Kuluttajaliitto

500 miljoonaa euroa vuosittain roskakoriin - mistä on kyse?

Jaa
Suomalaiset tuhlaavat noin 500 miljoonaa euroa vuosittain ruokahävikkiin. Ruoan hinnan on arvioitu nousevan muun muassa Ukrainan sotatilanteen takia kuluvana vuonna jopa 11 prosenttia. Ruoan hinnan noustessa kasvaa myös kuluttajien ruokahävikin takia menetetyn rahan määrä, mikäli ruokahävikin määrää ei pienennetä.

Suomalainen kuluttaja heittää keskimäärin ruokaa hukkaan reilun 100 euron edestä vuosittain. Nelihenkisessä perheessä puhutaan siis jo useammasta sadasta eurosta. Ruokahävikin syynä on usein piintyneet tavat. Monet meistä ostavat tottumuksesta yksinkertaisesti liikaa ruokaa, jota ei syystä tai toisesta käytetäkään kokonaan tai jopa lainkaan. Ruokahävikin määrä vaihtelee kuitenkin kotitalouksittain.

”Kun heitämme ruokaa roskiin, heitämme roskiin myös rahaa ja tuhlaamme samalla ruoantuotantoon käytetyt resurssit”, muistuttaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. Huomion kiinnittäminen ruokahävikin minimointiin on yksi tapa karsia turhia ruokakustannuksia.

Kuluttajaliitto ja Hävikkifoorumi valmistivat hävikin vähentämisen tueksi listan, jota seuraamalla kuka tahansa voi vähentää hävikkiä. Näillä vinkeillä onnistut!

  • Suunnitelmallisuus on kaiken a ja o. Mieti, mitä ruokia aiot valmistaa ja mitä tarvitset kaupasta. Tee kauppalista kotona ja pysyttele listalla olevissa tuotteissa. Heräteostokset aiheuttavat herkästi hävikkiä.
  • Ruoan ostaminen verkkokaupasta voi lisätä ruokaostosten suunnitelmallisuutta ja vähentää hävikkiä. Voit ensin rauhassa miettiä, mitä ruokakaupasta todella tarvitaan.
  • Älä mene nälkäisenä kauppaan. Nälkä lisää heräteostamisen riskiä.
  • Ota tavaksi suunnitella useamman päivän ruokalista, mutta jousta siinä tarpeen mukaan. 
  • Pidä vähintään kerran viikossa inventaariopäivä, jolloin teet jääkaapin tähteistä ruokaa. Se on tehokas tapa vähentää hävikkiä.
  • Opettele päiväysmerkinnät: Parasta ennen ei ole viimeinen käyttöpäivä.  Paljon ruokaa menee hukkaan, koska sitä heitetään pois varmuuden vuoksi sen sijaan että luotettaisiin omiin aisteihin. Haista, maista ja katso syömäkelpoisuutta arvioitaessa.
  • Pidä kaapit järjestyksessä, jotta tiedät, mitä siellä on. Näin ruoat eivät pääse myöskään vanhenemaan ennen aikojaan.
  • Pidä jääkaappi oikeassa lämpötilassa ja opettele miten juuri sinun jääkaappiisi tulee sijoittaa ruoat optimaalisesti. Moni pitää jääkaappia liian lämpimänä tai sijoittaa herkästi pilaantuvat ja lämmölle herkät elintarvikkeet jääkaapin lämpimiin osiin. (Esimerkiksi vanhoissa jääkaapeissa on huono valinta sijoittaa maidot oveen, tai raaka kala ylähyllylle, jossa on lämpimämpää.)
  • Opettele ruokien oikeat säilytystavat ja lämpötilat. Tuotteiden ennenaikaista pilaantumista voi estää ja hävikkiä vähentää, kun tietää eri tuotteiden ihanteelliset säilytysolosuhteet. Mikä säilyy parhaiten kylmässä, mikä huoneenlämmössä? Mikä viihtyy minkäkin tuotteen kanssa?  Esimerkiksi osa hedelmistä ja tomaatti tuottavat runsaasti etyleeniä, kun taas osa kasviksista ovat herkkiä tälle kaasulle. Näitä ei kannata siksi sijoittaa kotona vierekkäin.
  • Opettele soveltamaan kokatessa. Älä osta erikoismaustetta tai -kastiketta vain yhtä ruokaa varten, jos olet epävarma, käytätkö sitä loppuun - jätä se pois tai korvaa se jollain toisella raaka-aineella.
  • Jaa hävikkivinkkisi. Ideoita ruoanlaittoon ja vinkkejä hävikin hallintaan kannattaa kysyä läheisiltä, ystäviltä tai somesta.

Lähteet:

Euromääräiset arviot: Luonnonvarakeskus

Ruoan hinnan nousuarvio: PTT. Aalto-Setälä, J., Forsman-Hugg, S., Huovari, J., Kinnunen P., Kujala, P. 2022: Ukrainan sodan seurauksena ruuan hinta nousee merkittävästi. PTT-ennuste, maa- ja elintarviketalous. 29.3.2022. https://www.ptt.fi/ennusteet/maa-ja-elintarviketalous.html. Viitattu 7.4.2022.

Hävikkifoorumi on Kuluttajaliiton koordinoima (2020–2023) valtakunnallinen kotitalouksien ruokahävikkihanke, joka toteutetaan yhdessä Kuluttaja-lehden, Luonnonvarakeskuksen, Motivan, Marttaliiton, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:n, Päivittäistavarakauppa ry:n ja Valintamuotoilijat kanssa. Kehittämishankkeessa luodaan konkreettisia ratkaisuja, joiden avulla kuluttajakäyttäytymistä voidaan ohjata tehokkaammin kohti hävikin vähentämistä. Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Lisätietoa Hävikkifoorumista www.kuluttajaliitto.fi/havikkifoorumi  Hävikkifoorumi löytyy myös Facebookista, Twitteristä ja Instagramista: @havikkifoorumi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kuluttajaliitto
Kuluttajaliitto
Ritarikatu 1 B
00170 HELSINKI

info@kuluttajaliitto.fihttps://www.kuluttajaliitto.fi/

Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye