Helsingin seudun kauppakamari

Riko lasi hätätilanteessa – kriisiviestinnän pikaopas johtajalle

Jaa
Riko lasi hätätilanteessa on kriisiviestinnän pikaopas, joka auttaa johtajaa selviämään paineen alla. Tämän kirjan avulla on mahdollista oppia minimoimaan kriisin vaikutukset ja jopa välttämään typerimmät kriisit.
Riko lasi hätätilanteessa - Kriisiviestinnän pikaopas johtajalle
Riko lasi hätätilanteessa - Kriisiviestinnän pikaopas johtajalle

Kriisi on se hetki, kun aika pysähtyy ja johtajan valtaa kylmä hiki. On tapahtunut jotain, jonka vuoksi organisaatiota haukutaan Facebookissa, pilkataan blogeissa ja vääristellään mediassa. Toimittajat penäävät johtajalta vastauksia kriittisiin kysymyksiin, some-yleisö penkoo taustoja, puolitutut pysäyttävät kadulla ja tivaavat selityksiä.

Emme ehkä pysty pyyhkimään kriisiä pois maailmasta, mutta fiksulla viestinnällä voimme selvitä kriisistä kuivin jaloin ja mahdollisimman vähin vaurioin niin, että viesti lähtee eteenpäin medialle, asiakkaille ja yhteistyökumppaneille halutulla tavalla.

Kirjoittaja Katleena Kortesuon mukaan kriisiviestinnällä on neljä tavoitetta, joita kirja käsittelee:


1. Ehkäistä kohuja ja kriisejä.
2. Lieventää kohujen ja kriisien seurauksia.
3. Antaa organisaatiolle työrauha.
4. Saattaa organisaatio normaalitilaan.

Tolkullinen kriisiviestintä on elinehto mille tahansa organisaatiolle. Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei voisi pahentaa ryyppäämällä tai typerästi viestimällä.

Kirjan kirjoittaja, Katleena Kortesuo on suosittu kirjailija-kouluttaja, jonka toimialana on viestintä ja markkinointi. Hänen kirjansa tunnetaan konkretiasta, suorasanaisuudesta, napakkuudesta ja huumorista. Katleenalta on ilmestynyt lähes 30 kirjaa, joista viisi Kauppakamarin kustantamina. Katleenan blogi Ei oo totta on Suomen luetuin viestintä- ja markkinointiblogi, ja se on ilmestynyt jo vuodesta 2008. Tutustu blogiin osoitteessa www.eioototta.fi.

Kauppakamarin kirja Riko lasi hätätilanteessa on ilmestynyt. Tervetuloa julkistustilaisuuteen ti 25.10. klo 8.30–10.30 kauppakamarille Koulutustila Metropoliin (Kalevankatu 12, 2. krs). Tilaisuudessa Katleena Kortesuo kertoo vinkit kriisiviestintään ja Bonnier-palkittu toimittaja Jessikka Aro kertoo, kuinka paljastetaan paskanpuhujat. Lisätiedot ja ilmoittautuminen https://www.kauppakamarikauppa.fi/riko-lasi-hatatilanteessa-kriisiviestinnan-pikaopas-johtajalle-kirjan-julkistustilaisuus-25-10-2016.html

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Katariina Suominen, myyntipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
Puh.: 09 2286 0259
markkinointi@helsinki.chamber.fi

Kuvat

Riko lasi hätätilanteessa - Kriisiviestinnän pikaopas johtajalle
Riko lasi hätätilanteessa - Kriisiviestinnän pikaopas johtajalle
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin seudun kauppakamari
Helsingin seudun kauppakamari
Kalevankatu 12
00100 Helsinki

http://helsinki.chamber.fi/fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin seudun kauppakamari

Näpistyksiä alkuvuonna Helsingissä jopa 60 prosenttia enemmän kuin aiemmin – ”Lainsäädännön tulisi näkyä myös tuomioissa”24.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Helsingissä tehtiin Poliisin mukaan yli 7 400 näpistystä tammi-toukokuussa 2025. Viime vuonna samaan aikaan näpistyksiä oli 4 615. Vuoden 2025 näpistyksistä yli 90 prosenttia on myymälänäpistyksiä. Alueen kauppojen mukaan ne aiheuttavat myös toistuvia vaaratilanteita sekä asiakkaille että myymälähenkilökunnalle. Helsingin poliisi on alkanut niputtaa sarjanäpistelijöiden näpistyksiä ja vie niitä yhdellä kertaa syyteharkintaan. ”Uuden lainsäädännön ja oikeuskäytännön tulisi selkeästi näkyä myös syyttämispäätöksissä ja tuomioissa eli toistuvia näpistystuomioita tulisi muuttaa vankeusrangaistukseksi”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin neuvontapalvelujen ja lakiasioiden johtaja Marko Silen. Heinäkuussa näpistyksiä ilmoitetaan perinteisesti paljon. Kesällä näpistyksiä tapahtuu myös muualla kuin myymälöissä.

Ennakointikamari selvitti: yritykset pitävät henkilökunnan jatkuvaa oppimista tärkeänä laajalti27.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Yritykset pitävät henkilöstön jatkuvaa oppimista merkittävänä – riippumatta siitä, onko yrityksen liiketoiminnan tavoitteena esimerkiksi kasvu, kannattavuus tai liiketoimintamallin muuttaminen, käy ilmi Ennakointikamarin tilaamasta laadullisesta tutkimuksesta. Yritykset kokevat, että osaamisen kehittämisen hyötyjä yrityksille ovat muun muassa yrityksen toiminnan tehostaminen, regulaatioon vastaaminen ja potentiaalisten työntekijöiden houkuttelu.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye