikatauluilla läpi vuoden, mutta kesän pienempien matkustajamäärien vuoksi ajetaan kuuden viikon ajan vain kahden vaunuparin junilla. E-lähijunat alkavat syyskaudella liikennöidä myös sunnuntaisin.
Bussilinjojen reitteihin, vuoroväleihin ja linjatunnuksiin tulee joitakin muutoksia. Esimerkiksi Itäkeskuksen, Malmin, Maunulan, Leppävaaran ja Otaniemen väliset yhteydet järjestetään uudelleen HSL:n hallituksen joulukuussa tekemän päätöksen mukaisesti. Hallitus on aiemmin päättänyt myös Helsingin Jouko-kaupunginosalinjojen korvaamisesta uusilla pienkalustolinjoilla; muutos toteutuu 1.1.2014. Muutoksia on tulossa myös muutamille muille seutulinjoille sekä sisäisille linjoille Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.
Liikennöintisuunnitelman luonnos on ollut kommentoitavana HSL:n internetsivuilla joulukuun puolivälistä lähtien. Runsaassa kuukaudessa saatiin 400 kommenttia. Yksittäisistä aiheista eniten palautetta annettiin kolmosratikoiden linjatunnusmuutoksesta. Muut kommentit jakautuivat hajanaisesti eri alueille ja linjoille, ja suuri osa sisälsi toivomuksia paremmasta joukkoliikennetarjonnasta. HSL tutkii kaikki palautteet ja pyrkii mahdollisuuksien mukaan ottamaan ne huomioon liikenteen suunnittelussa.
Liikennöintisuunnitelma 2013-2014
Lisätiedot:
joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila, p. 050 555 2932
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme