DNA tuo ensimmäisenä operaattorina Suomessa matkaviestinverkkoonsa 4G-puhelut
Tänä päivänä suomalaisoperaattoreiden 4G-verkossa liikkuu vain dataa, kun taas puhelut kulkevat 2G- ja 3G-verkoissa. VoLTE eli 4G-puhe mahdollistaa puhelut 4G-verkossa, jolloin äänenlaatu paranee ja puheluiden kytkeytymisajat lyhenevät murto-osaan nykyisestä.
Matkaviestinverkon WiFi-teknologia haastaa jatkossa perinteiset roaming-puhelut
Voice over WiFI eli VoWiFi-tekniikalla käyttäjä voi soittaa puhelun kotoa, työpaikalta tai esimerkiksi lentokentällä WiFi-verkkoa käyttäen. Tämä parantaa puheluiden laatua ja sisäkuuluvuutta esimerkiksi silloin, kun käyttäjä asuu kaukana lähimmästä tukiasemasta. Ulkomailta soitetut WiFi-puhelut ovat tyypillisesti myös normaalia roaming-puhelua edullisempia.
”Haluamme tarjota asiakkaillemme jatkuvasti käyttökokemusta parantavia uusia teknologioita. Testaamme ominaisuuksia yhdessä asiakkaidemme kanssa keväällä, jonka jälkeen avaamme tekniikat vaiheittain käytettäväksi kaikilla 4G-matkapuhelinliittymillä”, sanoo DNA:n matkaviestinliittymien liiketoimintapäällikkö Mika Husso.
Molemmat tekniikat edellyttävät tukea myös päätelaitteelta. Puhelinvalmistajien lippulaivamallit, kuten Samsung Galaxy s7, Apple iPhone 6S ja Microsoft Lumia 950, tukevat tyypillisesti molempia tekniikoita. Jatkossa tuen odotetaan leviävän myös valmistajien edullisempiin malleihin.
VoLTE ja VoWiFi -tekniikat on otettu maailmalla käyttöön muun muassa Yhdysvalloissa, Sveitsissä ja Alankomaissa. Suomessa operaattorit eivät vielä ole ottaneet VoLTE- ja VoWiFi-tekniikoita kaupalliseen käyttöön.
Lisätietoa medialle:
Mika Husso, DNA:n matkaviestinliittymien liiketoimintapäällikkö, puh. 044 044 2267, mika.husso@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme