DNA Oyj

DNA ja Nokia kertovat älypuhelimen käytöstä kuudella paikkakunnalla

Jaa
DNA:n ja Nokian lehdistötiedote 28.2.2011.

Vain puolet suomalaisista käyttää älypuhelimensa toimintoja aktiivisesti

DNA ja Nokia kertovat älypuhelimen käytöstä kuudella paikkakunnalla
DNA:n ja Nokian tuoreen tutkimuksen mukaan puolet suomalaisista käyttää aktiivisesti älypuhelimensa toimintoja. Puhumisen ja tekstiviestien lisäksi puhelinta käytetään eniten kalenterina ja kuvien ottamiseen. Älypuhelimen omistajista vasta noin puolet hyödyntää puhelimensa ominaisuuksia esimerkiksi internetin käyttämiseen, sähköpostiin, navigointiin tai musiikin kuunteluun. Suomalaiset jakautuvat käyttötottumustensa perusteella neljään käyttäjäryhmään: Elämänhelpottajat (32 %), Ikuistajat (25 %), Työkäyttäjät (22 %) ja Superkäyttäjät (21 %).

Tutkimuksen toteutti puolueeton tutkimusyhtiö Add Value, ja siihen vastasi lähes 1500 suomalaista.

- Älypuhelimet yleistyvät, mutta käyttötottumukset muuttuvat hitaammin. Moni ei vielä osaa käyttää puhelimensa ominaisuuksia hyödykseen. Yli neljäsosa käyttää älypuhelintaan vain puhumiseen tai tekstiviesteihin. Samoin internetin käytön kännykällä uskotaan olevan kalliimpaa kuin se onkaan. Esimerkiksi DNA:n edullisin vaihtoehto mobiilisurffaukseen on alle 4 euroa kuussa, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko .

- Suurin osa suomalaisista valitsee Nokian älypuhelimen. Toivomme tietysti, että käyttäjät saisivat täyden ilon irti puhelimistaan. Siksi kierrämme nyt yhdessä DNA:n kanssa kuudella paikkakunnalla tutustuttamassa ihmisiä älypuhelimiin ja niiden uusimpiin ominaisuuksiin sekä siihen, millaisia kiehtovia sovelluksia käyttäjien ulottuvilla jo on, Nokia Suomen maajohtaja Mauri Pietikäinen kommentoi.

TUTKIMUSTULOKSIA
- Yli neljäsosa (26%) älypuhelimen omistajista ei käytä puhelintaan muuhun kuin puhumiseen tai tekstiviesteihin.
- Kolme neljäsosaa (76 %) vastaajista kokee älypuhelimen helpottavan asioiden hoitamista ja hallintaa.
- Puolet käyttäjistä (49%) käyttää älypuhelinta muuhun kuin puhumiseen tai tekstiviesteihin alle viisi minuuttia päivässä. Yli puoli tuntia päivässä puhelimensa älypuhelinominaisuuksia käyttää 14 prosenttia. Noin puolet älypuhelinten omistajista lataa sovelluksia puhelimeen.
- Älypuhelimen valinnan keskeiset päätöksentekokriteerit ovat useimmiten merkki , hinta ja näppäimistö . Puhelimen ominaisuuksista kiinnitetään huomioita akun kestoon, näyttöön ja käyttöjärjestelmään. Naiset kiinnittävät puhelimen valinnassa miehiä enemmän huomiota merkkiin ja ulkonäköön.
- Nokia on edelleen ylivoimainen markkinajohtaja Suomessa käytettävissä älypuhelimissa . Nokian puhelimen omistaa noin 71 prosenttia suomalaisista, Samsungin 8 prosenttia, Applen 6 prosenttia, Sony Ericssonin 3 prosenttia, HTC:n 3 prosenttia ja ZTE:n 2 prosenttia.
- Mitä uudempi puhelin sitä helpommaksi netissä surffaaminen koetaan. Uuden puhelimen käyttäjät käyttävät myös laajemmin puhelinta eri tarkoituksiin, kuten navigointiin tai hakupalveluihin.
- Valtaosa käyttäjistä käyttää kalenteria (78 %) ja ottaa kuvia (74 %). Puolet myös surffaa internetissä (56 %) ja lukee sähköposteja (53 %).
- Pankkipalvelut ovat käyttökohde jota nyt käytetään vähän, mutta arvioidaan, että ollaan kiinnostuneita käyttämään jatkossa. Myös toimistosovelluksille, kirjojen lukemiselle, äänikirjoille ja videoviestille löytyy kiinnostusta enemmän kuin on nykyistä käyttöä.
- Sosiaalista mediaa älypuhelimen avulla käyttää vasta kolmasosa käyttäjistä. Nuorista älypuhelimen käyttäjistä jo puolet käyttää puhelimella sosiaalista mediaa.
- Puolet käyttäjistä on älypuhelimella korvannut jonkun muun laitteen käyttöä ja vajaa kolmasosa on jättänyt hankkimatta jonkun muun laitteen sen takia. Älypuhelin on korvannut eniten kameran ja erillisten musiikkisoittimien käyttöä.


SUOMALAISET ÄLYPUHELIMEN KÄYTTÄJINÄ

Valtaosa suomalaisista älypuhelimen omistajista kokee saavansa puhelimesta hyötyä työ- ja muiden asioiden hoitoon. Älypuhelimen koetaan myös tarjoavan tietoa ja viihdettä. Sosiaalisen median käyttö puhelin avulla ei ole yhtä monelle niin tärkeää.

Suomalaiset jakautuvat käyttötottumustensa perusteella neljään älypuhelimen käyttäjäryhmään. Eri käyttäjäryhmien välillä on suuria eroja kyvyssä ja halussa käyttää älypuhelimen eri ominaisuuksia. Esimerkiksi lähes kaikki Superkäyttäjät kokevat puhelimella internetissä surffailun helpoksi ja edulliseksi, kun taas vain neljäsosa Ikuistajista tai Työkäyttäjistä koki näin.

Elämänhelpottajat (32 %)
- Puhelimen koetaan helpottavan elämää
- Yli 70% käyttää älypuhelintaan aktiivisesti esim. sähköpostiin, navigointiin, muistiinpanoihin ja uutisten lukemiseen
- Suurin osa (69%) hakee sovelluksia puhelimeensa
- Internetissä surffaamista pidetään helppona ja edullisena
- Lainaus: "Käytän Veikkausta ja pankkipalveluita kesäisillä kalareissuilla". "Tylsät bussimatkat ovat kiinnostavampia kun on jotain tekemistä".

Ikuistajat (25 %)
- Käyttää älypuhelintaan erityisesti kuvien ottamiseen, kuvaviesteihin ja kalenterina
- Vain kolmasosa (34 %) hakee sovelluksia puhelimeensa
- Vain 20 % surffaa puhelimella internetissä
- Älypuhelimen myötä käyttänyt kameraa vähemmän
- Lainaus: "Lapsista on varmaan 200 kuvaa kännykässä."

Työkäyttäjät (22 %)
- Käyttää vähiten älypuhelimen ominaisuuksia.
- Käyttävät lähinnä kalenteria ja sähköpostia työtarkoituksiin
- Vain kolmasosa (34 %) hakee sovelluksia puhelimeensa
- Lainaus: "Jos totta puhutaan, en ole kovin kiinnostunut, puhelin on työväline ja hyvä jos voi vielä soittaa ja vastaanottaa puheluita!"

Superkäyttäjät (21 %)
- Ylivoimaisesti aktiivisimpia älypuhelimen käyttäjiä. Käyttää älypuhelinta laajasti sekä hyödyn että viihteen käyttökohteisiin, kuten sosiaalinen media, pelaaminen ja lehtien luku.
- Kokee älypuhelimen tuovan paljon hyötyjä, ja internetissä surffaamisen helpoksi ja edulliseksi
- Lähes kaikki (93 %) hakevat sovelluksia puhelimeensa
- Älypuhelin on korvannut navigaattorin, kameran, musiikkisoittimen ja tietokoneen käyttöä
- Lainaus: "Puhelin on hyvää ajanvietettä, voi katsoa Yle Areenaa ja Youtubea missä vaan. Käytän myös treenipäiväkirjaa, ja luen sanomalehdet kännykällä."

Tutkimukseen vastasi yhteensä 1454 vastaajaa ympäri Suomea. Älypuhelimella tarkoitetaan puhelinta, jossa on perinteisten puhelintoimintojen lisäksi muita ominaisuuksia kuten esimerkiksi nettiselain, sähköposti, musiikkisoitin ja peliominaisuudet.

DNA ja Nokia älypuhelinkiertueella ympäri Suomen
DNA ja Nokia järjestävät älypuhelinopastusta elokuvateattereissa 28.2.- 8.3. Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa ja Rovaniemellä. Kaikki irti älypuhelimesta -kiertueen tavoitteena on opastaa ihmisiä älypuhelinten käytössä ja kannustaa heitä hyödyntämään monipuolisesti älypuhelimiensa tarjolla olevia ominaisuuksia. Kiertueella esitellään myös kiehtovia sovelluksia, uusimpia älypuhelimia ja liittymävaihtoehtoja. Mukana maksuttomissa tapahtumissa ovat ELLE, Fonecta, Foodie, Nordea, Sports Tracker, Viiniopas sekä Ylen Areena ja Lapset. Kaikissa tapahtumissa voi osallistua myös suositun Angry Birds -pelin SM-osakilpailuun. Lisätietoa ja ilmoittautumiset osoitteessa www.kaikkiirti.fi.

Lisätietoja 28.2. klo 15.45 alkaen:
toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi
viestintäpäällikkö Tapani Kaskinen, Nokia Oy, puh. 0400 41 86 05, tapani.kaskinen@nokia.com

Kuvamateriaalia:
Oheiset graafit vapaasti käytettävissä, lähteenä mainitaan: DNA ja Nokia: Suomalaiset ja älypuhelin 2011.

Laajempi tutkimusraportti median käyttöön tilattavissa DNA:n viestinnästä, viestinta@dna.fi, puh. 044 044 8000.

 
DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data- ja tv-palveluita. DNA:n liikevaihto vuonna 2010 oli 690 miljoonaa euroa ja liikevoitto 65 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju, johon kuuluu 76 myymälää. Ketju on osa DNA-konsernia. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi.

Nokian tavoitteena on, että tuotteemme ja ratkaisumme yhdistävät ihmisiä. Yhdistämme edistyksellisen langattoman teknologian kullekin ihmiselle tärkeisiin palveluihin. Yli 1,3 miljardia ihmistä viestii päivittäin Nokian laitteilla: matkapuhelimilla, älypuhelimilla ja tehokkailla mobiilitietokoneilla. Nokia tuo innovatiiviset palvelut laitteisiinsa Ovi-palvelun (www.ovi.com) avulla - niihin kuuluvat esimerkiksi musiikki, kartat, sähköposti ja erilaiset sovellukset. Nokian omistama NAVTEQ on johtava digitaalisten karttojen ja navigaatiopalveluiden tarjoaja. Nokia Siemens Networks toimittaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita viestintäverkkoihin maailmanlaajuisesti.

Kuvat

Älypuhelimen käyttö muuhun kuin puhumiseen.
Älypuhelimen käyttö muuhun kuin puhumiseen.
Lataa
Älypuhelimen käyttäjäryhmät Suomessa.
Älypuhelimen käyttäjäryhmät Suomessa.
Lataa
Älypuhelimen käyttökohteet.
Älypuhelimen käyttökohteet.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye