HSL kilpailutti Länsimetron liityntäliikenteen liikennöitsijät
”Tällä kilpailukierroksella HSL otti käyttöön rajoitusehdon, jonka mukaan yksi liikennöitsijä voi voittaa enintään 110 auton liikenteen. Ehdon tavoitteena on turvata toimivat bussimarkkinat HSL-alueella. Rajoitusehto johti siihen, että kohteen, jossa on linjat 531, 531B ja 542, voitti toiseksi parhaan tarjouksen tehnyt liikennöitsijä”, osaston johtaja Reijo Mäkinen kertoo.
Automäärältään ratkaistun tarjouskilpailun liikenne jakaantuu siten, että Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n automäärä on 98 autoa arkena, Nobina Finland Oy:n 94 autoa ja Transdev Espoo Oy:n 13 autoa. Liikennöintikustannukset ovat noin 46 miljoonaa euroa vuodessa, mikä on lähes 9 prosenttia alle talousarviossa ennakoidun.
Linja |
|
Liikennöitsijä |
112 |
Tapiola – Matinkylä |
Nobina Finland Oy |
112N |
Kamppi – Friisilänaukio |
|
118 |
Tapiola – Suurpelto – Lasilaakso |
|
118B |
Tapiola – Suurpelto |
|
125 |
Tapiola – Kuitinmäki – Espoonlahti |
|
125B |
Tapiola – Kuitinmäki |
|
125N |
Kamppi – Latokaski |
|
134 |
Matinkylä – Tuomarila |
Nobina Finland Oy |
134N |
Kamppi – Tuomarila |
|
136 |
Matinkylä – Tuomarila |
|
160 |
Matinkylä – Latokaski |
|
161 |
Matinkylä – Tillinmäki |
|
143 |
Matinkylä – Soukanniemi |
Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab |
145 |
Matinkylä – Suvisaaristo |
|
147 |
Matinkylä – Kivenlahti |
|
147N |
Kamppi – Kivenlahti |
|
150 |
Matinkylä – Kivenlahti |
|
150N |
Kamppi – Saunalahti |
|
164 |
Matinkylä – Saunaniemi |
|
165 |
Matinkylä – Kauklahti |
|
165N |
Kamppi – Kauklahti |
|
531 |
Matinkylä – Jorvi |
Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab |
531B |
Matinkylä – Kuitinmäki |
|
542 |
Soukka – Jorvi |
|
532 |
Matinkylä – Leppävaara |
Nobina Finland Oy |
533 |
Matinkylä – Järvenperä |
|
543 |
Leppävaara – Kivenlahti |
Nobina Finland Oy |
548 |
Tapiola – Jupperi |
Nobina Finland Oy |
549 |
Tapiola – Jorvi |
|
118N |
Kamppi – Suurpelto – Jorvi |
|
20 |
Hietalahti – Katajaharju |
Transdev Espoo Oy |
20N |
Asema-aukio – Katajaharju |
|
21 |
Vattuniemi – Erottaja |
|
21B |
Vattuniemi – Lauttasaari |
|
64 |
Rautatientori – Itä-Pakila |
Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab |
65 |
Rautatientori – Veräjälaakso |
|
66 |
Rautatientori – Länsi-Pakila |
|
67 |
Rautatientori – Torpparinmäki |
|
67N |
Rautatientori – Torpparinmäki |
|
67V |
Rautatientori – Torpparinmäki |
Yhteyshenkilöt
osaston johtaja Reijo Mäkinen, puh. 040 595 0201, ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, puh. 040 505 5294
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme